Spreektekst minister Schultz voor starthandeling parallelstructuur A12
Spreektekst van minister Schultz (IenM) bij de starthandeling van de parallelstructuur A12, op 14 juli 2014 in Gouda.
Dames en heren,
Ik sluit me graag aan bij de woorden van de heer Van der Sande: mooi dat we dankzij de inzet van veel partijen hier staan en dat we dankzij extra onderliggend wegennet meerdere knelpunten kunnen oplossen.
Maar voordat ik daar meer over zeg, wil ik eerst iets zeggen over dit gebied.
Want dit is een typisch Nederlands gebied, veelzeggend voor ons land.
Ten eerste omdat we ongeveer op het laagste gedeelte van ons land staan. In de Zuidplaspolder bevindt zich het laagste stukje Nederland – meer dan 6 meter onder zeeniveau.
Typisch Nederlands is ook dat het veengrond is. Dat is erg slappe grond; de aannemer is gewaarschuwd….
Niet voor niets dat ze een proefterp hebben aangelegd…
Ook zien we juist hier hoe Nederland zich heeft ontwikkeld en hoe belangrijk logistiek voor ons land is.
Want 33 jaar geleden [1981] stond mijn voorganger – minister Zeevalking – hier om het Gouwe-aquaduct te openen.
Daarmee werd een van de grootste knelpunten van ons land weggehaald. Dat was de Coencoopbrug die te smal was, maar ook 25 keer per dag open moest. Met lange files tot gevolg.
Het Gouwe-aquaduct stond toen voor doorstroming en bewegingsvrijheid.
Hoe anders is dat nu!
Daarom is het fantastisch om hier vandaag samen met de provincie een nieuwe impuls te kunnen geven aan de bereikbaarheid en aan de verkeersveiligheid.
Daar blijven we steeds aan werken. Met resultaat.
Want het eerste kwartaal van dit jaar hebben we meer kilometers op de weg afgelegd, maar minder in de file gestaan.
De filedruk is bijna 6% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
Onze investeringen hebben dus effect.
Dat hoeven niet altijd aanpassingen te zijn van onze autosnelwegen.
Ook aanpassingen aan het onderliggend wegennet kunnen effect hebben.
Het project dat we vandaag starten is daar een perfect voorbeeld van.
We slaan drie vliegen in één klap.
We zorgen voor betere doorstroming, betere veiligheid en betere ontsluiting van de regio.
Het gaat hier om meer dan alleen een regionaal belang.
Want de A12 kruist hier met de A20.
De A20 is een van de belangrijkste hoofdwegen die Rotterdam moet ontsluiten.
De A12 is – met de A15 - dé oost-west verbinding.
Dat is één van de belangrijkste verbindingen met onze grootste handelspartner Duitsland.
Niet voor niets dat we de afgelopen jaren veel hebben geïnvesteerd in de A12.
Het hele stuk tussen Den Haag en Utrecht is inmiddels uitgevoerd met twee keer drie rijstroken.
De doorstroming is enorm verbeterd.
Maar hier bij het Gouwe aquaduct moeten we nog een extra slag maken. Dat doen we inderdaad met de Moordrechtboog die de A20 verbindt met de A12 richting Den Haag.
Ook de verkeersveiligheid verbetert.
U kent het probleem van het weefverkeer.
Met een parallelbaan langs de A12 en een extra afslag op de A12 naar Gouda gaan we dit verminderen.
We hebben geprobeerd dit weven met aanvullende maatregelen tegen te gaan.
Bijvoorbeeld door het afsluiten van de bestaande afslag naar Gouda en een fysieke scheiding tussen rijstroken.
Maar zo’n rijstrookscheiding gaat ten koste van bijvoorbeeld een rijstrook richting Den Haag.
Een doorgetrokken streep biedt ook geen oplossing omdat dit in de praktijk moeilijk te handhaven is en dat gaat dan weer ten koste van de veiligheid op de weg. U begrijpt: dat wilden we niet.
Daarom gaan we de weggebruikers heel goed attenderen op de extra afslag van de nieuwe parallelbaan naar Gouda.
Ik zeg daar één ding bij.
Want we verbeteren de bereikbaarheid niet alleen met nieuwe infrastructuur. We doen dit ook door beter gebruik te maken van de bestaande infrastructuur.
Een mooi voorbeeld is de Gouwe, een hele belangrijke vaarroute van en naar de haven Rotterdam. Denk alleen al aan Heineken, met 60.000 containers per jaar!
Om deze route nog beter te kunnen benutten met bredere schepen gaan we de vaarweg verbeteren, en daarbij moet u denken aan maatregelen als het uitdiepen en verbreden van de vaargeul bij Boskoop en Waddinxveen.
Tot slot.
Ik ben blij dat we vandaag deze stap kunnen zetten en dat de provincie dit project voortvarend heeft opgepakt.
In 2008 hebben we hierover het eerste besluit genomen. In 2016 wordt het project opgeleverd.
De noodzaak is helder en daarom financier ik het project met ruim 100 miljoen euro.
Samenvattend gaat het dus om veel méér dan een uitbreiding van het onderliggend wegennet.
We geven met dit project niet alleen de regio maar heel Nederland meer bewegingsvrijheid.
Dat is goed nieuws voor de mensen die hier wonen en werken.
Goed nieuws voor de bedrijven uit de regio.
Maar ook goed nieuws voor alle andere weggebruikers.
Ik wens de provincie, de bouwer [Heijmans] en alle mensen die vanaf vandaag aan de slag gaan heel veel succes!