Minister Opstelten opent Nationale Inbraak Preventie Weken
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft op 3 november in Wateringen de aftrap gegeven voor de Nationale Inbraakpreventie Weken; een nieuw initiatief van de stichting NIPW, die inbraakpreventie hoger op de agenda wil krijgen bij consumenten.
Tijdens de campagne worden consumenten gestimuleerd om door de ogen van een inbreker naar hun woning te kijken en maatregelen te nemen om woninginbraak tegen te gaan. Doe-het-zelfwinkels, sleutelspecialisten, beveiligingsbedrijven en ijzerwarenwinkels komen tijdens de campagne met acties, aanbiedingen en kortingen op artikelen die inbraak en diefstal tegengaan. De campagne vindt vooral plaats op social media.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie steunt dit initiatief. In zijn openingstoespraak zei minister Opstelten dat de nationale inbraakpreventieweken een nieuwe impuls geven aan de strijd tegen woninginbraken. Volgens de minister sluit het bedrijfsleven hiermee mooi aan bij het zogeheten donkere dagen offensief, dat gemeenten en politie jaarlijks organiseren in de strijd tegen woninginbraken. Bovendien begint over 2 weken - op maandag 17 november - de publiekscampagne Maak het inbrekers niet te makkelijk om consumenten te informeren over het goed gebruik van hang- en sluitwerk bij het beveiligen van hun huis.
Het kabinet wil het aantal woninginbraken - inclusief de pogingen tot inbraak - terugdringen tot maximaal 61.000 in 2018. In 2012 werden er nog 91.000 inbraken gepleegd. Inmiddels is dat aantal fors gedaald. Zo daalde het aantal inbraken in de 1e 8 maanden van 2014 met 16% ten opzichte van diezelfde periode in 2013.
Op de website en de Facebook-pagina van de Nationale Inbraak Preventie Weken zijn tips te vinden voor inbraakpreventie.