Vooraf ingevulde belastingaangifte veel vaker gebruikt
Particulieren hebben de afgelopen maand veel meer gebruik gemaakt van de vooraf ingevulde belastingaangifte dan andere jaren. Uit de cijfers van de Belastingdienst blijkt dat het gebruik ten opzichte van 2013 met ruim 20% toenam tot bijna 5,5 miljoen aangiften. In totaal hebben ruim 7,7 miljoen mensen hun aangifte ingestuurd voor 1 april.
Directeur-Generaal Belastingdienst Peter Veld: “Ondanks de drukte op de laatste avond is de aangifteperiode goed verlopen. De vooraf ingevulde belastingaangifte (VIA) is niet meer weg te denken uit de dienstverlening van de Belastingdienst. Met de VIA wordt aangifte doen eenvoudiger en is de kans op vergissingen kleiner”. Met de VIA hoeven mensen de gegevens alleen nog maar te controleren, aan te vullen en waar nodig te corrigeren. Vorig jaar bleek al uit onderzoek van de Belastingdienst dat 90% van de gebruikers de VIA als (zeer) positief ervaart. Het jaarlijks stijgende aantal gebruikers bevestigt dat beeld.
De Belastingdienst streeft ernaar om mensen steeds eerder zekerheid te geven over de terug te ontvangen of te betalen belasting. Vorig jaar ontvingen ruim 2,4 miljoen mensen vóór 1 juli al direct hun definitieve aanslag. Mensen die niet meteen de definitieve aanslag ontvangen, krijgen eerst een voorlopige aanslag.
Drukte
De laatste uren van 31 maart was het erg druk op de site van de Belastingdienst. Het kon daarom voor komen dat mensen hun aangifte niet konden downloaden of sturen. Mensen die hierdoor hun aangifte pas op 1 of 2 april insturen, ontvangen ook voor 1 juli bericht van de fiscus.
App
Dit jaar heeft de Belastingdienst voor het eerst een aangifte-app ter beschikking gesteld. Het ging om een proef. De app was alleen geschikt voor de eenvoudige aangifte zonder woning of aftrekposten, die volledig vooraf was ingevuld en waarin niets gewijzigd of aangevuld hoefde te worden. De app is ruim 77 duizend keer gedownload en bijna 17 duizend mensen hebben hun aangifte ingestuurd met de app. De Belastingdienst gaat de proef evalueren en volgend jaar mogelijk uitbreiden.
Belastingtelefoon
De BelastingTelefoon was afgelopen maand zwaar belast. De dienst verwerkte in maart ruim 1,6 miljoen telefoontjes. Tijdens de aangifteperiode werden circa 300 mensen extra ingezet. Toch kwam het voor dat mensen moesten wachten omdat ze niet meteen een medewerker aan de lijn kregen.
Mensen die benieuwd zijn wat er met hun aangifte gebeurt, kunnen een filmpje bekijken op de site van de Belastingdienst.