Wegverbreding A9 Gaasperdammerweg voorlopig gegund aan consortium IXAS Zuid-Oost
Rijkswaterstaat heeft op 24 juli 2014 de wegverbreding van de A9 Gaasperdammerweg tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen voorlopig gegund aan het consortium IXAS Zuid-Oost.
Dit consortium bestaat uit de bedrijven Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure. Deze voorlopige gunning betreft het derde traject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) en het tweede project met een DBFM-contract (Design, Build, Finance and Maintain). De aanleg van de weguitbreiding inclusief een drie kilometer lange landtunnel start in 2015 en duurt tot en met 2020. Aansluitend is IXAS Zuid-Oost verantwoordelijk voor het onderhoud voor een periode van 20 jaar.
Er is sprake van een voorlopige gunning vanwege de rechtsbeschermingstermijn (voorheen de Alcatelperiode). Deze termijn loopt tot half augustus. In deze periode kunnen de andere inschrijvers nog bezwaar maken op het voorgenomen besluit.
Landtunnel
Het project A9 Gaasperdammerweg betreft een uitbreiding van 2 x 2 rijstroken plus twee spitsstroken naar 2 x 5 rijstroken plus een wisselstrook. Tussen rivier de Gaasp en de spoorlijn Amsterdam-Utrecht komt de A9 in een landtunnel. De lengte bedraagt drie kilometer, waarmee het de langste landtunnel van Nederland wordt. Op het dak van de tunnel komt een groot park.
Schiphol-Amsterdam-Almere
Het project A9 Gaasperdammerweg is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol- Amsterdam-Almere. Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken. Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en de aanleg van meer en hogere geluidsschermen.