Flinke verbetering Noordelijke infrastructuur
Met het opblazen van een reusachtige smiley heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vanmorgen de verdubbelde N33 tussen Assen en Zuidbroek officieel geopend. ’s Middags heeft zij de tracébesluiten van de Zuidelijke ringweg Groningen en de Verruiming vaarweg Eemshaven – Noordzee vastgesteld. De drie grote projecten zorgen voor een flinke verbetering van de bereikbaarheid van de regio.
De Zuidelijke Ringweg Groningen, die dateert uit de jaren zestig van de vorig eeuw, wordt omgebouwd om het drukke verkeer beter te laten doorstromen en de weg beter in te passen in de omgeving. In 2017 gaat de weg over een afstand van 12 kilometer op de schop.
De vaarweg Eemshaven – Noordzee wordt verruimd voor energie gerelateerde bedrijvigheid in de Eemshaven. Voor de bedrijvigheid is het noodzakelijk de vaarweg geschikt te maken voor schepen met een diepgang van 14 meter. Het werk gaat in het najaar van 2015 van start en is eind 2017 gereed.
De N33 is tussen Assen en Zuidbroek verdubbeld over een lengte van ruim 40 kilometer. Daarbij is knooppunt Assen geoptimaliseerd en is er bij Zuidbroek een klaverblad aangelegd. De realisatie is zeer voorspoedig verlopen en is bijna een jaar eerder klaar dan gepland.
Minister Schultz van Haegen: “Ik ben blij dat we vandaag belangrijke stappen hebben gezet voor een betere bereikbaarheid van de regio en daarmee voor de economie en de werkgelegenheid in Groningen. De Zuidelijke Ringweg Groningen is toe aan renovatie en verbetering. Het aantal auto’s dat hier rijdt, is sinds de jaren tachtig meer dan verviervoudigd. De verruiming van de vaarweg Eemshaven – Noordzee is van groot belang voor de nieuwe initiatieven in en rond de Eemshaven en de verdubbeling van de N33 is goed voor de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer.”
Bij de verdubbeling van de N33 en bij de Verruiming vaarweg Eemshaven – Noordzee zijn er diverse maatregelen getroffen voor de natuur. Zo is er bij de N33 een aantal wildpassages aangelegd en wordt bij het baggeren van de vaarweg Eemshaven – Noordzee gebruik gemaakt van het zogenaamde dieplepelen, om vertroebeling van het water zoveel mogelijk te beperken.