Openingstoespraak seminar Creative Solutions bij de Hannover Messe

Op 9 april 2014 opende staatssecretaris Sander Dekker het seminar 'Creative Solutions' op de Hannover Messe met een speech. Deze toespraak is in het Engels uitgesproken. 

Dames en heren,

Een paar weken geleden werd in Nederland de Nuclear Security Summit georganiseerd. Ruim vijftig wereldleiders kwamen hiervoor naar Den Haag om te praten over het voorkomen van nucleair terrorisme. En met welk beeld haalden we de voorpagina’s van de internationale pers, van de Frankfurter Allgemeine tot de New York Times? Niet met Shell, niet met Heineken, niet met ASML;  maar met een foto van president Obama voor een beroemd Hollands meesterwerk: de Nachtwacht.

“Dit is met gemak de indrukwekkendste achtergrond die ik ooit heb gehad voor een persconferentie”, aldus Obama toen hij hier stond. En hij wist dat decor ook nog eens te verbinden met de actuele politiek. Want hij sprak hier een boodschap uit richting Poetin, waarin hij nadrukkelijk wees op een schilderij dat – ik citeer – “de kracht van een vrije samenleving uitstraalt, met een groep vereende en vastberaden schutters.”

Beter kan ik niet illustreren, hoe belangrijk en bepalend kunst is voor het imago van een land. Werk van oude meesters als Rembrandt en Vermeer, maar ook moderne en eigentijdse kunstenaars als Mondriaan en Marlene Dumas. Zij zorgen ervoor dat we wereldwijd worden herkend en erkend als een land dat staat voor kwaliteit. Holland promotie in optima forma. Mooiere reclame kun je je niet wensen.

En dan heb ik het nu alleen nog maar over beeldende kunst, eigenlijk een buitenbeentje in de creatieve industrie die veel breder is. En waar ons land internationaal furore mee maakt. Met Dutch Design van onder andere Maarten Baas, Hella Jongerius en Marcel Wanders. Mode-ontwerpers als Viktor & Rolf en Jan Taminiau. Met architecten als Rem Koolhaas en Francine Houben. Met een succesvolle gamesindustrie. Met muziek van dj’s als Armin van Buuren en Tiësto. En media & entertainment, waar bijvoorbeeld Talpa wereldwijd scoort met the Voice en Endemol nog altijd hoge ogen gooit met Big Brother.

In absolute getallen gezien, is de creatieve industrie niet de grootste omzetmaker van ons land. Het zal waarschijnlijk ook nooit de grootste werkgever worden. Maar het is wel een beeldbepalende economische activiteit. Innovatie en creativiteit gaan hier hand in hand, en daardoor is de creatieve industrie vaak aanjager van vernieuwingen in andere sectoren. Zo ontstaan interessante crossovers, met verrassende oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan de kunstenares die samen met wetenschappers en medici een stukje huid ontwikkelde op basis van de spinnenzijde, wat een goede drager blijkt te zijn om nieuwe huid op te laten groeien na brandwonden.

Bij dit symposium staan zulke crossovers centraal. En daarom ben ik blij dat Daan Roosegaarde straks een presentatie verzorgt, want hij is een van de meest prominente crossover-specialisten van dit moment. Een pionier, kunstenaar, ondernemer en ontwerper tegelijk. De man van de lichtgevende fietspaden, geïnspireerd op de Sterrennacht van Van Gogh. De man van de Smart Highways, die hij samen met aannemingsbedrijf Heymans ontwikkelde. En de man die pas geleden een stofzuiger voor smog bedacht, wat hem nu al de bijnaam ‘The Dutch Smogbuster’ opleverde.

Maar ook Duitsland heeft op dat gebied een groot talent in huis, en ook hij gaat hier straks een presentatie geven: Markus Kayser. De bedenker van de Solar Sinter, waarmee midden in de woestijn huizen worden gemaakt van zand en zonlicht.

Beide heren zijn de erfgenamen van Leonardo da Vinci, die je als architect, uitvinder, ingenieur, filosoof, natuurkundige, scheikundige, anatomist, beeldhouwer, schrijver, schilder en componist zonder overdrijving een homo universalis kunt noemen. In de unieke combinatie van kunstenaar en uitvinder wist hij zijn tijdgenoten te verrassen met visionaire ideeën, zoals de parachute en de helicopter. Op dezelfde manier laten Daan Roosegaarde en Markus Kayser ons versteld staan. Er is één verschil: hun ideeën hoeven geen eeuwen te wachten voordat ze gerealiseerd kunnen worden. Dankzij de stroomversnelling in technische ontwikkelingen die steeds meer mogelijk maakt, kan deze generatie er al plezier van hebben.

Dames en heren,

Onze creatieve industrie bruist aan alle kanten, en heeft veel potentie om wereldwijd verder te groeien. Maar wat de groei een beetje remt, is het feit dat de sector bestaat uit veel ZZP’ers en kleine MKB-bedrijven, waar kennis van internationaal ondernemen niet vanzelfsprekend is. Daarom gaan we daar in ons onderwijs extra aandacht aan besteden.

Na dit seminar teken ik bovendien een MOU met negen Nederlandse modebedrijven. Hiermee willen we onze handelsrelatie met Duitsland versterken, met name op het gebied van duurzame mode. En dat gaan we doen door economische diplomatie, beursdeelname en door samenwerking tussen Nederlandse en Duitse kennisinstellingen op het thema van duurzame mode en technisch textiel te bevorderen.

Maar eerst gaan we vanmiddag kijken naar, en praten over creatieve oplossingen die zijn ontwikkeld op het grensgebied van industrieel vermogen en creativiteit. Laat u verrassen, en voor straks wens ik u een vruchtbare gedachtewisseling!