Toespraak van minister-president Rutte bij start schooljaar ROC Horizon College

Toespraak van minister-president  Rutte bij de start van het schooljaar op de ROC Horizon College op 3 september 2014 in Heerhugowaard.

Dames en heren,

Op de website van deze school las ik het verhaal van Marvin Zwart. Marvin had niet zo'n makkelijke start op het ROC. Hij volgde verschillende opleidingen, maar de vakken konden hem niet echt boeien. Hij was vaker niet op school dan wel. Marvin dreigde de handdoek in de ring te gooien. Tot hij naar een andere klas werd overgeplaatst en mentor Barry van Brenk zich over hem ontfermde. Hij liep zijn achterstanden in en haalde maar liefst twee diploma's in twee jaar tijd.
Marvin's verhaal staat voor veel wat het kabinet belangrijk vindt. Wij willen voorkomen dat mensen de school zonder diploma verlaten. Daar kan je als kabinet mooie plannen voor maken en dat doen we ook. Maar uiteindelijk gebeurt het natuurlijk hier, op de school en in de klas. Op dit ROC is het aantal voortijdig schoolverlaters in het schooljaar 2012-2013 afgenomen met 33,8%. Door simpele ingrepen: de leerlingen beter begeleiden bij de studiekeuze, onderwijs dat boeit en intensieve begeleiding door mentoren. Want uiteindelijk gaat het om mensen: om mentor Barry, die Marvin onder zijn hoede neemt. En om Marvin die op zijn beurt weer zijn klasgenoten helpt. Marvin zei op de website iets moois over die moeilijke tijd. Hij zei: 'ik heb fouten mogen maken en nieuwe kansen gekregen.'

En daar draait het om in het leven. Fouten maken en er van leren. Vallen en weer opstaan. Kansen krijgen en die kansen grijpen. De opleiding die jullie hier volgen, dat is zo'n kans. Want hier worden jullie opgeleid om te denken én te doen. Jullie krijgen niet alleen de theorie over het werken in een kinderdagverblijf, jullie starten gewoon je eigen fictieve opvang. Jullie lezen geen dikke boeken over het repareren van een fiets, jullie vervangen die kettingkast. Handen uit de mouwen en écht vakmanschap.

Talent bevindt zich niet alleen op de universiteit. Talent is er juist hier, op het MBO. Mensen als Marvin, maar ook Paul Groen, die vorig jaar Nederlands Kampioen Elektrotechniek Gebouwen is geworden. Of Axel Noort, die zijn eigen fietsenreparatiewerkplaats is begonnen. De leerlingen die ik net aan het werk heb gezien in de kapsalon, bij handel & logistiek en bij motorvoertuigentechniek. Allemaal mensen met talent. Allemaal vakmensen van de toekomst.

Van al dat talent moeten we als samenleving profiteren. We kunnen als kabinet alles zetten op groei en banen, maar dan moeten we wel de juiste mensen hebben om die vacatures te vullen. Zeker nu steeds meer mensen met pensioen gaan heeft onze economie de goed opgeleide vakmensen hard nodig: de elektrotechnicus en de opticien, de app-ontwikkelaar en de metaalbewerker.

Daarom wordt volgend jaar meer geld geïnvesteerd in talent op het MBO. Bijvoorbeeld door wat we het meester-en-gezel-systeem noemen. We halen de vakmensen de klas in. Want je kunt zoveel theorie verstouwen over metselen, maar uiteindelijk weet de metselaar zelf, met jarenlange ervaring, natuurlijk het beste hoe het werkt. Bij de opleiding gamedesign kunnen topstudenten straks zelf een bedrijf beginnen met hulp van de Kamer van Koophandel en onder begeleiding van de allerbeste gamedesigners van dit moment.  Zo word je op school niet alleen voorbereid op het werkende leven, maar zet je meteen je eerste stappen op de arbeidsmarkt.

Die samenwerking met het bedrijfsleven is belangrijk, want bedrijven weten welke vaardigheden studenten moeten beheersen om voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt van de toekomst. En in het bedrijfsleven wordt gewerkt met de nieuwste technieken. Het kabinet geeft met het Regionaal Investeringsfonds mbo deze samenwerking een flinke impuls. Hetzelfde geldt voor de gecombineerde leerweg, waarbij leerlingen het eerste deel van hun opleiding onderwijs volgen in de klas en in het tweede deel aan de slag gaan in een bedrijf.

Marvin draaide tijdens zijn stage bij Dixons in Heerhugowaard mee als volwaardig lid van het team. Niet alleen in de verkoop, maar ook bij het opmaken van de kassa's, het afhandelen van klachten en het bijwerken van de bestellingen. Een goede stagiair is een investering, maar levert een bedrijf uiteindelijk heel veel op. Een goede stagiair brengt ook gewoon geld in de la. Een goede stagiair is de werknemer van de toekomst. Met het aanbieden van stages winnen we allemaal.
De bedrijven die hier vandaag aanwezig zijn weten dat, want jullie werken al intensief samen met het ROC. Maar op de terreinen van gezondheidszorg en techniek heeft deze school vaak moeite om voldoende stages te vinden. Dat zijn nou juist die terreinen waar we onze arbeidskrachten zo hard nodig hebben. Ik roep ook andere bedrijven daarom op: maak gebruik van al het talent dat hier rondloopt. Dat is in jullie eigen belang, in het belang van de economie en in het belang van Nederland.

En tegen de leerlingen wil ik zeggen, ga zo door en zorg dat je de school pas weer uitloopt met een diploma op zak. Want, ik citeer de inmiddels bekendste leerling van deze school nog maar eens, 'hoe meer diploma's je hebt, hoe verder je komt in het leven.' Daar heb ik weinig aan toe te voegen.