NS wint prijs voor meest transparante jaarverslag
NS is de winnaar van De Kristal 2014, de prijs voor het meest transparante jaarverslag van Nederland. NS won de strijd van 450 andere bedrijven door als enige in geld uit te drukken wat de impact van haar activiteiten is op het milieu en de maatschappij. Zo brengt NS bijvoorbeeld in kaart wat de maatschappelijke kosten zijn van geluidshinder door treinverkeer.
Minister Kamp van Economische Zaken complimenteert de winnaar: 'NS toont lef door eerlijk en transparant te zijn over de neveneffecten van haar activiteiten. Door deze effecten in haar jaarverslag weer te geven, ontstaat een realistischer beeld van winst en verlies. Zo kan iedereen zien in welk mate het bedrijf daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord onderneemt.'
People, planet, profit
Volgens de jury, bestaande uit voorzitter Bibi de Vries, Z.K.H. Prins Carlos de Bourbon de Parme en de heer Leen Paape, onderscheidt NS zich doordat uit de verslaggeving een duidelijke onderlinge samenhang van financiële en niet-financiële informatie over people, planet en profit blijkt. Zo speelt NS in op de trend dat de maatschappelijke aspecten steeds meer de waarde van een onderneming bepalen. Daarnaast krijgt NS complimenten voor de snelheid waarmee het de transparantieladder de afgelopen jaren heeft beklommen. In 2012 stond NS op positie 28, vorig jaar op 6 en nu op 1.
Unilever meest innovatieve jaarverslag, E.ON snelste stijger
De prijs voor meest innovatieve jaarverslag gaat dit jaar naar Unilever. Volgens de jury is het jaarverslag niet alleen een verslaggeving van het afgelopen jaar, maar draagt het ook op creatieve en innovatieve wijze bij aan brede maatschappelijke discussies. Zo koppelt het verslag van Unilever welzijn, milieu en levensonderhoud aan de eigen groeidoelstellingen.
De prijs voor de snelste stijger op de ranglijst is dit jaar gewonnen door E.ON. Het energiebedrijf steeg van plaats 171 naar 36.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
De Kristal is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken (EZ) samen met de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Door te meten hoe transparant bedrijven verslag doen van hun inzet voor mens en milieu en de uitkomsten daarvan te publiceren, stimuleert EZ bedrijven maatschappelijk verantwoord te ondernemen.