Hogere opbrengst accijnzen diesel en LPG
De begin 2014 doorgevoerde verhoging van de accijns op diesel en LPG leidt zoals beoogd tot substantiële extra inkomsten en draagt daarmee bij aan het op orde brengen van de overheidsfinanciën. Dat blijkt uit de evaluatie van de accijnsverhoging, die gebaseerd is op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Belastingdienst en diverse oliemaatschappijen. Het kabinet ziet in de uitkomsten van de evaluatie geen aanleiding om de accijnsverhoging terug te draaien of om andere maatregelen te treffen, meldt staatssecretaris Wiebes van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer.
Naast gegevens over accijnsinkomsten biedt de evaluatie ook informatie over de verkoopcijfers van benzine, diesel en LPG. Daaruit blijkt dat de verkoop van brandstof in heel Nederland terugloopt, waarbij de daling in de directe grensstreek (max. 10 km van de grens) sterker is dan gemiddeld. De dalende verkoop is een tendens die ook voor de accijnsverhoging al grotendeels zichtbaar was. Het past binnen het brede beeld van lagere consumptie, vooral als gevolg van de economische tegenwind van de afgelopen jaren. Bovendien is het wagenpark de afgelopen jaren steeds zuiniger geworden.
Uit gegevens van de Belastingsdienst blijkt dat de accijnsinkomsten op diesel en LPG in het eerste kwartaal van dit jaar met € 51 miljoen zijn toegenomen (+5,8%) ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Hoewel dit kwartaalbedrag niet één op één mag worden afgezet tegen de in het Belastingplan 2014 opgenomen gemiddelde kwartaalopbrengst (€ 70 miljoen) tonen de cijfers aan dat van een averechts budgettair effect geen sprake is. Bij benzine, waarvan de accijns niet is verhoogd (alleen indexatie), zijn de inkomsten nagenoeg gelijk gebleven (+0,3%).
De uitkomsten van het onderzoek geven het kabinet geen aanleiding om maatregelen te treffen. Er is een aanzienlijke extra opbrengst gerealiseerd en de effecten in de directe grensstreek lopen niet significant uit de pas met een meerjarige trend van teruglopende verkopen.