Minder regels en langere looptijd voor nieuwe vergunningen radio

Commerciële radiostations moeten beter kunnen inspelen op de snel veranderende mediamarkt en wensen van luisteraars. De regels die voor hen gelden worden daarom beperkt. Veiling van de vergunningen voor commerciële radiostations maken dit mogelijk. De nieuwe vergunningen gaan gelden voor een periode van tien jaar. Dat schrijven minister Kamp van Economische Zaken en staatssecretaris Dekker van Onderwijs Cultuur en Wetenschap mede namens minister Dijsselbloem van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer.

Minister Kamp: "Een veiling van vergunningen met minder voorwaarden en een lange looptijd geeft bedrijven meer kansen om te innoveren en te ondernemen." Begin deze eeuw werd muziek nog beluisterd via radio, CD of een enkele betaalde download. "Nu luisteren we ook via iTunes, Spotify en You Tube naar muziek. Er is analoge, digitale en internetradio beschikbaar. De radiomarkt is onderdeel geworden van een sterk veranderende mediamarkt. De commerciële radiostations moeten daar goed op kunnen inspelen", aldus minister Kamp.

In 2003 zijn de commerciële radiovergunningen vergund. Voor een aantal vergunningen gelden nu gedetailleerde voorwaarden op het gebied van programmeren, bijvoorbeeld verplichte aandacht voor jazz en gouwe ouwe. In 2011 zijn de vergunningen verlengd. Bij de nieuwe veiling komen extra digitale frequenties ter beschikking voor nieuwkomers en bestaande partijen. Er is geen limiet meer aan het aantal frequenties dat een bedrijf mag kopen. Gedetailleerde programmaeisen komen te vervallen, met uitzondering van nieuws en Nederlandstalig. Met een veiling kan de markt zelf de juiste prijs bepalen. De veiling moet uiterlijk in het voorjaar van 2017 plaatsvinden.