Minister Schippers opent Healthy Food Academy
‘Er is veel aandacht voor voeding op tv en in boeken. Dat is positief, want er valt nog wel wat te leren. De grootste uitdaging is juist díe mensen te bereiken die niet met voeding of gezondheid bezig zijn.’ Dat zei minister Schippers bij de opening van de Healthy Food Academy op 16 mei 2014 te Honselerdijk.
Beste mensen,
Er verschijnen momenteel veel boeken en tv-programma’s over afvallen en theorieën over gezonde voeding. Ik vind dat positief, want er valt nog wel wat te leren.
Ook wisselen de voedseltrends elkaar in hoog tempo af. De superfoods die ons om de oren vliegen zijn daar ook een voorbeeld van. Even los van het feit of ze nou wel of niet gezond zijn, zijn ze zo duur dat maar een select groepje foodies ze daadwerkelijk kan kopen. En die groep is eigenlijk al met gezondheid bezig. Over één ding is iedereen het wel eens: groente en fruit zijn heel belangrijk om gezond te blijven. Daarmee is nog veel winst te halen, ook economisch.
Terwijl Nederland met de export van tuinbouwproducten tot de top van de wereld behoort, vallen we behoorlijk door de mand als het gaat om onze eigen consumptie. Blijkt ook uit cijfers: Want het overgrote deel van onze kinderen haalt de aanbevolen dagelijkse portie groente niet. Dan doen de mensen van boven de vijftig het nog het beste. Van hen eet zo’n tien procent twee ons groente. Tien procent! En voor fruit zijn de cijfers niet veel beter.
Dat kan - nee dat moet - dus echt beter. Daar ligt voor u een mooie kans.
Uit een peiling van het RIVM blijkt dat Nederlanders tachtig procent van hun groenten thuis eten en negentig procent van die groenten tijdens het avondeten. Enorme kans voor productinnovatie om groenten aantrekkelijk te maken voor tijdens de lunch, tussendoor of buiten de deur. Variëren en verrassen met hoe het aangeboden wordt. Ook in restaurants!
Fantastisch dat ook een programma als Voetbal International aandacht besteedt aan de ‘gezonde voetbalkantine’. Als ik het goed begrijp, zoekt Oranje naar een betere balans tussen aanvallend voetbal en een solide defensie. Het zou mooi zijn als we ook wat meer evenwicht krijgen in al die barbecues die mensen tijdens de wedstrijden aansteken.
Niet alleen vlees maar ook offensief opgestelde tomaten, komkommers, paprika’s, aubergines of courgettes. Dat is pure gezondheidswinst. Laat het voor Nederland een doelpuntrijk, maar ook een vitaminerijk WK worden!
Met kleurrijke groente is zoveel mogelijk. Dat verdient toch een prominentere plek op het bord, in plaats van aan de zijkant als versiering. Zeker ook bij kindermenu’s. Het is niet lekker OF gezond, het is lekker EN gezond.
Beste mensen,
Uiteraard heeft u zelf nog veel meer en betere ideeën over hoe u producten voor iedereen aantrekkelijker kunt maken. Dat zien we aan de Healthy Food Academy die we vandaag openen. Daarbij maakt u gebruik van een eeuwenoud principe: zien eten, doet eten. Ik heb trouwens nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten tomaten waren! Wat een prachtig gezicht en wat een kleuren! Je hebt meteen zin om ze te proeven. En dat is natuurlijk ook net de bedoeling in de Healthy Food Academy. Een soort groenten-pretpark voor jong en oud, en nog leerzaam ook.
Samen met bedrijven heb ik in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling afspraken gemaakt over waar we mínder van moeten eten: zout, verzadigd vet en vaak ook calorieën.
Op het gebied van groente en fruit kunnen we nog veel gezondheidswinst halen door er juist méér van te eten.
Met verschillende partijen -van overheid tot bedrijf en van stichting tot gemeente - willen we ervoor zorgen dat we in 2016 gezonder en vitaler leven: naar school gaan, wonen en werken. Het vehikel daarvoor is het National Programma Preventie. Onderdeel hiervan is dat organisaties een pledge ondertekenen. Ze doen een plechtige belofte om de handen ineen te slaan, elkaar te versterken, verbindingen te leggen, en ook gezondheidsdoelen te halen. Samen zorgen voor een gezonder Nederland. Ik vind het hartstikke mooi dat Stichting Tomatoworld zo ook een pledge gaat ondertekenen. Dat wordt de 51e. Daar ben ik reuze trots op!
Beste mensen,
Gezondheid begint niet in de spreekkamer van de dokter, maar gewoon bij mensen zelf. Bij de keuzes die mensen maken, ten aanzien van wat en hoeveel ze eten, slapen, en bewegen. Daar begint gezondheid. Hoogste tijd dus om samen een mooi recept samen te stellen voor gezondheid.
Zodat iedereen de mogelijkheid heeft én benut om een gezonde keuze te maken, ongeacht je opleiding, je portemonnee of je werkweek. U heeft lekkere en mooie producten. Laat mensen ervaren dat ze onweerstaanbaar zijn!
De grootste uitdaging is namelijk juist díe mensen te bereiken die niet met voeding of gezondheid bezig zijn. Mensen die vaak minder te besteden hebben, of lager opgeleid zijn. Of mensen die gewoon keihard aan het werk zijn, even snel de kinderen van school moeten halen en al blij zijn als er op tijd iets op tafel staat. Mensen die zich niet in tarwegras verdiepen dus eigenlijk. Ik hoop dat u met de Food Academy ook deze groep bereikt!
Beste mensen, tot slot en het kan niet anders dan dat ik er een kleine week voor de verkiezingen uw aandacht voor vraag. Over 6 dagen stemmen wij voor de Europese Verkiezingen. Ga stemmen! Ik weet dat Europa soms ver weg en heel bureaucratisch voelt, maar ruim tweederde van onze tuinbouwproducten exporteren we binnen de EU. 400.000 mensen vinden werk in de tuinbouwketen. Het gaat dus niet alleen over geld, maar ook over banen.
Ik geloof in ondernemerschap en dat mensen op hun best zijn wanneer ze kunnen doen waar ze goed in zijn. Van je idee een succes maken. Daar zit de kracht van Nederland! Dáár komen banen vandaan. De tuinbouw is hier een goed voorbeeld van.
Het is echt een sector om trots op te zijn. En Tomatoworld is hier een geweldig voorbeeld van. U laat zien wat de Nederlandse glastuinbouw zo succesvol maakt.
Dank u wel!