Toespraak van staatssecretaris Dijksma bij het Transport side event Nl Paviljoen
Toespraak van staatssecretaris Dijksma (EZ) bij het Transport side event Nl Paviljoen bij het aanbieden resultaten 80 dagen-campagne op 7 december 2015 in Parijs.
Dames en heren,
U kent allemaal het boek 'Reis om de wereld in tachtig dagen'. Het boek dat Jules Verne schreef rond 1870. In dat boek gaat Phileas Fogg de weddenschap aan dat hij in tachtig dagen rond de wereld kan reizen. Een ongekende uitdaging, maar niet onmogelijk. Stipt op tijd voltooit Fogg zijn reis.
Het verhaal is geen science fiction maar een verkenning.
Dankzij nieuwe vervoermiddelen:
- stoomtreinen en stoomschepen;
- moderne infrastructuur zoals spoorwegen en ijzeren bruggen;
zijn aan het einde van de negentiende eeuw ongekende mogelijkheden ontstaan.
Verne laat een nieuwe wereld zien. Dat verhaal is onze inspiratie voor onze eigen reis die Nederland 76 dagen geleden is begonnen. Over 4 dagen zijn we in tachtig dagen de wereld rond gegaan.
Als onderdeel van het Paris Proces on Mobility and Climate (PPMC) heeft Nederland de best practices van low carbon transport initiatives verzamelt en zichtbaar gemaakt. Op verzoek van de VN en Frankrijk, met in het achterhoofd dat ons land echt een transportland is.
En ook nu gaat het om een verkenning van nieuwe mogelijkheden in de wereld van transport. Ook nu gaat het niet om science fiction, maar realiteit.
En wat is dit een inspirerende reis geweest!
De oogst is zeer breed en gevarieerd. Met meer dan honderd best practices, uit meer dan veertig landen. Dagelijks komen er nog initiatieven bij.
We zien verschillende bewegingen. Zo zien we de elektrificatie in alle vormen van transport doorzetten.
Of het nu gaat om battery electric car Ferry in Norway. The electric highway for Trucks in Germany. The hybrid electric Airplane in France. The hydrogen electric car in Korea, Japan.
We zien ook heel veel verschillende acties lopen naar een CO2-neutraal transport. Bijvoorbeeld in China: the Guangdong Green freight Demonstration Project. Een weg-project dat laat zien dat een substantiële emissie-reductie mogelijk is.
Op het spoor noem ik bijvoorbeeld het Franse Alstom dat gefocused is op rail energy efficiency. Er komt een generatie treinen aan die loopt op waterstof.
Ik noem ook Kenia dat haar bloemen over de hele wereld over zee vervoert. Duurzamer, goedkoper, en beter voor het milieu. We hebben het over een business case. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen die we hebben verzameld en voor u blootleggen in deze publicatie.
Wat is het doel?
U kent de feiten: de transportsector speelt een sleutelrol in het klimaatbeleid. Wereldwijd zorgen alle vormen van transport voor een kwart van de uitstoot. Bovendien is het een van de sectoren met het grootste energieverbruik. Ook een sector die snel groeit. Vergroenen we het transport, dan zetten we een grote stap in de goede richting.
De meeste landen hebben het verduurzamen van het transport hoog op de agenda staan. Meer dan 60% van de landen hebben in hun INDC’s concrete acties opgenomen op het gebied van transport.
Er is ambitie, bewustwording en een beweging in de goede richting. Waar het nu om gaat is dat we die acties blootleggen, zichtbaar maken en verbinden met de ambities van de transportorganisaties.
We laten zien dat het kan, dat het gebeurt en dat we kunnen leren van elkaar. Op die manier creëren we massa en hopelijk versnelling.
Met deze publicatie leveren wij een bijdrage aan die versnelling.
Voordat ik de publicatie overhandig aan het Paris Proces on Mobility and Climate, wil ik nog twee dingen zeggen.
Allereerst wil ik de medewerkers van de kleine taskforce – de mensen van TNO en Slocat - hartelijk bedanken voor hun inzet. Ik ben er trots op dat ik dankzij jullie zo’n rijke inspiratiebron kan geven aan de transportsector!
En ten 2e is dit ook een appel. Want we zijn er natuurlijk niet. Het is het einde van een reis maar het begin van een transitie.
Nederland wil als transportland graag een rol blijven spelen. Als we het komend halfjaar voorzitter zijn van de EU, zullen we zeker aandacht besteden aan sustainable transport.
Duurzaam transport realiseren we als de initiatieven stevig ondersteund worden door overheden om belemmeringen weg te nemen. Gunstige voorwaarden creëren. Maar ook door ondernemingen die daadwerkelijk kansen pakken en risico durven nemen.
Mijn oproep tot slot is dan ook: laat zien dat de transportsector dynamisch is, maatschappelijk betrokken en dat het dé sector is die ook echt die nieuwe wereld mogelijk maakt. Dank u wel.