Regels rij- en rusttijden taxichauffeurs eenvoudiger en soepeler
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Mansveld vanInfrastructuur en Milieu besloten de regeldruk voor taxiondernemers teverminderen door de regels voor rij- en rusttijden voor taxivervoer te wijzigen.
Om de regeldruk op de taxibranche te verminderen, worden de regels voorrijtijd geschrapt. De huidige regels komen voort uit Europese regelgeving voorhet zware wegvervoer en zijn daardoor niet voldoende toegespitst op hettaxivervoer. De regels voor nachtarbeid worden niet langer wettelijkgehandhaafd. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld chauffeurs van straattaxi's inuitgaansgebieden straks onbeperkt nachtdiensten draaien. Voorwaarde is datwerkgevers zich houden aan de CAO, en als die er niet is aan de basisrechten diewettelijk zijn vastgelegd.
De normen voor dagelijkse en wekelijkse rusttijd worden vereenvoudigd. Zowelchauffeurs in loondienst als zelfstandigen moeten dagelijks minimaal 10 uur rusthebben, maar mogen dit aantal 2 keer per 2 weken inkorten tot maar 8 uur perdag. Verder geldt dat alle chauffeurs per 14 dagen 72 uur rust moeten houden.Dit aantal mogen ze uitsplitsen in perioden van elk 24 uur. De regels voor hethouden van pauze blijven ongewijzigd en gelijk aan die in de Arbeidstijdenwet.
Randvoorwaarden voor het voorstel zijn de Europese werk- en rusttijdenregelsen de verkeersveiligheid. Daarnaast is het uitdrukkelijk de bedoeling om deregels voor ZZP'ers en chauffeurs in loondienst zo gelijk mogelijk te houden. Denieuwe regels moeten per 1 januari 2015 gaan gelden. De Inspectie Leefomgevingen Transport blijft controleren op zowel dagelijkse als wekelijkse rusttijd enpauze. Daarnaast krijgt het Sociaal Fonds Taxi een grotere rol alstoezichthouder op de naleving van de CAO's.
Over de versoepelde regeling is vanuit het ministerie van IenM intensiefoverlegd met de landelijke brancheorganisatie KNV Taxi, vakbonden FNV en CNV enZZP Nederland. De nieuwe regels kunnen dan ook rekenen op een breed draagvlak.Met de verlaging van de lastendruk besparen de taxibedrijven samen per jaar zo'n€ 600.000. Voor zelfstandigen geldt dat ze beter en makkelijker kunnen plannen,waardoor het risico op fouten - en daarmee boetes - aanzienlijk vermindert.