Toespraak van staatssecretaris Dijksma voor de Nieuwjaarsreceptie KNV

Toespraak van staatssecretaris Dijksma (IenM) bij de Nieuwjaarsreceptie van KNV op 14 januari 2016 in Den Haag.

Meneer Eckhardt, dames en heren,

Allereerst wens ik u allen alle goeds voor 2016.

Het is bijzonder om vandaag hier te staan. Ik ben nog maar  kort staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, maar toch voelt dit als bekend terrein.  

Veel onderwerpen en discussies herken ik nog uit de tijd dat ik tot 2007 als Kamerlid woordvoerder verkeer en waterstaat was. Ik kan me nog herinneren dat we debatteerden over een betere transparantie van de taxikosten, over een verplicht chauffeursexamen, over administratieve lasten van ondernemers. Het is interessant om sommige discussies weer te kunnen omarmen als oude, bekende vrienden….

Maar veel belangrijker is te zien dat er op het hele brede terrein van de KNV veel is gebeurd en verbeterd.

Ik denk aan:

  • een forse groei van het openbaar vervoer;
  • grote verbetering van de dienstverlening, mede dankzij de technologie en alle app's;
  • de samenwerking is verbeterd. Denk aan de Lange Termijn Spooragenda en de OV- en Spoortafels;
  • er zijn nieuwe spelers op de markt gekomen – ik denk aan Uber en aan Flixbus.

Alles bij elkaar is het een weerzien met een dynamisch veld in een zeer dynamische periode. En met de opkomst van autonoom vervoer staan we nog maar aan het begin van grote veranderingen waarvan de uitkomst ongewis is. Ik heb er in ieder geval enorm zin om samen met u de schouders eronder te zetten en te bouwen aan een veilig, betrouwbaar en betaalbaar vervoer.

Wat zie ik als belangrijke ambities en uitdagingen?

Bovenaan staat dat we alle verschillende onderdelen van het openbaar vervoer als één geheel zien, als één keten van deur-tot-deur. Het station is daarin steeds meer een centrale spil. Daarom is dit een mooie oogstperiode waarin alle grote stations worden geopend na jarenlange verbouwingen. Dit jaar bijvoorbeeld station Den Haag, Breda en Utrecht Centraal. Vooruitgang wordt zichtbaar, en daar draait alles om! En dat moet de samenwerking ook stimuleren.

Een andere prioriteit is ruimte geven aan innovaties: alles in dienst van het verhogen van de kwaliteit van dienstverlening. Ik denk bijvoorbeeld aan het taxivervoer. Juist het taxivervoer – niet alleen het straattaxivervoer, maar ook het contractvervoer - is bij uitstek geschikt om flexibel in te spelen op de vervoersvraag van de reiziger.

Veel van uw leden gebruiken al digitale middelen, zoals app's,  om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Om meer ruimte te scheppen voor dergelijke innovaties heb ik de regelgeving per 1 januari aangepast.  

Het gaat mij er ook om dat we de lasten voor de ondernemers verminderen. Daarom schrappen we overbodige regels, zoals de verplichting dat in iedere taxi een fysiek vergunningsbewijs moet liggen en de vrijstelling van de eis van vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning.

U weet dat we al verschillende rondes hebben gedaan met de ondernemers om te inventariseren welke innovatieve ideeën er leven. Ook de KNV vervult hierin een belangrijke rol. Binnenkort informeer ik de Kamer over de opbrengst daarvan.

Opvallend is dat veel nu al mogelijk is binnen de bestaande wet- en regelgeving. Het is aan u om die ruimte op te eisen en te gebruiken voor uw ideeën en initiatieven.

Mijn oproep is dan ook: ga vooral aan de slag! Maak gebruik van de website met informatie. En meld mij waar de regelgeving knelt!

Als 3e prioriteit noem ik duurzaamheid.

Het klimaatakkoord van Parijs is een memorabele mijlpaal. Het gaat er nu om de ambities waar te maken.

Zeker voor de transportsector betekent dit werk aan de winkel. Heel goed dat de KNV topprioriteit geeft aan het aanjagen van de mobiliteitssector. Er is beweging nodig!

We hebben een mooie stap gezet naar een groenere spoorsector met de CO2-visie die ik in november vorig jaar in ontvangst nam. We zetten keihard in op een volledige CO2-neutrale voetafdruk van de spoorsector. Zo zal in 2018 de NS voor 100% windenergie inkopen. Maar er is meer nodig en ik kijk uit naar de actieagenda met de andere stappen die de aangesloten partijen ondernemen.

En ik roep ook de andere spoorpartijen op om zich aan te sluiten! Dit gaat u allemaal aan!

Als het gaat om duurzaamheid, kom ik automatisch bij het  touringcarvervoer en het goederenvervoer. Jaarlijks worden miljarden reizigerskilometers afgelegd per touringcar. Van groot belang voor het toerisme, economie en het milieu. De uitstoot van één touringcar bespraart immers de uitstoot van gemiddeld zo’n 30 personenauto’s.

De markt is in beweging. Flixbus is ook in ons land gestart met lange afstandvervoer. Dit betekent voor de reiziger extra mogelijkheden van goed en betaalbaar groepsvervoer voor de lange afstand. En daarom vind ik dit een positieve ontwikkeling.

Een flinke uitdaging ligt er op het gebied van het spoorgoederenvervoer. Na een periode van stagnatie neemt de vraag naar goederenvervoer weer toe. Het is belangrijk dat het spoor hiervan profiteert, ook om onze ambities uit het Klimaatakkoord waar te maken. Spoorgoederenvervoer is immers een duurzame optie; en hier liggen kansen.

Kijk bijvoorbeeld naar de emplacementen waar nog veel diesellocs rijden. Partijen die goederen willen laten vervoeren kijken steeds kritischer naar hun footprint. Als het spoor voorop wil lopen en haar aandeel wil vergroten zullen we aan de bak moeten, en ik reken erop dat u de handschoen oppakt.

De Lange Termijn Spoor Agenda is daarvoor de basis. Meer samenwerking, efficiëntere oplossingen, het opzoeken van nieuwe markten moeten ertoe leiden dat het spoorgoederenvervoer aantrekkelijker wordt.

Meer stabiliteit in de vergoedingen voor het gebruik van het spoor helpt daar natuurlijk bij. De aanpassingen van de tariefstructuur in afgelopen jaren zorgden voor onzekerheid bij de vervoerders.

Daarom is het akkoord dat we eind vorig jaar hebben bereikt, een goede stap. Met de extra bijdrage van 3 miljoen euro wil ik meer rust in de vergoeding brengen, en de veiligheid op het spoor verbeteren door een bijdrage aan de kosten voor invoeren van het Informatiesysteem voor Gevaarlijke Stoffen.

Tot slot.

Ik kijk uit naar onze samenwerking! Het wordt een zeer interessant jaar. Zeker ook vanwege ons Europees voorzitterschap.

Op 21 juni organiseren we tijdens de Trans Europese Transport Netwerk (TEN-T) dagen een conferentie over spoorgoederenvervoer. We spreken onder andere over de verdere ontwikkeling van de spoorgoederencorridors in Europa. 90% van onze spoorgoederen gaat over de grens. Het is dus cruciaal dat we tot goede internationale afspraken komen.

Zowel internationaal als nationaal draait het om samenwerking. Dat is mijn belangrijkste boodschap. We gaan met z’n allen bouwen aan het beste, het meest innovatieve en duurzame vervoersnetwerk dat je maar kunt bedenken. Daar zet ik me graag voor in.

Dank u wel.