Persconferentie na ministerraad 6 februari 2015

Letterlijke tekst van de persconferentie van minister-president Rutte naafloop van de ministerraad op 6 februari 2015.

Minister Edith Schippers heeft zojuist, ik denk in dit zaaltje, een alternatief gepresenteerd voor de aanpassing van artikel 13 van de Zorgverzekeringswet.
Het kabinet kiest daarbij voor een aanpak, waarbij we hetzelfde doel hebben, namelijk kwaliteit lonend maken. Het gaat om een breed pakket aan maatregelen zoals u gehoord hebt.
De kern van de maatregelen is dat het voor patiënten, zorgverzekeraars maar ook voor zorgverleners lonender wordt om te kiezen voor de beste zorg. En daarnaast wordt de positie van de patiënt verder versterkt en het evenwicht in de sector hersteld.

Vandaag in de ministerraad gesproken over de ontwikkelingen in de economie. De nieuwste raming van de Europese Commissie laat zien dat zowel onze economie als onze arbeidsmarkt en ook de overheidsfinanciën de komende jaren de goede kant opgaan, stap voor stap. Dat stemt op zich optimistisch. We staan er duidelijk beter voor dan een paar jaar geleden. Maar de eindstreep is zeker nog niet in zicht. Mensen ondervinden nog dagelijks de gevolgen van een crisis en internationale onzekerheden brengen ook weer risico’s met zich mee voor onze economie. En daarom blijven we als kabinet ons dagelijks inzetten voor meer banen, voor sterkere groei en voor gezonde overheidsfinanciën.

De veiligheid van Nederland en de bescherming van de rechtsstaat blijft eveneens een topprioriteit van dit kabinet. We doen er alles aan om een terroristische aanslag te voorkomen en daarbij hoort de verantwoordelijkheid om continu te beoordelen wat nodig is. Daarom hebben we onder meer besloten tot een herschikking van taken, waarbij de Koninklijke Marechaussee een grotere rol krijgt bij de bewaking en beveiliging van objecten met een hoog risicoprofiel. Aanhoudende instabiliteit en jihadistisch geweld in de Arabische wereld en toegenomen radicalisering in Europa maken duidelijk dat deze dreiging ons de komende jaren bezig zal houden. Om er zeker van te zijn dat de diensten ook in de toekomst hun werk goed kunnen blijven doen, heeft het kabinet hen gevraagd om een analyse van de behoeften te maken op de langere termijn. En ik herhaal: als blijkt dat er meer nodig is, dan zal dat meerdere er ook komen. Een garantie dat er nooit een aanslag zal plaatsvinden is helaas niet te geven. Maar we blijven waakzaam en alert, 24 uur per dag, zeven dagen per week, met zichtbare en onzichtbare maatregelen, met preventief en repressief beleid.

VAN SOEST (ALGEMEEN DAGBLAD/HET PAROOL)
Heel even over de economie. U zei de eindstreep is nog niet in zicht. Nou zei de Britse minister van Financiën deze week dat het gedoe rond Griekenland misschien wel de grootste dreiging is voor de wereldeconomie op dit moment. Bent u het daarmee eens?

RUTTE
Ik vind dat een uitspraak die ik echt voor de Britse collega van Jeroen Dijsselbloem laat. Ik meen ook niet dat ik bijdraag aan een oplossing van de problemen met uitspraken die een dergelijke fermheid geven. Ik denk dat het veel belangrijker is dat Griekenland zich gewoon aan de afspraken houdt.

VAN SOEST
Maar misschien wilt u zich niet heel ferm uitdrukken, maar bent u wel bezorgd?

RUTTE
Ik heb heel vaak hier gezegd dat ik heel weinig kan in mijn baan met bezorgdheid, omdat ik volgens mij hier ben neergezet om problemen op te lossen, niet om de hele dag bezorgd te zijn. Dat is ook de reden waarom wij de Grieken aansporen om zich aan de afspraken te houden.

VAN SOEST
Laatste vraag dan. Volgende week ontmoet u hem, op de Eurotop, uw nieuwe collega Tsipras.

RUTTE
De nieuwe vriend uit Griekenland zal ik dan de hand mogen drukken, ja.

VAN SOEST
Wat gaat u tegen hem zeggen?

RUTTE
Dat hij zich aan de afspraken moet houden.

MIKKERS (TELEGRAAF)
Is het u al precies duidelijk wat de Grieken nu eigenlijk willen? Want de afgelopen week leek het wel alsof ze telkens een nieuwe boodschap uitdroegen, in welke hoofdstad ze ook waren.

RUTTE
Ja, dat is ook mijn beeld en eerlijk gezegd is er maar één boodschap, denk ik, die ook gisteren in Duitsland vierkant gegeven is aan de minister van Financiën van Griekenland: dat zij zich aan de afspraken moeten houden.

MIKKERS
Neemt uw bezorgdheid over Griekenland wel toe, daardoor? Want men staat nog steeds met de koppen tegen elkaar.

RUTTE
Nou luister, Griekenland heeft problemen, Europa is bereid geweest om Griekenland te helpen in ruil voor zeer stringente maatregelen om de Griekse economie erbovenop te helpen. Dat is de deal, de collega’s zijn bereid te helpen, maar dan moet Griekenland alle noodzakelijke maatregelen nemen. En die beginnen ook effect te krijgen, je ziet nu dat de Griekse groei boven de 2 procent ligt, dat er een primair overschot op de begroting is, dat de werkloosheid daalt van een zeer hoog niveau, dat natuurlijk wel. En uiteraard hebben die maatregelen ook enorme effecten gehad op de Griekse samenleving, maar dit was noodzakelijk helaas, is noodzakelijk. Die maatregelen lopen door wat mij betreft en dat is de deal. Dus we zijn bereid te helpen als zij bereid zijn om de noodzakelijke maatregelen te nemen.

BOVEN (BNR)
Meneer Rutte, de Grieken hebben verkiezingen gehouden, hebben duidelijk een nieuwe politieke lijn gekozen, vooral, u zei het al, vanwege de grote sociale problemen die er in Griekenland zijn ontstaan. Zou het niet ook vanuit de kant van Europa misschien sympathiek zijn tegenover de Grieken om te zeggen: oké wij snappen dat u een nieuwe koers wilt inslaan, dat u nu wel een aantal maatregelen wilt nemen die in het verleden niet zijn gelukt, zoals het bestrijden van belastingontduiking. We snappen dat daar meer tijd voor nodig is en we komen tot een soort nieuw compromis.

RUTTE
Nee. Kijk de Grieken hebben zich verplicht tot het behalen van allerlei doelen waar het betreft de schuld, houdbaarheid, de tekortreductie en de algemene stand van de Griekse economie. Dat hele pakket dat er ligt, daarvan is precies vastgesteld door de Trojka van IMF, ECB en de Europese Commissie, in opdracht van de eurogroep en de Europese Raad wat de doelen zijn van dat pakket. Als zij een maatregel willen vervangen door een andere maatregel, dat kan, dat kan altijd al, dan is het nog steeds de Trojka die moet vaststellen of die maatregel dezelfde effecten heeft. Dat is normaal in een programma, wij vragen niet de maatregelen, wij vragen de effecten van de maatregelen. Maar dat speelt op dit moment niet. Dat is niet wat de Grieken vragen, voor zover we überhaupt weten wat ze vragen.

HEYMANS (RTL NIEUWS)
Je had het al over de eurotop, daar staat natuurlijk ook een belangrijk onderwerp op, de terreurbestrijding. Wat mogen we van die top gaan verwachten?  

RUTTE
Er zijn de laatste weken in Europa vergaande discussies geweest op het niveau van de ministers van Buitenlandse Zaken en de ministers van Veiligheid en Justitie. Ik verwacht niet dat wij volgende week weer allemaal nieuwe maatregelen gaan nemen. Ik verwacht wel dat we met elkaar zullen afspreken dat de afspraken die gemaakt zijn over informatie-uitwisseling, over samenwerking van diensten en het gezamenlijk bestrijden van terrorisme in Europa. Dat wij zeer gemotiveerd met elkaar zullen vaststellen dat we daar een succes van gaan maken.

MIKKERS
Het Groningse Gas. Er is een rapport bekend geworden van de Telegraaf waarin staat dat het 6,5 miljoen kost om zeker 13 duizend huizen op te knappen. Wat is uw reactie daarop?

RUTTE
Mijn reactie is dat er een veelheid van rapporten is over Groningen en dat er volgende week een Kamerdebat is. In de aanloop naar het Kamerdebat zal de minister van Economische Zaken ongetwijfeld nog met de Kamer schriftelijk van gedachten wisselen in de aanloop naar dat debat. Ook in zijn eerdere uitingen, bijvoorbeeld over het vaststellen van het winningsbesluit baseert hij zich op heel veel rapporten. Maar ook wat betreft de afspraken met Groningen die eerder al gemaakt zijn en de discussies die daar nu verder over lopen, over het afwikkelen van problemen, is een veelheid aan rapporten en ik kan niet op elk rapport apart reageren.

MIKKERS
Is het nog een optie voor het kabinet om de gaswinning nog verder te beperken?

RUTTE
Nogmaals, er ligt een besluit van de minister. Uw vraag ging over de berichtgeving in uw krant vanochtend, dat baseert zich op een rapport en zo zijn er heel veel rapporten.

BERGSMA (ANP)
Even over het zorgplan van mevrouw Schippers, als dat wordt aangenomen door de Tweede Kamer, gaat het dan ook naar de Eerste Kamer?

RUTTE
Een deel wel, hoe gaat dat, het is een heel pakket aan maatregelen, dus het is een nieuw voorstel wat dezelfde doelen wil bereiken als het wetsvoorstel zoals dat er lag voor de Kerst. Dit is een samenstel aan maatregelen, sommige gaan door middel van normale beleidsmaatregelen. Hier en daar is wat wetgeving nodig waar ook de Eerste Kamer in beeld is.

BERGSMA
Maar over de meer gevoelige punten daarvan. Is daarover contact geweest vanuit de top van het kabinet met de drie, in december in ieder geval, dissidente PVDA-senatoren?

RUTTE
Nee, wij gaan niet met ieder individuele senator van de coalitie overleggen, er is wel onder stromend kokend water contact geweest met de drie partijen die het begrotingsakkoord onderschrijven en dat moest allemaal heel snel omdat het stuk gisteren uitlekte en wij het van belang vonden om dan zo snel mogelijk ook het plan naar buiten te brengen.

BERGSMA
En bij dit plan wat er nu ligt heeft u zich ervan verzekerd van de steun van de drie constructieve oppositiepartijen?

RUTTE
Die zullen dat bestuderen, het bereikt dezelfde doelen. Ik denk dat wat goed is aan dit plan is dat het rekening houdt met een aantal zorgen die in het Kamerdebat is december genoemd zijn. Wat je nu ziet is dat Schippers het mogelijk maakt om heel gericht diensten aan te bieden vanuit verzekeraars, vanuit zorgverleners, heel erg precies gericht. Bijvoorbeeld op mensen die een chronische ziekte hebben, die een aandoening hebben. Neem diabetes, dat je vanaf de preventie tot de hele medische behandeling ervan heel gericht pakketten kunt aanbieden waardoor de kwaliteit omhoog gaat. Bijvoorbeeld als het gaat om operaties, dat die operatie niet over hoeft omdat die gebeurt in een ziekenhuis waar die zelden plaatsvindt. Dat de kwaliteit omhoog gaat en tegelijkertijd doordat je die zorg geconcentreerd aanbiedt ook de kostenreductie mogelijk maakt wat zich kan vertalen in een lager eigen risico.

Kunt u misschien kort schetsen wat de wijzigingen in dit plan ten opzichte van december nu betekent voor de Nederlander, de verzekerden?

RUTTE
Het probeert dezelfde doelstellingen te bereiken. Ik denk dat dit plan langs een andere route hetzelfde doel bereikt, namelijk de kosten onder controle houden en de kwaliteit verhogen. Dat doen we hier ook. Wat het nog meer doet dan het plan van december is de positie van de patiënt versterken. Dat is ook een van de zaken die in het Kamerdebat in de Eerste Kamer speelde. Dit plan bestaat uit een veelheid van concrete maatregelen, waarvan sommige ook inderdaad in de Eerste Kamer terecht zullen komen.

BERGHUIS (RTL NIEUWS)
(onverstaanbaar) Kerstreces kwam u naar buiten en zei: ‘Het vertrouwen in de PvdA is geschaad’. Is dat inmiddels weer hersteld?

RUTTE
Wat ik gezegd heb is dat het vertrouwen die avond natuurlijk schade had opgelopen. Dat is natuurlijk ook logisch want we verwachtten dat het wetsvoorstel zou worden aangenomen. De dagen daarna is door de PvdA-top met vereende kracht gepoogd een oplossing te zoeken en we hebben toen ook een oplossing gevonden. Namelijk langs de lijnen van een aangepast wetvoorstel maar ook de afspraak gemaakt dat als dat niet lukt dat we naar terugvalopties zouden kijken ook in overleg met het parlement, met de Tweede Kamer. Dat heeft die dagen eigenlijk het vertrouwen doen herstellen. We zijn nu op een hele goede manier gekomen tot een alternatief van het pakket van het wetsvoorstel wat er leg in 2014.

BERGHUIS
Is het nu allemaal zand erover en vergeven en vergeten?

RUTTE
Dat wekt de indruk dat we daar hele zware (onverstaanbaar, red) over moesten organiseren om het vertrouwen te herstellen. Er gaan wel eens dingen mis in de politiek. Dit was een serieus ongeluk, laten we daar geen misverstand over laten bestaan. Maar we hebben dat op een hele goede manier opgelost.

BERGHUIS
Is er nou een kans dat die drie senatoren nu weer tegen gaan stemmen?

RUTTE:
Voor zover de Eerste Kamer hier in beeld is, want die zal op een enkel onderdeel van dit pakket in beeld zijn, maar veel onderdelen van het pakket gaan ook niet langs de Eerste Kamer, en soms zelfs niet langs de Tweede Kamer.

BERGHUIS:
En die onderdelen die er wel langs gaan?

RUTTE:
Ik ga ervan uit dat dit voorstel zoals ik het nu gepresenteerd is door mevrouw Schippers volledig rekening houdt, ook met de zorgen die leefden bij de drie betrokken senatoren.

BERGHUIS
Maar die situatie was er in december ook, toen ging ook iedereen er vanuit dat de zorgen waren weggenomen bij hen.

RUTTE:
Nou ja, het probleem was natuurlijk juist dat we pas op het laatste moment er achter kwamen dat zo breed in de fractie zorgen bestonden. Het raakt aan de eerste vraag over het geschonden vertrouwen die avond. Ik denk dat het iets zegt over het oplossend vermogen van deze coalitie, waar ik ook in mijn kerstinterviews aan refereerde, en dat wij steeds in staat zijn om op een hele praktische manier oplossingen te vinden voor lastige politieke problemen.

BERGHUIS
Dus dit keer wilt u in een vroeger stadium weten hoe de vlag er voor staat bij die…

RUTTE
Nou, het verschil met het vorige wetsvoorstel is dat dit een samenstel van maatregelen is die in een belangrijke mate helemaal niet langs de Eerste Kamer gaan. Maar ik er tegelijkertijd van overtuigd ben dat wanneer dit een wetsvoorstel zou zijn, wat het niet is want het hoeft niet langs de route van wetgeving, slechts op onderdelen, dat dit vergaand rekening houdt met de zorgen van een deel van de PvdA-fractie.

BERGHUIS
Dus u ziet de toekomst (onverstaanbaar,red)?

RUTTE
Dat zullen we zien. Maar het houdt ieder geval vergaand rekening met hun wensen en slecht op een aantal onderdelen is ook een instemming noodzakelijk.

BOVEN (BNR)
Er is een redelijk unieke missie gaan van uw collega’s Merkel en Hollande, gezamenlijk in Kiev en Moskou. Bent u op de hoogte, bent u betrokken geweest bij de voorbereiding, ook inhoudelijk van het vredesplan dat ze daar proberen voor elkaar te boksen?

RUTTE
Ik niet persoonlijk, maar er is natuurlijk onder ministers van BZ intensief overleg, maar precies welk karakter en in welke mate kunnen we nooit mededelingen over doen.

BOVEN
Hoe beoordeelt u de deze reis, ook in de tijd van escalatie de-escalatie, hoe ziet u tocht nu?

RUTTE
Dat ga ik u pas vertellen als het klaar is. En is afgerond. Maar ik juich het zeer toe dat deze twee leiders van de twee grootste Europese landen, althans grootste landen in de eurozone - ik weet eigenlijk niet of Engeland groter is - in ieder geval in de eurozone de twee grootste landen. Dat die samen dit belangrijke initiatief nemen. Dat die samen dit belangrijke initiatief nemen.

BOVEN
Is dit niet een soort ter elfder uren, je ziet in de internationale pers toch wel wat zorgelijke berichten over van dit is een reis van nu of nooit.

RUTTE
Nogmaals, dat vertel ik u bij afloop. Ik ga niet nu tijdens de reis, nu ze nog bezig zijn, de zaken al met u evalueren.

HEYMANS
De eerste Kamer is boos op staatssecretaris Teeven, die een breed aangenomen motie over de bezuinigingen negeert. En niet gaat uitvoeren. En nu volgens de Eerste Kamer althans, via een trucje toch nog iets van 13 miljoen wil bezuinigen. Wat vindt u van die boosheid van de Eerste Kamer.

RUTTE
Ik denk dat het beste is als ik verwijs naar de brief die de heer Teeven vanmiddag rond 5 uur zal sturen naar de Eerste Kamer. (..).

MIKKERS
Over het zorgvoorstel nog even. Vindt u dit nou, als u heel eerlijk bent, is dit nou beter dan het wetsvoorstel wat in december voorlag?

RUTTE
De route is ingewikkelder, is gewoon complexer want je moet een heel pakket aan maatregelen nemen en in december was het een wetsvoorstel. Het goede is dat het de positie van de patiënt verder versterkt en rekening houdt met veel zorgen die daar toen in het debat lagen. En het goede is dat het verder grofweg bereikt wat we ook in december wilde bereiken in termen van verbetering van de kwaliteit voor de mensen die bijvoorbeeld chronisch ziek zijn, intensief gebruik maken van zorg. En tegelijkertijd die kostenreductie die noodzakelijk is om die oplopende kosten voor die gezondheidszorg, om die onder controle te houden.

MIKKERS
Ja, maar het de zelfde financiële doelstelling haalt en de patiënt komt er beter af, dan is het toch beter?

RUTTE
Nogmaals, tegelijkertijd is het ook ingewikkelder omdat je een heel pakket aan maatregelen moet nemen waar je in december natuurlijk een wetsvoorstel had.