Invulling en inrichting van een tegemoetkoming studiekosten lerarenopleidingen voortgezet onderwijs
Het ministerie van OCW heeft ResearchNed gevraagd een onderzoek te doen naar de hoogte en de samenstelling van een financiële tegemoetkoming om meer studenten te trekken naar eerstegraads lerarenopleidingen (postmaster) in de tekortvakken.
Door middel van de vignettenmethode is er onderzocht hoe een tegemoetkoming studiekosten voor lerarenopleidingen het beste kan worden ingericht en of er sprake is van doelgroepspecifiek gedrag van studenten op de hoogte, samenstelling en voorwaarde van de tegemoetkoming. Het onderzoek heeft als input gediend voor de (wijzigings-)regeling aantrekken (academische) studenten in het lerarenberoep (op 28 aug gepubliceerd in de Staatscourant). Deze regeling wordt ingezet als een arbeidsmarktinstrument. Meer (academische) studenten worden op deze manier aangetrokken tot het lerarenberoep. Daarnaast is er in dit onderzoek ook aandacht besteed aan de visie van studenten op het lerarenberoep.