Nieuwe aanbesteding voor de levering van politievoertuigen
De nationale politie zal een nieuwe aanbesteding voor de levering van politievoertuigen starten. Het traject van een nieuwe aanbesteding zal naar verwachting meer dan een jaar in duren. Dat schrijft minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Vóór 1 oktober moest er een besluit worden genomen of de huidige overeenkomst zou worden verlengd of niet. Waar eerder aan de Kamer was gemeld dat een besluit hierover gekoppeld was aan de uitkomsten van het OM onderzoek over integriteitsschendingen rond de huidige aanbesteding, wordt deze afhankelijkheid nu niet langer in stand gehouden. Het belang van de integriteit van de inkoopfunctie van de politie staat hierbij voorop. Een aanbesteding waaraan de schijn van integriteitschending kleeft, is niet langer houdbaar Het OM-onderzoek over de huidige aanbesteding is op dit moment nog gaande. Het OM heeft aangegeven dat momenteel meerdere politiefunctionarissen in het onderzoek betrokken zijn. Waar nodig zijn of worden personele maatregelen genomen.
Vanuit het oogpunt van operationele noodzaak zal met de huidige leveranciers overlegd worden om de levering, beheer en onderhoud van politievoertuigen zeker te stellen voor de duur van het nieuwe aanbestedingstraject. De afgelopen weken zijn signalen geuit ten aanzien van mogelijke integriteitschending bij andere aanbestedingen van de politie. Bij het OM zijn aangiftes ontvangen over andere aanbestedingsprocedures. Het OM bestudeert momenteel deze aangiftes om te beoordelen of er sprake is van strafbare feiten.
De politie is al geruime tijd bezig met de verbetering van de inkoopfunctie. Zo is in mei 2013 het plan van aanpak ‘verbeterprogramma inkoop politie’ vastgesteld. Belangrijkste elementen van dit programma zijn dat de inkoopfunctie van de politie wordt ingericht conform het Rijksinkoopstelsel en dat de aanbevelingen van de Commissie Schouten/Telgen (2011) worden opgevolgd. Het verbeterprogramma wordt aangestuurd door een stuurgroep, waarin onder andere de Korpsleiding, de Chief Procurement Officer Rijk, de directeur inkoop van de Belastingdienst en het ministerie van Veiligheid en Justitie vertegenwoordigd zijn. Om zeker te stellen dat de politie tot nu toe de juiste stappen heeft gezet en tevens met dit verbeterprogramma in de juiste richting beweegt wordt eind dit jaar een audit uitgevoerd op dit verbeterprogramma door de Auditdienst Rijk.
Alle bekende signalen van mogelijke integriteitschending, zowel van medewerkers als van leveranciers, worden serieus door de Korpsleiding behandeld. Meldingen over mogelijke integriteitschendingen bij inkoop en aanbestedingen kunnen gedaan worden bij de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK). De afdeling VIK is onafhankelijk en rapporteert en adviseert direct aan de Korpsleiding. Daarnaast heeft de Korpsleiding voor medewerkers reeds een meldpunt ingericht: het Landelijk Meldpunt Misstanden, dat rechtstreeks onder de Korpschef is gepositioneerd. Daarna of daarnaast kunnen medewerkers zich wenden tot de Onderzoeksraad Integriteit Overheid, die er ook voor politiemedewerkers is.
Om het melden van vermeende integriteitskwesties die in het verleden hebben gespeeld dan wel thans spelen, door leveranciers zo toegankelijk mogelijk te maken zal als extra maatregel een tijdelijke, onafhankelijke klachtencommissie ‘Inkoop en aanbestedingen politie’ worden ingericht. Leveranciers van de politie die zich niet vrij voelen zich te wenden tot de afdeling VIK, dan wel niet tevreden zijn met de wijze van afhandeling van hun melding, kunnen zich wenden tot deze onafhankelijke klachtencommissie.