Toespraak van staatssecretaris Dijksma bij het Deltalinqs-diner
Toespraak van staatssecretaris Dijksma (IenM) bij het Deltalinqs-diner op 18 januari 2016 in Rotterdam.
Dames en heren,
Dank Steven voor de mooie woorden! Ook ik wens u allen voor 2016 veel gezondheid, geluk en succes toe. Persoonlijk kijk ik terug op een mooi en – af en toe – spannend 2015. Het was het jaar waarin ik naar een ander ministerie verhuisde.
Dat ging allemaal vrij plotseling, maar ik heb van die overstap nog geen seconde spijt gehad. Absoluut hoogtepunt tot nu toe was dat ik namens Nederland een bijdrage mocht leveren aan een nieuw, mondiaal klimaatakkoord.
Daar ben ik heel trots op, want dit is echt een belangrijk resultaat dat veel kansen biedt – ook voor de Rotterdamse haven. Ik kom hier later nog op terug.
2016 wordt sowieso een bijzonder jaar, want de komende 6 maanden is Nederland voorzitter van de Raad van de Europese Unie.
We kunnen de komende 6 maanden resultaten boeken. Ook voor u. We hebben nu de kans om de Europese havenverordening af te ronden. Twee keer eerder ging het mis, maar volgens een Oudhollands gezegde is driemaal scheepsrecht. Ik heb er alle vertrouwen in dat het onder ons voorzitterschap gaat lukken.
Waar ik sowieso alle vertrouwen in heb, is de Nederlandse economie.
De motor haperde de afgelopen jaren, maar er gloort weer licht aan het eind van de tunnel. En als de economie uit het dal klimt, merk je dat hier in Rotterdam als eerste. De vraag naar goederenvervoer neemt toe. De overslag in de Mainport Rotterdam groeit weer en de rek is er nog lang niet uit!
Dat is natuurlijk goed nieuws voor Nederland, voor de duizenden mensen die hier werken en vooral ook voor u.
En we willen natuurlijk dat onze mainport doorgroeit, maar ook de concurrentie zit niet stil. Ook de havens in omringende landen willen meeprofiteren van de aantrekkende economie. Groei brengt natuurlijk ook uitdagingen met zich mee. Luistert u maar naar de fileberichten: als het goed gaat met de economie, wordt het drukker op de weg.
Een andere belangrijke uitdaging is om de groei op een groene manier te laten plaatsvinden. Meer elektrische auto’s, schonere brandstoffen en zuinigere auto’s.
En het is natuurlijk belangrijk dat we Nederland, Rotterdam en ook uw bedrijf bereikbaar houden. Daar werken minister Schultz van Haegen en ik hard aan. We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd.
Met de verbreding van de A15 en met de Betuweroute. En we blijven investeren. Met de verbreding van het Breeddiep. De aanleg van de Blankenburgtunnel.
En de voorgenomen verlegging van de Calandspoorbrug via het Theemswegtracé. En nu we het toch over het spoor hebben: die modaliteit is en blijft natuurlijk belangrijk voor deze haven.
In de Lange Termijn Spoor Agenda zetten we in op een beter en efficiënter vervoer over spoor. Dit doen we door in te zetten op meer samenwerking tussen de logistieke partijen, efficiëntere processen, het stimuleren van innovatie en het aanboren van nieuwe markten door het verbeteren van de spoorcorridors.
Zeker met de verwachte groei is het belangrijk dat we stappen vooruit zetten. In Duitsland wordt nu hard gewerkt aan het Derde Spoor, wat ontzettend belangrijk is voor ons bedrijfsleven.
Tijdens die werkzaamheden zullen treinen soms via een andere route moeten rijden. Het is dus een tijdje op de tanden bijten, maar gelukkig blijft u goed bereikbaar.
Dat vind ik wel een compliment waard!
Uiteindelijk telt het resultaat: dat Duitsland en Oost-Europa weer een stukje dichter bij Rotterdam komen te liggen. Ik verwacht dat u de komende jaren hiervan flink gaat profiteren. En tegelijkertijd hoop ik dat het u uitdaagt om het spoor nog beter te benutten. Door nieuwe bestemmingen te vinden, meer in te spelen op de behoeften van verladers en de verbeterde spoorcorridors ten volle te benutten.
En ik roep de spoorsector op om te blijven innoveren: nieuwe ideeën ontwikkelen en daarmee processen en dienstverlening verbeteren waardoor transport per trein nog aantrekkelijker wordt. Mijn steun heeft u!
Want de trein is en blijft een efficiënte en veilige vorm van transport. En het is ook nog eens een van de duurzaamste vervoersmodaliteiten. Dat brengt me op het klimaatakkoord dat ik al noemde.
Het akkoord verplicht alle landen om samen te werken aan een immense opdracht voor onze generatie: het beperken van de opwarming van de aarde tot ruim beneden de 2 graden Celsius. Nu zal ik u niet vragen om volgend jaar allemaal op de fiets naar het Deltalinqs-diner te komen. Maar we zullen echt een aantal vanzelfsprekende zaken moeten loslaten. Rotterdam is ontzettend belangrijk voor onze economie en moet dat ook blijven. Daar investeren we in, maar we zullen duurzamer moeten worden. Door energie te besparen. En afstappen van vervuilende fossiele brandstoffen en overstappen op schone, hernieuwbare energie.
Dan kijk ik ook naar de Rotterdamse haven, want die is nog teveel afhankelijk van fossiele brandstoffen. Dan gaat het niet alleen om de brandstof voor schepen, goederentreinen en vrachtwagens, maar ook om wat er in de Rotterdamse haven wordt geproduceerd en overgeslagen.
Ik ben optimistisch ingesteld. 1 van de grootste winstpunten van Parijs is dat iedereen het erover eens is dat het echt anders moet. Niet alleen de politiek, de wetenschappers en maatschappelijke organisaties vinden dat, ook het bedrijfsleven. We moeten wel realistisch zijn: voorlopig kunnen we nog niet zonder fossiele brandstoffen. Maar we kunnen onze brandstoffen wel schoner maken.
Een aantal ondernemingen loopt hierin voorop. Shell wint tegenwoordig meer gas dan olie en is bezig met een nieuwe vloot die vaart op LNG. China wil meer schepen bouwen die varen op LNG. Daar kan ook Rotterdam van profiteren. Tijdens de klimaatconferentie in Parijs liet Rotterdam zien dat het barst van de ambities. En het gaat hier echt de goede kant op; in de stad en in de haven.
Zo staat op de Tweede Maasvlakte de eerste emissieloze containerterminal ter wereld.
Engie en E.ON steken veel energie in een proef met het opvangen en opslaan van kooldioxide.
De warmterotonde begint echt vorm te krijgen.
Rotterdam loopt voorop om het gebruik van LNG te bevorderen bij vrachtwagens, de binnenvaart en short sea shipping.
Met andere Europese havens heeft Rotterdam een index opgesteld om schonere schepen te belonen met lagere havengelden. De luchtkwaliteit is in Rotterdam nog niet overal op orde. De stad is een actieve partner in de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek, om de lucht in de stad schoner te krijgen. Stadsvervoer gaat steeds vaker elektrisch en vrachtwagens in de havens schakelen steeds meer en sneller over op Euro6 en schoner LNG.
In groeiende steden worden fiets en OV steeds belangrijker. Rotterdam wil meer fietssnelwegen en metro’s laten rijden naar Den Haag. Allemaal initiatieven die ik van harte toejuich! De stap naar een groenere economie, en dus ook een groenere Rotterdamse haven en uiteindelijk groene groei, dat gaat natuurlijk niet vanzelf.
Dat moeten we samen doen. Overheid, onderzoeksinstituten en innovatieve bedrijven moeten samenwerken om die nieuwe economie echt vorm te gaan geven. Zo zijn bedrijven die onder de Wet milieubeheer vallen verplicht om energiemaatregelen te nemen die binnen 5 jaar worden terugverdiend.
Om dat makkelijker te laten verlopen, hebben we met VNO/NCW, branches en overheden handzame maatregellijsten hiervoor opgesteld. Dat levert zowel winst op voor het klimaat als voor uw portemonnee! Wat zeker wat oplevert, is kennis en ervaring bij elkaar brengen. In het Lokale Klimaatactieprogramma werken lokale overheden samen met burgers en bedrijven.
U moet hierbij denken aan het energiezuiniger maken van gebouwen en huizen, het uitrollen van lokale hernieuwbare energie-opwekking en om steden ook bij een hogere temperatuur leefbaar te houden.
De komende tijd gaan we die samenwerking verder uitbouwen. Ik denk dan aan partijen die hier vandaag op het Deltalinqs-diner aanwezig zijn. Mocht u nog geen voornemens voor 2016 hebben gemaakt: dit jaar organiseren we een groot lokaal klimaatcongres, waarvoor ik u van harte uitnodig.
Hoe meer denkkracht, hoe beter!
Belangrijk is dat klimaatafspraken geen knellend korset worden, maar inspireren om nieuwe kansen te grijpen.
Want ik weet zeker dat die kansen voor het grijpen liggen. Een aantal van u heeft ze al gevonden.
Dames en heren,
Ik hoop dat 2016 voor u een succesvol jaar wordt. De Rotterdamse haven heeft de potentie om verder te groeien. De economie is en blijft grillig, dus hoe groot die groei wordt is niet te voorspellen.
Wat ik wel zeker weet, is dat groene groei voor de Rotterdamse haven mogelijk is. Want op welke manier een haven zich verder ontwikkelt, dat hebben wij gelukkig wel in de hand.
En u ook, want u staat aan het roer. En velen van u hebben die handschoen al opgepakt. Rotterdam bulkt van de kennis en ervaring. Ik hoop dat we, als we volgend jaar hier weer met elkaar aan tafel zitten, mooie nieuwe stappen hebben gezet naar een vitale, concurrerende en duurzame haven van Rotterdam.
Misschien bent u wel nieuwe samenwerkingsverbanden aangegaan. Of vaart uw vloot op schonere brandstof.
Misschien krijgt u in 2016 een gouden idee en vindt u partners die samen met u willen investeren.
Deze stad staat bekend om de handen uit de mouwen mentaliteit. Daarom heb ik er alle vertrouwen in dat u hier een succes van gaat maken. De sleutelwoorden voor Rotterdam zijn: innoveren, experimenteren, investeren. Want alleen dan kan je excelleren! En dat doen we samen!
De Port of Rotterdam is misschien niet de grootste haven ter wereld, hier heerst hét klimaat om uit te groeien tot de duurzaamste haven ter wereld. Voor u de uitdaging om daarin uw plek te veroveren. Want wie duurzaam is, heeft de toekomst.
Ik wens u allen een fantastisch 2016 toe!
Dank u wel.