Toespraak van minister Schultz van Haegen op het afscheidssymposium van Koos Burgman (Bovag)
Toespraak van minister Schultz van Haegen (IenM)op het afscheidssymposium van Koos Burgman (Bovag) in Bunnik op 1 oktober 2015.
Dames en heren,
Beste Koos,
We zijn gek op lijstjes. Of het nu gaat om de beste universiteiten ter wereld, de hardst groeiende economieën in Europa of de bestverkochte auto’s in ons land.
De Nederlandse autobranche heeft ook een eigen ranglijst, de Top 100 van het blad Autoweek – met daarin de machtigste mensen in automobielland. En vorig jaar gebeurde hier iets unieks.
Want jarenlang was de nummer 1 positie weggelegd voor de staatssecretaris van Financiën. Maar nu moest mijn collega het afleggen tegen de man van wie we vanavond officieel afscheid nemen.
Want Koos, opeens was jij de machtigste man in autoland. En net zo verrassend trad jij – kort na jouw verkiezing – af als algemeen directeur van de Bovag. Dat was even wennen, want jarenlang was jij het gezicht van de grote Bovag-familie. Jij was de Bovag.
En je kinderen waren je allemaal even lief: of het nu ging om de verkoper van e-bikes, de autodealer op de hoek of de pomphouder in de grensstreek. Jij was hun spreekbuis.
En je was vaak hard nodig. Onze economie klimt weer uit een dal, maar veel Bovag-leden hebben moeilijke jaren achter de rug.
Juist dan heb je een directeur nodig die luis in de pels van de overheid durft te zijn. Maar ook een vergadertijger. Jij bent beiden.
De vele gesprekken die jij namens de Bovag met mijn ministerie voerde, gingen vaak over taaie onderwerpen. Maar het was altijd constructief.
Je huilde niet met de wolven mee, en kwam altijd met de juiste feiten en cijfers. Je stond aan het hoofd van een kritische, maar ook een capabele en coöperatieve club. En hoewel de Bovag opkomt voor meer dan 9.000 ondernemers, profiteert ook de weggebruiker.
Want in de praktijk komen hun belangen vaak overeen.
Jullie komen op voor lagere autobelastingen en investeringen in ons wegennet, met oog voor de langere termijn.
Ook stond Bovag onder jouw leiding aan de wieg van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. En je droeg bij aan de komst van de kentekenkaart.
Jarenlang was jij de belangrijkste spreekbuis voor iedereen die het Kwartje van Kok terugwilde. Je maakte je sterk voor het behoud van de grijze kentekens.
Het handhaven van de APK-cyclus werd een persoonlijke missie van jou. Bij de APK telde voor jou niet alleen het belang van de Bovag-leden, maar ook de verkeersveiligheid.
Want auto’s met gebreken veroorzaken meer doden en gewonden in het verkeer. Dankzij de Algemene Periodieke Keuring zijn er vrijwel geen wrakken meer op onze wegen. Onze APK draagt bij aan meer veiligheid in het Nederlandse verkeer.
Dat draag je ook buiten de landgrenzen uit, want ook binnen Europa lobbyde jij voor één uniforme APK-regeling.
En zoals we weten, zorgt de APK naast veilige auto’s ook voor schonere auto’s. Want jij maakte je sterk voor groene initiatieven. Zo was jij de stuwende kracht achter het Instituut voor Duurzame Mobiliteit.
En je leverde een actieve bijdrage bij het opzetten van het expertisecentrum voor duurzaamheid en recycling binnen de mobiliteitsbranche.
Een van de zichtbare acties was de oprichting van Auto Recycling Nederland die ervoor zorgt dat auto’s bijna volledig kunnen worden gerecycled.
Zelf gaf je – iemand die middenin het Groene Hart woont – het goede voorbeeld door als één van de eersten in een elektrische auto te rijden.
En je ziet ook echt de lol in van het elektrisch rijden. Ik heb me laten vertellen dat jij er echt een sport van hebt gemaakt om het maximale uit een volledig opgeladen accu te halen.
Hier bij het Bovag-huis moest natuurlijk een oplaadpunt voor jouw auto komen. Jij zorgde ervoor dat hier meteen een dozijn laadpalen werd gerealiseerd.
Jouw goede voorbeeld deed volgen, want het is tegenwoordig dringen bij alle 12 oplaadpunten. Elektrisch vervoer is voor jou niet iets om mooie sier mee te maken, jij gelooft heilige in groene mobiliteit.
Jij maakte je er sterk voor dat ook particulieren ook toegang krijgen tot elektrische auto’s.
Ook in een ander opzicht zorgde je ervoor dat Bovag het goede voorbeeld geeft aan haar leden: vorig jaar opende Zijne Majesteit de Koning het nieuwe, Bovag-huis – gekroond met het energielabel A.
Een hypermodern en duurzaam clubhuis voor een 85-jarige vereniging die met al haar wielen stevig op het asfalt staat.
Je laat een vitale vereniging achter die klaar is voor de toekomst.
Dames en heren,
Beste Koos,
We nemen vandaag afscheid van jou als directeur van de Bovag. Je bent een lobbyist in hart en nieren, een rasdiplomaat en iemand met een enorm netwerk. Eigenlijk kunnen ze je niet missen hier.
Gelukkig blijf je actief binnen de Bovag-familie, als directeur externe betrekkingen. Ik vind dat deze functie je op het lijf is geschreven.
Daarnaast blijf je actief op vele andere terreinen. Het zijn er haast teveel om op te noemen, maar ik noem er toch een paar.
Ook ben je nog steeds Bestuurslid van Innovam. Je bent lid van de commissie Transport en Infrastructuur van VNO-NCW. Je bent een kritisch en gewaardeerd lid van de Gebruikersraad van Rijkswaterstaat.
Ik weet zeker dat we elkaar nog geregeld zullen tegenkomen. En ook al heb je een stap teruggezet, officieel ben je nog steeds de machtigste man in de autobranche.
Ik heb begrepen dat de eerstvolgende verkiezing nog even op zich laat wachten, dus je mag nog even genieten van het feit dat je ‘koning van automobielland’ bent.
En ik heb nog iets ‘koninklijks’ voor je in petto.
Want, Koos, vanwege jouw jarenlange inzet op vele terreinen in de mobiliteitssector heeft het Zijne Majesteit de Koning behaagd je te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Namens de Koning mag ik je nu de bijbehorende versierselen opspelden.
Mag ik je vragen om naar voren te komen?