Basisschool De Müllerpier

Steeds meer scholen werken systematisch aan het verbeteren van hun onderwijskwaliteit. Dat doen ze op zo'n manier dat leerlingen hiervan profijt hebben. Bekijk hoe basisschool De Müllerpier dat in de klas doet aan de hand van "plan - do - check - act".

(Kinderen rennen naar een schoolgebouw. Beeldtitel: Basisschool Müllerpier. Voice-over:)

STEVIGE MUZIEK

VOICE-OVER: Iedere leerling verdient uitdagend onderwijs dat voorbereidt op de toekomst. Daarvoor is het nodig dat scholen blijven leren en vernieuwen.

Zo werken de leerkrachten op Basisschool de Müllerpier met een gestructureerde verbeteraanpak door met een dagplanning te werken volgens de stappen 'Plan', 'Do', 'Check' en 'Act'.

Elke dag bepalen de leerkrachten het doel van de lessen en hoe ze dat willen bereiken.

Achteraf evalueert iedere leerkracht en bepaalt de leerkracht de vervolgacties.

Zo werkt de Müllerpier continu aan onderwijs op maat voor iedere leerling.

(De juf staat bij het bord.)

JOSCHKA JOUBERT: De juf vertelt aan het begin van de les wat we gaan leren die les en wat we moeten weten als we die les af hebben.

Wat leer je nou van deze taalles?

Je leert van deze les wat het nut is van ontleden.

JOSCHKA: Ik vind het wel handig, want dan heb je ook een idee waar de les over gaat.

(De juf helpt kinderen die aan het werk zijn in de klas.)

DE STEVIGE MUZIEK SPEELT VERDER

Als iemand het niet snapt, dan ziet de juf het meestal, want ze loopt ook rond.

En de juf of meester die leert dan waarschijnlijk: dat kind kan dat minder goed maar dat kind kan dat weer heel goed.

Ze zegt dan aan het eind van de les wat we precies hebben geleerd en of iemand daar nog een voorbeeld van kan geven.

Dat werkt heel goed, zodat je het minder snel vergeet.

(Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijksoverheid. Het beeld wordt blauw met wit. Beeldtekst: Dit is een productie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Copyright 2015.)

DE STEVIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT DAN