Defensie stopt met patiëntenvervoer eilandbewoners
Defensie stopt waarschijnlijk vanaf medio 2015 met het transport van patiënten van de Friese Waddeneilanden naar het vasteland. Defensie stoot de AB-412 search and rescue (SAR)-helikopters die deze taak uitvoeren volgend jaar af. Het patiëntenvervoer is geen kerntaak van Defensie en het veroorzaakt een grote belasting voor de beschikbare helikoptercapaciteit. Dat schrijft minister Jeanine Hennis-Plasschaert vandaag aan de Tweede Kamer.
Verplichtingen nakomen
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zoekt in overleg met de regio en met hulp van Defensie een oplossing voor het patiëntenvervoer. Tot die tijd komt Defensie haar verplichtingen na.
De kerntaak, het per helikopter redden van vliegers en drenkelingen uit zee, blijft Defensie wel uitvoeren. Ondersteuning door Defensie bij rampen en zware ongevallen blijft ook ongewijzigd.
Helikoptercapaciteit onder druk
In eerste instantie zou de NH90-helikopter de taken van en naar de Friese Waddeneilanden overnemen. Dat blijkt alleen niet efficiënt met deze relatief grote helikopter. Daarnaast zorgen de vertraagde introductie en corrosie- en slijtageproblemen van de NH90 ervoor dat de helikoptercapaciteit van Defensie verder onder druk staat. Hierdoor komen de kerntaken van Defensie in het gedrang.
Restcapaciteit vervalt
De AB-412 SAR-helikopters van Vliegbasis Leeuwarden hadden aanvankelijk genoeg capaciteit om aan de maatschappelijke vraag naar patiëntenvervoer te voldoen. Zonder meerkosten te maken, vervoerden de toestellen hulpbehoevende eilandbewoners naar het vasteland. Met het afstoten van de AB-412's is deze restcapaciteit weg.
Het aantal reddings- en patiëntenvluchten nam de afgelopen jaren flink toe, met een recordaantal in 2013. 303 SAR-squadron bracht toen meer dan 250 mensen van Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en vanaf schepen en boorplatforms naar ziekenhuizen op het vasteland.