Ouderen veilig op weg met 1e intelligente fiets en strooirouteplanner
Voor fietsers komt innovatieve techniek binnen handbereik die ze waarschuwt voor gevaarlijke situaties, zoals paaltjes en inhalende fietsers. Vandaag is in aanwezigheid van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) voor het eerst een buitenrit gemaakt op de allereerste ‘intelligente fiets’ die waarschuwt voor deze gevaarlijke situaties. Daarnaast lanceerde minister Schultz vandaag de ‘strooirouteplanner’, die glijpartijen kan helpen voorkomen door te laten zien waar gestrooid wordt.
De 2 initiatieven zijn ontwikkeld door TNO, de Fietsersbond en Roessingh R&D, met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De innovaties moeten met name de fietsveiligheid van ouderen vergroten. Oudere fietsers zijn een bijzonder kwetsbare groep in het verkeer.
Minister Schultz is blij met deze innovaties: “Voor Nederland-fietsland is het belangrijk dat mensen blijven fietsen, ook wanneer we wat ouder worden. De slimme oplossingen die vandaag zijn gepresenteerd, zoals de intelligente fiets en de strooirouteplanner, helpen ouderen om veilig te blijven deelnemen aan het verkeer.”
‘Veilig en Bewust op de Fiets’
De oplossingen zijn ontwikkeld door TNO, de Fietsersbond en Roessingh Research & Development. Zij onderzoeken samen hoe fietsen veiliger kan worden gemaakt voor ouderen door hun fietsgedrag op tijd aan te passen. Uit onderzoek blijkt dat het risico op letsel als gevolg van een val met de fiets flink toeneemt vanaf de leeftijd van 55 jaar. Het onderzoek doen de 3 organisaties in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu binnen het programma ‘Veilig en Bewust op de Fiets’. Hiervoor ontvingen de betrokken partijen een subsidie van € 300.000 van het ministerie en investeerden zij zelf samen nog eens 3 ton.
Slimme fiets
TNO ontwikkelde binnen het project ‘Veilig en Bewust op de Fiets’ een intelligente fiets met een informatie- en waarschuwingssysteem dat zorgt voor veiliger en comfortabeler fietsen. De fiets kan obstakels zoals paaltjes en geparkeerde auto’s detecteren met een radar aan de voorkant. Ook waarschuwt de fiets voor achteropkomend verkeer via een camera achterop de fiets. Dit waarschuwen gebeurt met een trilsignaal, onder andere vanuit de handvatten. Doordat alle hardware en software geïntegreerd is op de fiets kunnen testen op de openbare weg plaatsvinden. In 2015 wordt deze fiets gebruikt in testen met proefpersonen en ouderen om het systeem verder te verbeteren en naar de markt te brengen.
Strooirouteplanner
De Fietsersbond ontwikkelde de ‘strooirouteplanner’, waarin de strooiroutes van de gemeentes zijn opgenomen. Vrijwilligers van de Fietsersbond uit het hele land hebben deze strooiroutes in de planner ingevoerd. Bezoekers van de site kunnen nu in de routeplanner het profiel ‘strooiroutes’ kiezen en krijgen dan hun route van A naar B via gestrooide routes in beeld. De Fietsersbond verwacht dat deze planner veel valpartijen, met alle gevolgen van dien, kan voorkomen in perioden van gladheid en sneeuw.