Opening van het waterstoftankstation in Rhoon

Staatssecretaris Wilma Mansveld sprak woensdag 3 september jl. bij de feestelijke opening van een nieuw waterstoftankstation in Rhoon (Zuid-Holland). Volgens de bewindspersoon een uniek station: “Door de ligging aan de snelweg, de vrije publieke toegang voor zowel auto’s als bussen en de nabijheid van één van de waterstofproductie locaties in Europa, is dit een nieuwe mijlpaal op onze weg naar een volwassen waterstofmarkt. Maar als het aan mij ligt, zal dit station niet lang uniek blijven en zullen nog vele van dergelijke waterstofstations volgen!”

Mansveld gaf in haar toespraak aan dat we ‘aan de vooravond van een doorbraak van waterstof staan als brandstof. De kansen liggen er. Met voldoende lef en doorzettingsvermogen en een goede samenwerking tussen de markt, nationale overheden en Brussel kunnen we ver reiken. De urgentie is er. De wil is er.’

Tijdens haar toespraak maakte Mansveld tevens bekend dat Rijkswaterstaat twee waterstofauto’s heeft gekocht.

First I would like to thank Mr Chalmers for his warm welcome and hospitality.

I greatly appreciate your company’s efforts to install hydrogen filling stations in several European countries, including Denmark, France, Sweden and of course the Netherlands.

In Denmark, for example, your company is aiming to create the first nationwide hydrogen network.

It’s very impressive and encouraging.

By creating this hydrogen station infrastructure we can take major steps towards reducing greenhouse gas emissions and local pollution in urban areas.

Of course, it’s only a start – the start of a new era.

But we are definitely on our way!

We all know that sustainable mobility is a major challenge.

It’s essential for all of us – both businesses and governments – to work together, especially at international level.

As a major international player, your contribution is vital.

And of course, I would also like to thank the European Commission for its financial support in establishing this Hydrogen Refuelling Station.

If you don’t mind, I will now continue in Dutch.

Dames en heren,

Een uniek waterstoftankstation in Nederland opent vandaag haar deuren. Door onder andere de ligging aan de snelweg, de vrije publieke toegang voor zowel auto’s als bussen en de nabijheid van één van de waterstofproductie locaties in Europa, is dit inderdaad een nieuwe mijlpaal op onze weg naar een volwassen waterstofmarkt. Maar als het aan mij ligt, zal dit station niet lang uniek blijven en zullen nog vele van dergelijke waterstofstations volgen!

Met deze opening zetten we weer een mooie stap op weg naar duurzame mobiliteit. En daar mogen alle mensen die daar een bijdrage aan hebben geleverd trots op zijn. Ook al omdat het maatschappelijk belang groot is.

Mobiliteit veroorzaakt namelijk 20 procent van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. De gezondheid van mensen en de leefbaarheid van steden staan onder druk. Denk aan luchtkwaliteit en geluidshinder. Maar denk ook aan onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. En de eindigheid daarvan.

De urgentie om nu door te schakelen is hoog. Door de mobiliteit te verduurzamen kunnen we grote stappen maken. Tegelijkertijd biedt dit kansen voor economische groei en nieuwe banen door innovaties. Nationaal hebben we forse ambities voor het vergroenen van onze mobiliteit: 60% minder CO2 in 2050, 2035 alle nieuwe auto’s zero-emissie.

Beste waterstof supporters,

Is waterstof nu het enige wondermiddel?

Nee.

Er is niet één oplossing, niet één silver bullet.

Alleen met een combinatie van efficiënte vervoersmiddelen, duurzame brandstoffen en slim gebruik kunnen de doelstellingen gehaald worden. Voor zero-emissie lijkt in ieder geval een mooie toekomst weggelegd! En die weg daar naar toe is voor elke vorm van mobiliteit - weg, spoor, lucht, scheepvaart - weer anders of makkelijker. Ook in de Brandstofvisie die voor de zomer aan mij is aangeboden staat de aanbeveling met een mix van maatregelen te komen.

Duidelijk is wel dat waterstof als energiedrager enorme kansen biedt voor Nederland.

- Nederland heeft in de Botlek de grootste infrastructuur voor de productie van waterstof van Europa;

- We produceren het bovendien goedkoper dan onze concurrenten; en

- we hebben al een aantal transportleidingen klaar liggen in de bodem.

Kortom: we hebben een dijk van een startpositie.

Maar voordat we op reis kunnen en waterstof verder te ontwikkelen hebben we een netwerk van vulstations nodig. De komende jaren hebben we zo’n twintig waterstof tankpunten nodig. Ik heb goede hoop dat we die stappen kunnen zetten. Mede door investeringen van bedrijven als Air Liquide. Zij doen dat in samenwerking met de lokale overheden zoals binnen het Rotterdam Climate Initiative. Maar ook mijn ministerie en de EU stimuleren de ontwikkeling van een waterstofmarkt. Ik heb bijvoorbeeld voor de zomer een programma uitgebracht van ruim 4 miljoen euro om regionale overheden te steunen proeven te doen met waterstof bussen. Het tankstation hier in Rhoon is daarvoor een goede locatie voor Rotterdamse en Zuid-Hollandse initiatieven!

Het Rijk moet uiteraard ook zelf het goede voorbeeld geven.

Graag maak ik dan ook van deze gelegenheid gebruik te melden dat mijn Rijkswaterstaat twee waterstofauto’s heeft gekocht. We gaan ze de komende vier jaar testen. Uiteraard gaan ze hier in Rhoon tanken en wij zijn dus als ministerie één van de eerste klanten!

Dames en heren,

Ik ga afronden. We staan aan de vooravond van een doorbraak van waterstof als brandstof. Natuurlijk, er staat ons nog veel te doen. Maar de kansen liggen er. Met voldoende lef en doorzettingsvermogen en een goede samenwerking tussen de markt, nationale overheden en Brussel kunnen we ver reiken. De urgentie is er. De wil is er. En die ambitieuze doelen voor duurzame mobiliteit gaan we absoluut halen!

Tot slot feliciteer ik iedereen die heeft bijgedragen aan de totstandkoming van dit waterstofvulstation.

In het bijzonder dank ik de mensen van Air Liquide en de bestuurders en medewerkers van de gemeente Albrandswaard.

Ik hoop dat veel mensen gebruik gaan maken van dit vulstation. En om het goede voorbeeld te geven zal ik straks de eerste tankbeurt maken. Helaas nog niet in mijn eigen dienstauto. Maar…wie weet, wat niet is, kan nog komen!

Dank u wel.