Staatssecretaris Mansveld en Rotterdam werken samen aan betere luchtkwaliteit
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu)en de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (Haven, Duurzaamheid en Mobiliteit) slaan de handen ineen voor een betere luchtkwaliteit in Rotterdam. Tijdens een bezoek aan Rotterdam maakte de staatssecretaris bekend de stad hierin met ruim 1,3 miljoen euro te ondersteunen. Dit geld gaat naar schone stadsbussen die op waterstof rijden en hybride bussen. Ook steekt Mansveld 4 miljoen euro in een subsidie voor de vervanging van vervuilende bestelauto’s door schonere exemplaren.
Mansveld: De bedrijvigheid in havenstad Rotterdam is van levensbelang voor onze economie. Ook Rotterdammers verdienen een schone en gezonde leefomgeving. We maken het openbaar vervoer nu schoner en helpen ondernemers die hun wagenpark willen vergroenen op weg.’
Langenberg: ‘Staatssecretaris Mansveld is de grote steden ter wille op het gebied van luchtkwaliteit. We trekken samen op om een grote verbetering te bewerkstelligen. Rotterdam werkt er hard aan, maar we hebben het Rijk hard nodig om ook de invloeden van buitenaf te verminderen. Zo maken we een slag voor de gezondheid van de Rotterdammers.’
Schone bestelauto’s
In grensgemeenten van steden die een milieuzone voor bestelauto’s willen invoeren, kunnen ondernemers hun oude auto vervangen door een schoner exemplaar. Hiervoor wordt binnenkort een subsidieregeling opengesteld. Veel ondernemers in zulke milieuzones kunnen al gebruik maken van zo’n regeling. Afhankelijk van hoe schoon de nieuwe bestelauto is, kunnen ondernemers aanspraak maken op een bedrag tussen 500 en 2200 euro. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) steekt 4 miljoen euro in de landelijke regeling om ondernemers met oude bestelauto’s te stimuleren een schonere nieuwe of gebruikte variant te kopen.
Emissievrije bussen
Bij de in 2012 gesloten Green Deal Zero Emission Busvervoer is afgesproken dat alle bussen die in 2025 in Nederland rijden emissievrij zijn. Toen is ook afgesproken dat gemeenten bij proefprojecten met verschillende emissievrije bussen steun krijgen van de overheid. Rotterdam krijgt nu 850.000 euro voor twee waterstofbussen en 465.000 euro voor twee hybride bussen.
De hybride bussen rijden al, de proef met de waterstofbussen start volgend jaar en duurt minimaal drie jaar. De waterstofbussen gaan tanken bij het pas geopende waterstoftankstation in Rhoon. Als de proef met de schone stadsbussen succesvol is en de kostprijs van de bussen omlaag gaat, verschijnen er meer op de weg. De gemeente IenM en RET (openbaar vervoer Rotterdam) nemen samen deel aan een Europees project dat de opschaling van het aantal waterstofbussen op de weg financieel en technisch moet bevorderen. Rotterdam kan hiermee een van de eerste Europese regio’s worden met schoon busvervoer.