De Europese goederentreincorridors veroveren nieuwe gebieden
Op 8 oktober 2014 hielden de transportministers van 13 landen een ceremonie ter ere van de ondertekening van een nieuw akkoord en dit in de marge van de Transportraad in Luxemburg bijgewoond door vicevoorzitter Siim Kallas. Het doel van dit evenement is de positie van de Raden van Bestuur te versterken en de werking van deze corridors doorheen Europa uit te breiden.
Zoals voorzien in de Verordening (EU) 913/2010 hebben deze spoorcorridors als doel de organisatie van het verkeer eenvoudiger te maken en op deze manier de connectiviteit tussen de belangrijkste Europese logistieke en industriële hubs te vergemakkelijken. De corridors brengen grote verbeteringen voor de internationale goederenvervoerdiensten met zich mee.
Met deze nieuwe ontwikkeling kunnen de spoorwegondernemingen en andere aanvragers alle informatie over de corridor terugvinden bij 1 uniek contactpunt. De capaciteit voor internationale goederentreinen is nu transparant te consulteren in een catalogus van vooraf geregelde treinroutes (PaP). Deze routes kunnen vervolgens in een one-stop-shop besteld/geboekt worden en bovendien gebeurt ook de toewijzing in 1 enkele operatie. Dit zorgt ervoor dat aanvragers beter geïnformeerd zullen zijn, ook over infrastructuurwerken. Deze werken zullen ook efficiënter gecoördineerd worden door de infrastructuurbeheerders langs de corridors.
De beheersstructuur van deze corridors bestaat uit de ministeries in een Raad van Bestuur en de infrastructuurbeheerders en organismes voor de verdeling van de capaciteit in een Beheersraad. In deze Beheersraad functioneren 2 overleggroepen. De ene verzamelt de spoorondernemingen en in de andere zetelen de havens en de corridorterminals. Dankzij deze klantgerichte aanpak hebben de corridors alle middelen in handen om een belangrijke modal shift naar het spoor te verzekeren.
Met de ondertekening van de Akkoorden over de Raden van Bestuur hebben de ministers de wettelijke basis van de 4 respectievelijke Raden versterkt, volledig in lijn met de Verordening (EU) 913/2010. Ze hebben hun bevoegdheid om juridisch bindende beslissingen te nemen, bevestigd. De verantwoordelijkheden en opdrachten van de Raden van Bestuur zijn verduidelijkt. Daarbovenop hebben de Raden hun corridors herdoopt volgens de officiële namen die vermeld zijn in Verordening (EU) 1316/2013 en ze verwelkomen de nieuwe, betrokken lidstaten. Zo vervoegde het Verenigd Koninkrijk de Noordzee-Middellandse zee corridor en Duitsland de Atlantische corridor. Verder werd de Noordzee-Oostzee goederentreincorridor uitgebreid met Tsjechië na een onderling akkoord tussen de lidstaten en de positieve resultaten van een transportmarktonderzoek voor deze corridor.
De 4 corridors zijn een goed voorbeeld van een succesvolle internationale samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van het goederenvervoer per spoor. De uitbreidingen illustreren bovendien het engagement van de lidstaten om duurzaam transport te blijven promoten op het Europese niveau.