Maritieme Strategie moet toppositie Nederland versterken
Nederland beschikt met Rotterdam over de grootste haven van Europa, de Nederlandse binnenvaartvloot heeft het grootste Europese marktaandeel, Nederland is de belangrijkste producent van superjachten én de offshore- en waterbouwsector behoren tot de wereldtop. Het is echter niet vanzelfsprekend dat we onze toppositie behouden gezien de groei van havens in landen als Brazilië, China en Zuid-Afrika en dat vraagt om één gezamenlijke aanpak van overheid en de maritieme cluster. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft donderdag 15 januari de allereerste ‘maritieme strategie’ naar de Kamer gestuurd. Deze strategie moet de komende jaren een belangrijke bijdrage leveren aan de internationale duurzame maritieme toppositie van Nederland.
"De maritieme strategie is uniek, want hij is tot stand gekomen in samenwerking met alle maritieme partners. Deze belangrijke stap is gezet om onze maritieme toppositie te behouden en te versterken in de wereld", aldus Minister Schultz van Haegen.
De Nederlandse maritieme cluster is actief op alle continenten en omvat binnenvaart, havens, maritieme dienstverlening (inclusief maritiem onderwijs- en kennisinstituten), maritieme toeleveranciers, offshore, scheepsbouw, visserij, waterbouw, watersportindustrie en zeescheepvaart. Deze cluster, inclusief het havenindustrieel complex, zorgt voor 7,3% van het bruto nationaal product en voor werkgelegenheid van bijna 440.000 personen (5% van de werkgelegenheid in Nederland).
Thema’s
De maritieme strategie is opgebouwd uit 6 thema’s:
- Human Capital: inzet is dat meer jonge mensen kiezen voor een maritieme opleiding en beroep. Goed onderwijs, herkenbaarheid en een positief imago over de cluster zijn hierbij essentieel.
- Innovatie: voor een goede kennisbasis is intensieve samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheid belangrijk. De overheid creëert bijvoorbeeld meer experimenteerruimte voor innovatieve scheepstypen.
- Handel: een aantrekkelijk vestigingsklimaat met een Europees en mondiaal gelijk speelveld is van belang om handel te drijven. De overheid zet in op Europese richtsnoeren voor zeehavens, eenduidige internationale regelgeving en internationale samenwerking tussen inspectiediensten.
- Bereikbaarheid: hierbij gaan overheid en bedrijfsleven zich inspannen voor een naadloos transportnetwerk en integratie van maritiem vervoer in de logistieke keten.
- Veiligheid en Milieu: overheid en bedrijfsleven zetten in op veilige en schone schepen. Het bedrijfsleven en vaarweggebruikers werken aan het terugdringen van de menselijke factor bij ongevallen.
- Veiligheidsdreigingen en Stabiliteit: bij bedreigingen van Nederlandse maritieme belangen op zee en in kustgebieden is (inter)nationale samenwerking tussen civiele en maritiem-militaire actoren noodzakelijk.
Samenwerken cruciaal
Uitdagingen op maritieme kernthema’s zoals werkgelegenheid, innovatie, handel, logistiek, veiligheid en milieu, worden steeds complexer. Vaak spelen zowel private als publieke belangen een rol. Daarom wordt binnen de Maritieme Strategie niet alleen samengewerkt tussen de rijksoverheid, werkgevers en werknemers, maar ook tussen decentrale overheden, kennis- en onderwijsinstellingen en NGO’s op het gebied van bijvoorbeeld natuur, milieu en gezondheid.
(Vanaf een vaartuig zakt een lange pijp het water in. Beeldtitel: De maritieme strategie.)
STEVIGE MUZIEK
(Over beelden van schepen verschijnen een voor een de volgende woorden: scheepsbouw, visserij, zeescheepvaart, havens, Koninklijke Marine, offshore, binnenvaart, maritieme kennis- en onderwijsinstituten, waterbouw, maritieme dienstverlening, maritieme toeleveranciers, watersport. Een schilderij met historische zeilschepen op zee.)
VOICE-OVER: Al eeuwenlang draagt de maritieme cluster bij aan het hoge welvaartsniveau in ons land.
(Een schilderij met een oude haven.)
Het is een bindende factor van onze maatschappij die altijd openstaat voor samenwerking.
Innovatie, durf en ondernemingszin hebben ervoor gezorgd dat de maritieme cluster nieuwe koersen kon inslaan in een veranderende wereld.
De Nederlandse maritieme cluster is actief op alle continenten en daarmee met recht een wereldspeler.
Ze is van grote waarde voor de Nederlandse economie en biedt belangrijke kansen voor het ontwikkelen van nieuwe producten voor nieuwe markten en het creëren van werk.
(Een kraan haalt een container van een schip.)
De maritieme cluster als geheel levert zo'n 21 miljard euro aan toegevoegde waarde.
(Een man en een vrouw dragen een uniform.)
Direct en indirect zijn 224.000 mensen werkzaam in de sector.
Cijfers waar Nederland trots op mag zijn.
(Een binnenschip vaart naar een kade.)
De maritieme cluster bestaat uit twaalf sectoren die belangrijk zijn voor ons land en internationaal groot aanzien genieten.
In enkele sectoren is Nederland wereldwijd marktleider waaronder bijvoorbeeld zeehavens, maritieme en logistieke infrastructuur offshore, waterbouw, vervoer van zware lading en de bouw van superjachten.
Deze toppositie van de Nederlandse maritieme cluster is echter geen vanzelfsprekendheid. Wereldwijd vinden er verschuivingen plaats.
Jonge economieën komen in rap tempo op. De wereld wordt sneller en complexer.
De toegang tot kennis en nieuwe technologieën is minder exclusief geworden.
Deze veranderingen vragen om flexibiliteit en aanpassingsvermogen.
Juist daarom is het voor Nederland belangrijk om de positie van deze cluster niet alleen te onderhouden, maar ook te versterken.
De ambitie van de maritieme strategie is om een internationale, duurzame maritieme toppositie van Nederland te realiseren.
(Het Nederlandse wapenschild.)
Om dat waar te kunnen maken, is een intensieve samenwerking tussen de overheid en partijen uit de maritieme cluster noodzakelijk.
Waarbij partijen elkaar versterken door samenwerking en kennisdeling.
(Een schip vaart door een sluis.)
In de strategie staan zes thema's centraal.
(Een man kijkt door een verrekijker.)
Human capital, innovatie, handel, bereikbaarheid veiligheid en milieu, en veiligheidsdreigingen en stabiliteit.
(Een schip wordt beladen.)
Op deze thema's willen de overheid en de maritieme cluster gezamenlijk concrete resultaten boeken.
(Tussen drie kranen ligt een vrachtschip.)
De zes thema's vormen een beleidsagenda die samen door de overheid en de maritieme cluster wordt ingevuld en uitgewerkt.
(Mensen met helmen op kijken naar een voorbijvarend schip.)
Het zijn mensen, hun kennis, ervaring en vindingrijkheid die de maritieme cluster drijven.
We willen dat meer jonge mensen kiezen voor een maritieme opleiding en beroep.
Goed onderwijs, herkenbaarheid en een positief imago over de cluster zijn hierbij essentieel.
(Een man zit achter een computer.)
Hiernaast is goed onderwijs ook belangrijk om de arbeidsmobiliteit tussen maritieme beroepen te vergroten.
(Op een kade zijn mannen aan het werk.)
De stevige positie van de Nederlandse maritieme cluster is mede te danken aan z'n innovatief vermogen.
(Mensen op een boot.)
Voor een goede kennisbasis is intensieve samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en de overheid belangrijk.
De overheid wil meer experimenteerruimte scheppen in wet- en regelgeving voor bijvoorbeeld innovatieve scheepstypen en waar mogelijk als 'launching customer' op te treden.
Naast bijdragen vanuit het topsectorenbeleid moet ook cofinanciering vanuit de EU hier goed benut worden.
De Nederlandse maritieme sector heeft van oudsher een sterk internationaal karakter.
Om de duurzame positie aan de maritieme wereldtop te behouden en waar mogelijk te versterken, zijn een aantrekkelijk vestigingsklimaat en goede relaties met andere maritieme regio's essentieel.
We moeten daarvoor blijvend investeren in kennis en kunde en in het verzekeren van een gelijk Europees en mondiaal speelveld.
Ook het betrekken van de maritieme cluster bij handelsmissies is belangrijk.
(Een binnenvaartschip met lading vanuit de lucht. In een haven staat een rij kranen.)
RUSTIGE MUZIEK
Voor duurzaam, betrouwbaar, snel en tijdig vervoer is een naadloos transportnetwerk nodig, met goede maritieme toegangswegen sterke logistieke knooppunten en goede achterlandverbindingen.
Om dit netwerk goed te benutten, is een slim en efficiënt gebruik van water, weg en spoor nodig.
Het versterken van onze positie als logistiek knooppunt in Noordwest-Europa draagt ook bij aan het verder uitbouwen van het gewicht van Nederland als maritieme natie.
Veiligheid en milieu zijn belangrijke voorwaarden voor de economische groei.
(Op een binnenvaartschip staat: Greenstream.)
Alleen een veilige en milieuvriendelijke maritieme sector, die duurzaam werkt kan z'n economische potentie blijvend waarmaken.
Kortom, maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook op internationaal vlak.
Onze maritieme belangen strekken zich uit over de hele wereld.
(Een schip laat een waterspoor achter.)
Er is dan ook een continue inspanning nodig van publieke en private actoren om deze belangen te behartigen.
(Een varend marineschip.)
Daarmee wordt bijgedragen aan de voorwaarde voor een internationale, duurzame maritieme toppositie van Nederland.
De Koninklijke Marine vervult hierbij een belangrijke rol door voorkoming, afschrikking of bestrijding van bedreigingen.
Nederland en z'n bondgenoten werken nauw samen ter bestendiging van de maritieme veiligheid.
De maritieme veiligheidstrategieën van de NAVO en de EU vormen hiervoor de basis.
(Een bootje maakt een scherpe bocht.)
De overheid en het bedrijfsleven zorgen er samen voor dat de Nederlandse maritieme cluster een internationale, duurzame maritieme toppositie behoudt, en versterkt.
(Aan een kade liggen twee vrachtschepen.)
Samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid staan hierbij centraal.
De Nederlandse maritieme cluster, samen, op koers.
(Beeldtekst: Met dank aan: Allseas, Dockwise, Greenstream, Holland America Line, Hull Vane - Fuel Saving Foils, Koninklijke Marine, Marin, Nederland Maritiem Land, Royal IHC, Seaway Heavy Lifting, Van Oord.)
DE STEVIGE MUZIEK EBT WEG