Aanvraag parkeervergunning steeds gemakkelijker
Gemeenten hebben gehoor gegeven aan de oproep van minister Plasterk (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) om het aanvragen van een parkeervergunning makkelijker te maken. Hierdoor is in ruim een jaar tijd het aantal gemeenten met een digitale aanvraagmogelijkheid met dertig procent toegenomen naar 77 van de 149 gemeenten gemeenten met een parkeervergunningstelsel. Hierdoor hoeven mensen in die gemeenten niet meer naar het loket en wordt door de gemeente niet meer om gegevens gevraagd die al bekend zijn, zoals je adres of een kopie-kentekenbewijs.
Minister Plasterk deed deze oproep eind 2012 en stuurde in maart daaropvolgend een e-mail naar alle verantwoordelijke gemeentebestuurders. Ook dit jaar spreekt de minister de hoop uit dat gemeenten hun dienstverlening verbeteren. “Het is een beetje achterhaald dat je eerst naar de gemeente moet om daar informatie over jezelf te overhandigen, wanneer de gemeente die informatie heel gemakkelijk kan opvragen. Ik vertrouw erop dat er in de nieuwe collegeakkoorden van de gemeenten aandacht is voor goede dienstverlening voor de inwoners. Hopelijk leidt dat er toe dat de gemeenten waar het nog niet mogelijk is een parkeervergunning makkelijk online aan te vragen, alsnog overstag gaan.”
De digitalisering van het aanvragen van vergunningen, zoals een parkeervergunning, is een van de voorbeelden van betere dienstverlening van de overheid. Burgers ervaren het als makkelijk en daarnaast is een efficiënt digitaal proces ook goedkoper voor gemeenten. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in de dienstverlening van overheidsorganisaties, zowel door het Kabinet als door gemeenten, provincies en waterschappen. Ook voor de komende jaren zijn de ambities stevig, en vastgelegd in een gezamenlijke visie: “Dienstverlening samen doen!”.