Toespraak van minister Kamp bij de opening van SolaRoad

Toespraak van minister Kamp (EZ) bij de opening van SolaRoad in Krommenie op 12 november 2014.

Laten we ons eens proberen voor te stellen dat elektrische auto's hun stroom halen uit de weg waarop ze rijden. Oplaadpalen zijn dan overbodig. Volgens TNO is het mogelijk in 2050. Tien tot twintig procent van ons 140.000 kilometer lange wegennet kan dan uitgerust zijn met zonnecellen. Daardoor kunnen 2 miljoen personenauto’s op zonnestroom rijden.

De toekomstvisie van SolaRoad past in die van het kabinet. Bijna vijftig partijen, waaronder overheid, werkgevers, vakbeweging, natuur- en milieuorganisaties spraken met het Energieakkoord af te streven naar een energievoorziening die in 2050 volledig klimaatneutraal is. Voor de korte termijn kwamen we onder meer overeen dat we in 2020 14 procent van onze energie duurzaam opwekken.

Zonne-energie draagt bij aan het behalen van deze doelen. Het is een vorm van duurzame energie met veel potentie. Het Internationale Energie Agentschap berekende dat in 2050 maar liefst 10 tot 16 procent van de wereldwijde energie uit zon kan komen. Nu is zonne-energie nog maar goed voor een bescheiden deel van de totale Nederlandse energievoorziening, al kiezen steeds meer huishoudens voor stroom van eigen zonnepanelen.

Sinds augustus leveren zonnepanelen op Nederlandse daken 1 gigawatt op: genoeg om 265.000 huishoudens van stroom te voorzien. In het Energieakkoord spraken we af dat we in 2020 voor 4 gigawatt aan zonne-energie willen opwekken. Een verviervoudiging in 6 jaar, daar ligt dus nog een uitdaging voor overheid, bedrijfsleven en onderzoeksinstellingen.

Technologische vernieuwing is noodzakelijk om de zon optimaal te kunnen benutten voor opwekking van elektriciteit. Het kabinet stimuleert innovatieve projecten in de topsector Energie. In dit geval nam TNO in 2009 zelf het initiatief om partners te zoeken voor de ontwikkeling van een zonnewegdek – de SolaRoad.

Vandaag zien we hier in Krommenie het resultaat van vijf jaar inspanning van TNO, wegenbouwer Ooms Civiel, technisch dienstverlener Imtech en provincie Noord-Holland. Een wegdek van zonnecellen: een prachtig alternatief voor asfalt.

Het consortium ontwikkelt SolaRoad de komende drie jaar verder met steun van het ministerie van Economische Zaken. Natuurlijk wordt getest of de weg inderdaad de verwachtte hoeveelheid elektriciteit oplevert, en of het wegdek sterk en stroef genoeg is in alle weersomstandigheden. Vervuiling en slijtage van het wegdek mogen het zonlicht niet te veel blokkeren. Maar de belangrijkste uitdaging is om de opbrengst te verhogen en de kosten van productie, aanleg en onderhoud te verlagen. Want het doel is uiteraard een goed product met een passend verdienmodel.

Binnen vijf jaar verwacht het consortium een commercieel interessant product op de markt te kunnen brengen. De meerkosten ten opzichte van een regulier wegdek zouden zich dan binnen vijftien jaar moeten terugverdienen. Op de lange termijn is het doel om deze terugverdientijd verder omlaag te brengen. Bovendien zal SolaRoad ook voor andere wegen dan fietspaden geschikt worden gemaakt.

Het concept wordt daardoor aantrekkelijk voor overheden en wegbeheerders. Zij kunnen naast bestaande wegdekken kiezen voor een wegdek van zonnecellen. Het consortium geeft zo op innovatieve wijze vorm aan de verduurzaming van onze economie.

Dames en heren,

SolaRoad kan een succesvol exportproduct worden – de afzetmarkt is niet beperkt tot Nederland. Andere Europese landen hebben al belangstelling getoond en ook in de Verenigde Staten en in Zuidoost-Azië is er interesse.

Nederland heeft in het buitenland een goede naam als het om schone technologie gaat. Vorige week was ik met een delegatie van Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen in Japan en Korea. Nederlandse bedrijven werken daar aan windmolenparken op zee. En ondernemer Daan Roosegaarde gaat met bouwbedrijf Heijmans verlichte fietspaden in Kyoto aanleggen. We kunnen dus in de wereld goed geld verdienen met duurzame energietoepassingen van Nederlands design.

Innovatieve projecten als SolaRoad laten zien hoe bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid uit de energiesector succesvol kunnen worden in het buitenland. Als verschillende partijen de krachten bundelen, komen de beste producten tot stand.

Dames en heren,

SolaRoad is nu nog een fietspad van zeventig meter. Maar door aan de weg te blijven timmeren, werkt u aan de energievoorziening van toekomstige generaties. Dit project gaat bijdragen aan een duurzaam en concurrerend Nederland in 2050!

Ik dank u wel.