Toespraak van minister Schultz van Haegen voor Transportraad
Toespraak van minister Schultz van Haegen (IenM) bij een vooruitblik op het Nederlandse voorzitterschap voor de Transportraad op 10 december 2015 in Brussel.
Dear Chairman, dear Commissioner, esteemed colleagues,
Allereerst wil ik Luxemburg in het algemeen en François in het bijzonder zeer danken voor het voorzitterschap van het afgelopen half jaar. Ik kom hier straks nog op terug, maar nu zeg ik vast dat u een intensief maar succesvol voorzitterschap aan het afronden bent! De samenwerking was uitstekend.
Ik roep het beeld van een tandem op. U zit aan het stuur en als inkomend voorzitter zitten wij achter. We mochten meetrappen en konden warmdraaien. Ik kijk er naar uit om straks het stuur van u over te nemen!
Nog 3 weken: ik zie het voorzitterschap als een bijzondere verantwoordelijkheid. We doen het niet alleen: we werken nadrukkelijk samen met de collega's die na ons het voorzitterschap overnemen: onze triopartners Slowakije en Malta.
Samen willen wij een bijdrage leveren aan economische groei, de Europese concurrentiekracht verbeteren en ruimte geven aan innovatie. En transport, logistiek en mobiliteit zijn dé essentiële drivers voor economische ontwikkeling.
Het wordt dan ook een druk, vol voorzitterschap. Ik stip hier vandaag slechts enkele dossiers aan. Veel onderwerpen vragen om voortgang.
Dat geldt zeker voor het Luchtvaartpakket. De inzet van de Commissie is nu bekend. We willen de Europese concurrentiepositie versterken. De belangen zijn groot:
- In de EU luchtvaartsector zijn 2 miljoen werknemers actief. Indirect zijn er 5.5 miljoen banen bij betrokken.
- De directe bijdrage van luchtvaart aan de EU’s bruto binnenlands product is €110 miljard. De totale impact is €300 miljard door het multiplier effect.
Vooruitgang willen we ook boeken met de marktpijler van het Vierde Spoorpakket en de Havenverordening. We gaan op deze onderwerpen onderhandelen met het EP om tot een goed akkoord te komen.
En tot slot de mobiliteit op de weg: we staan aan de voet van een nieuw tijdperk. Er liggen kansen als we nu slim samenwerken. Daarom wil ik smart mobility, ITS en connected and autonomous driving hoger op de Europese beleidsagenda zetten.
Ik zal mijn uiterste best doen om op al deze onderwerpen vooruitgang te boeken. Maar wat wil ik los daarvan? Hoe kijk ik tegen de rol van het voorzitterschap aan, wat gaan we doen?
Ik geef u 3 beelden en 3 woorden.
Als 1e: Luchtvaart.
Ik nodig u, het Europees Parlement en CEO's uit de luchtvaartsector uit op 20 en 21 januari. Samen met de Europese Commissie organiseren we dan de European Aviation Summit. Op Schiphol.
Volgend jaar bestaat Schiphol 100 jaar. Een interessant verleden. Cruciaal voor de Nederlandse en Europese luchtvaart. Maar het gaat nú om de toekomst.
De centrale vraag van de summit is: hoe vergroten we de concurrentiekracht van de Europese luchtvaart?
2e woord: toekomst.
Autonomous driving, smart mobility, ITS: de komende 20 jaar gebeurt er op dit vlak meer dan de afgelopen 100 jaar. Daar ben ik van overtuigd! De vraag is: hoe kunnen we de nieuwe mogelijkheden gezamenlijk ondersteunen. Komen we pas in beweging als de technologie klaar is of zetten we nu stappen?
Ik nodig u uit. In april organiseren we een gecombineerde informele Transport– en Milieuraad in Amsterdam over slimme en groene mobiliteit. Doel: kennismaken met de toekomst. Welke vraagstukken brengt ITS en de ontwikkeling van zelfsturende auto’s met zich mee, bijvoorbeeld op gebied van privacy, eigendom van data, verzekeringen, infrastructuur? Hoe kunnen we hier als EU nu op inspelen? Laten we tot een Handvest van Amsterdam komen om de toekomst mogelijk te maken met goede randvoorwaarden.
3. Efficiëntie
Ik wil graag een efficiënt voorzitter zijn. Mijn inzet is de EU soepel te laten bewegen ondanks de complexiteit die ook realiteit is.
Geen onnodige discussies… kritisch kijken naar de agenda… Kritisch kijken naar nut en noodzaak van bijeenkomsten. Daarom nodig ik u NIET uit voor 2 maar voor 1 formele Transportraad. We proberen alle onderwerpen te clusteren rond de Transportraad in juni in Luxemburg. Het kan, en we willen u niet voor niets al eerder naar Brussel laten afreizen!
Tot slot.
Ik begon met het beeld van een tandem en eindig ermee. We nemen bijna het stuur over van Luxemburg.
Chèr François, je vous salut!
[let me continue in English]
I salute you, because it's been a tense, complex chapter in EU history. We all know why: the refugee crisis, terrorism, and the aftermath of the global financial crisis. Issues that also affect transport – look at the problems around Calais for instance.
This demands a lot from the country on the driver’s seat of the European tandem: the ability to steer well, to look ahead and to avoid potholes in the road. You’ve done a wonderful job!
We’ve made real progress. Reaching agreement on the market pillar of the Fourth Railway Package back in October, to give just one example.
And I have fond memories of the Informal Council on cycling. I’m delighted that other member states are putting such a typically Dutch means of transport so high on the European agenda. [We’re growing more like-minded all the time!]
I see the tandem as the perfect metaphor for our work: partners in balance, pedalling hard to keep moving forwards. There are hills to climb, of course, which can be hard. But there are downhill stretches too. And we keep moving on!
As a gesture of thanks, I’d like to present you both with a tandem. There is one for you François, and also one for you Violeta.
A symbol of our ongoing journey! I also have a little something for all our colleagues around the table. Christmas is coming!
Let us all work together, to continue this bike ride that takes us from Luxembourg to Amsterdam.
Thank you.