Veranderende regelgeving IenM vanaf 1 januari 2015
Vanaf volgend jaar wordt de regeldruk voor taxiondernemers verminderd en kunnen particulieren en bedrijven die willen bouwen dit sneller en makkelijker doen. Dit zijn enkele wijzigingen in regelgeving van het ministerie van Infrastructuur en Milieu per 1 januari 2015. Hieronder een kleine selectie uit de belangrijkste veranderingen.
Minder bouwvergunningen
Bewoners en bedrijven kunnen vanaf begin 2015 eenvoudiger aan- of uitbouwen, bijgebouwen plaatsen of kleine bouwwerken aan de achterkant van een gebouw plaatsen. Het vergunningsvrij vergroten van een hoofdgebouw wordt bijvoorbeeld uitgebreid van 2,5 naar 4 meter en het wordt mogelijk om op het achtererf bij een woning woongelegenheid voor mantelzorg te plaatsen. Daarnaast gaat vaker de korte procedure van 8 weken in plaats van 6 maanden gelden voor de vergunning om af te mogen wijken van een bestemmingsplan. Door de regels eenvoudiger te maken of te versoepelen krijgen bewoners en bedrijven meer ruimte voor eigen initiatief en innovatie.
Minder regeldruk taxivervoer
Per 1 januari gelden gewijzigde regels voor rij- en rusttijden in het taxivervoer. Om de regeldruk op de taxibranche te verminderen, worden de regels voor rijtijd geschrapt. De regels voor nachtarbeid worden niet langer wettelijk gehandhaafd. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld chauffeurs van straattaxi's in uitgaansgebieden onbeperkt nachtdiensten draaien. Voorwaarde is dat werkgevers zich houden aan de CAO, en als die er niet is aan de wettelijk vastgelegde basisrechten. De normen voor dagelijkse en wekelijkse rusttijd worden vereenvoudigd. Zowel chauffeurs in loondienst als zelfstandigen moeten dagelijks minimaal 10 uur rust hebben, maar mogen dit aantal 3 keer per 2 weken inkorten tot 8 uur per dag. Met de verlaging van de lastendruk besparen de taxibedrijven samen per jaar zo'n € 600.000 en hoeven zelfstandigen een minder uitgebreide administratie bij te houden.
Spoorcontracten voor 10 jaar
Vanaf 1 januari gelden nieuwe afspraken met de Nederlandse Spoorwegen en ProRail. Die afspraken zijn vastgelegd in de beheerconcessie en vervoerconcessie. De concessies met NS en ProRail bevatten prikkels om de prestaties op het spoor te verbeteren in het belang van reizigers en goederenvervoerders. NS en ProRail moeten op grond van de contracten beter met elkaar én met andere partijen in de spoor- en OV sector gaan samenwerken. Zo moet NS volgend jaar het aantal verstoringen van de treindienst verminderen, zorgen voor betrouwbare verbindingen van deur tot deur en genoeg ruimte in treinen voor reizigers. In de beheerconcessie is vastgelegd dat ProRail verstoringen op het spoor sneller moet oplossen, zodat reizigers, verladers en vervoerders hier zo min mogelijk hinder van ondervinden. De nieuwe regels gelden voor de komende 10 jaar.
Milieuregels bedrijfsleven
De certificaatplicht voor bovengrondse opslagtanks voor afgewerkte olie vervalt per 1 januari. Daarmee wordt afgewerkte olie voortaan behandeld als bodembedreigende vloeistof en niet langer als gevaarlijke stof. Veel bedrijven kunnen daardoor hun oude tanks blijven gebruiken indien die voldoen aan de eisen om de bodem en het oppervlaktewater te beschermen. In het verleden werden er soms brandbare vloeistoffen (zoals benzine) door de afgewerkte olie gemengd waardoor het mengsel een gevaarlijke stof werd. Deze bijmenging is echter verboden. Een installatie- en herkeuringscertificaat voor deze opslagtanks is daarom niet meer nodig.
Bewegwijzering
Na de start van het nieuwe jaar zal de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) voor alle 411 wegbeheerders in Nederland de wettelijke taak van bewegwijzering op het wegennet uitvoeren. De dienst zorgt voor plaatsing, beheer en onderhoud van bewegwijzering en adviseert wegbeheerders bij vraagstukken. Met de regie van de NBd op de bewegwijzering hebben weggebruikers voortaan met een eenduidig systeem van wegwijzers te maken. Uniforme bewegwijzering zorgt voor duidelijkheid en bevordert de doorstroom van verkeer en de verkeersveiligheid.