Autobrief II: Eenvoudiger, stabieler en meer milieuwinst
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Wiebes van Financiën ingestemd met de Autobrief II. Dit voorstel voor aanpassing van het systeem van autobelastingen wordt nu aan de Tweede Kamer aangeboden.
Het fiscale beleid voor auto’s heeft de afgelopen jaren een verandering in gang gezet die hard nodig was. Het stimuleringsbeleid voor zuinig rijden uit de periode vanaf 2008 is inmiddels grotendeels overbodig geworden door de opkomst van Europees bronbeleid. Het huidige systeem van autobelastingen is daardoor nu nodeloos complex, met veel marktverstoring als gevolg. Ook leveren de autobelastingen geen efficiënte bijdrage meer aan een schoner en zuiniger wagenpark en zorgen ze voor instabiele belastinginkomsten.
De nieuwe Autobrief schetst hoe het kabinet van 2017 tot en met 2020 de autobelastingen eenvoudiger wil maken, gericht op een stabiele stroom aan belastinginkomsten en met meer milieuwinst. Dat doet het kabinet door de autobelastingen minder afhankelijk te maken van CO2-uitstoot en in te zetten op een streng Europees bronbeleid. Het kabinet richt de fiscale prikkels op segmenten waar het effect groot is. Emissieloos rijden wordt gestimuleerd door de bijtelling voor volledig elektrische auto’s op 4% te houden. Voor alle andere auto’s gaat de bijtelling naar 22%.
De aanschafbelasting BPM gaat stapsgewijs naar beneden met in totaal 12% in 2020. De motorrijtuigenbelasting daalt voor iedereen. Alleen eigenaren van oude diesels die zonder fabrieksroetfilter zijn geleverd en tot honderd keer meer vervuilen dan nieuwe modellen, gaan vanaf 2019 meer betalen.
Met de Autobrief II wordt zuinig rijden gericht en efficiënt gestimuleerd. De aandacht voor luchtkwaliteit wordt substantieel versterkt. En voor particulieren wordt zowel de aanschaf als het autobezit goedkoper.