Spreekpunten minister Schultz bij opening Glowing Lines

"Laat Nederland maar de testcase zijn van Europa. Laten we voorop lopen. Met slim asfalt dat energie opwekt. Met een weg die het verkeer kan lezen en de verkeerslichten daardoor beter af kan stemmen. Met slimme auto's die met elkaar en met de kant communiceren. En nu dus met Glowing Lines die de weg mooier en een beetje veiliger maken."

Dat zegt de minister vanavond in Brabant bij de opening van de Glowing Lines op de Weg van de Toekomst.

Deze lichtgevende belijning is een gezamenlijk initiatief van de provincie Noord-Brabant en bouwbedrijf Heijmans. De belijning is ontworpen door Daan Roosegaarde.

Goedenavond,

Allereerst dank ik onze gastheren hier van Heijmans, en de provincie Noord-Brabant voor de uitnodiging om bij dit bijzondere project van Daan Roosegaarde aanwezig te zijn.

Ik vind het belangrijk om hier bij te zijn want dit project inspireert.

Als er íets is wat we in Nederland de komende jaren nodig hebben, dan is het wel dat verbeelding en infrastructuur meer bij elkaar komen.

Dat gebeurt ook steeds meer.

Misschien een gekke associatie, maar ik was vorige week in Indonesië met een grote handelsdelegatie waar Nederlandse en Indonesische ondernemers een omvangrijk plan hadden ontworpen om Jakarta te beschermen tegen het water.

Veel techniek, maar dat niet alleen.

Want 1 voorstel uit dat plan is een grote dam, en die dam heeft de vorm van the Great Garuda, een mythische vogel en nationaal symbool van Indonesië. Verbeelding en techniek kunnen samengaan!

Ook in Nederland worden we er steeds beter in om creativiteit en schoonheid te koppelen aan infrastructuur.

Soms vind je dat ook terug in de kranten. Zo kan ik me nog 2 poëtische citaten herinneren na de opening van 2 grote projecten.

De 1 luidde: "Het geheel oogt als een boa constrictor die zojuist een hertje heeft verslonden." [over de geluidsschermen van de A2 bij Utrecht]

En een ander citaat was: "Het is als een autoreis langs mooie rondingen." [over de nieuwe Coentunnel vorig jaar]

Als journalisten worden verleid tot poëtische hoogstandjes dan is er iets aan de hand!

Overigens spreken wij zelf ook over verjongingscrème van asfalt als we een nieuwe laag uitsmeren die het asfalt beschermt…

Waarom vind ik het zo belangrijk dat verbeelding en infra meer bij elkaar komen?

Omdat we ons land niet alleen beter bereikbaar moeten maken maar ook veiliger, mooier, duurzamer, beter om in te wonen en te werken.

De komende jaren wordt die combinatie van opgaven alleen maar belangrijker omdat ons land sterk verstedelijkt. De ruimtes worden kleiner.

Daardoor komen alle vraagstukken op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid, wonen en economie, veel meer bij elkaar.

We zullen innovatiever moeten worden.

Openstaan voor andere oplossingen dan alleen méér infrastructuur. Openstaan voor andere partijen.

Niet alleen de wegenbouwers, de ingenieurs, de wethouders verkeer, maar ook de gedragswetenschappers, stedenbouwers, wethouders cultuur, én ontwerpers als Daan Roosegaarde.

Ik hoor u - dhr [Daan] Roosegaarde - vaak zeggen: de auto's worden steeds slimmer, maar we bouwen onze wegen nog steeds op dezelfde manier als in de middeleeuwen…

Dat zijn prikkels die ons bij de les houden.

En dat hebben we ook nodig, want we hebben ambities.

Laat Nederland maar de testcase zijn van Europa.

Laten we voorop lopen.

Met slim asfalt dat energie opwekt.

Met een weg die het verkeer kan lezen en de verkeerslichten daardoor beter af kan stemmen.

Met slimme auto's die met elkaar en met de kant communiceren.

En nu dus met Glowing Lines die de weg mooier en een beetje veiliger maken.

We hebben de kennis en we hebben het netwerk, dus die ambitie kunnen we waarmaken.

Daarom experimenteren we ook daadwerkelijk steeds meer.

Bijvoorbeeld bij de A58, hier in Brabant. De provincie is samen met RWS en ondernemers aan het bekijken of er allerlei innovaties te bedenken zijn die ook besparingen opleveren. Daardoor zou de weg eerder kunnen worden verbreed.

Ook is RWS aan het experimenteren om het asfalt duurzamer en stiller te maken.

En er lopen allerlei experimenten met slimme auto's, en met verkeersmanagement om de doorstroming te bevorderen.

Wat vanavond telt is de gedachte erachter: open staan voor innovatie, open staan voor verbeelding.

En daarom ben ik hier graag. Want Glowing Lines is bij uitstek iets waar verbeelding en infrastructuur bij elkaar komen.

Natuurlijk hebben we de praktische kant verkend. Met RWS is gekeken naar een bredere toepasbaarheid van Glowing Lines. Bijvoorbeeld op de snelwegen.

Daarvoor is het helaas nu nog niet geschikt omdat het met die snelheid te weinig overzicht biedt voor de bestuurder.

Maar ik vind dat we verder moeten kijken dan de praktische bezwaren.

Daarom gaan we kijken of de Glowing Lines een meerwaarde kan hebben op bijvoorbeeld de Afsluitdijk.

Hier vinden al veel andere innovaties plaats, vooral op het gebied van water en energieopwekking.

Wellicht kunnen de Glowing Lines de iconische waarde van de Afsluitdijk nog verder versterken.

Tot slot wil ik graag mijn waardering uitspreken voor de initiatiefnemers van dit bijzondere project: Heijmans, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Oss.

En ik feliciteer Dhr [Daan] Roosegaarde met deze eerste Glowing Lines in Nederland. Wat mij betreft is dit een lichtend voorbeeld voor innovatieve infrastructuur!

En ik nodig u van harte uit: blijf ons uitdagen, verrassen en prikkelen, want dat roept het beste in ons los!