Belgische regering komt Nederlandse online rijks-P&O-systeem bekijken
De Belgische regering is vrijdag 7 maart zijn licht komen opsteken hoe Nederland de dienstverlening op het terrein Personeel en Organisatie voor de rijksambtenaren heeft gedigitaliseerd. Staatssecretaris Hendrik Bogaert, van de Federale Overheid België en zijn delegatie, werden ontvangen door minister Blok (Wonen en Rijksdienst) en brachten vervolgens een werkbezoek aan de P-Direkt-organisatie.
De dienstverlening van P-Direkt, de digitale portal waarin werknemers en leidinggevenden alle personeelsgegevens kunnen invoeren - van vakantiedagen en declaraties tot verslagen van functioneringsgesprekken en salarismutaties - is in Nederland onderdeel van een breder programma De Compacte Rijkdienst, waarmee het kabinet de overheid kleiner, efficiënter en kostenbewust wil maken.
Inmiddels zijn tien ministeries in Nederland op P-Direkt aangesloten en hebben 130.000 ambtenaren toegang tot het webportaal. Via P-Direkt worden hun salarissen betaald en veranderingen geautomatiseerd of handmatig ingevoerd. Via het contactcenter worden jaarlijks 400duizend vragen per telefoon of email beantwoord. Inmiddels bespaart de Nederlandse rijksoverheid door invoering van het P-direkt-systeem 51 miljoen euro per jaar.
De Federale overheid in België heeft eveneens de ambitie om de dienstverlening op P&O-gebied op een hoger plan te brengen. Eind vorig jaar nam de ministerraad van de Federale Overheid in België het besluit om een P&O Shared Services Center op te richten voor uiteindelijk 55.000 ambtenaren van de Federale overheid.
Staatssecretaris Hendrik Bogaert en zijn team gaven vrijdag aan hiervoor graag gebruik te maken van de ervaringen en de ‘lessons learned’ die binnen de Rijksdienst in Nederland zijn opgebouwd. Niet alleen wat betreft het vormgeven van het nieuwe dienstverleningsconcept en de opbouw van de P-Direkt organisatie, maar ook de ervaring die is opgedaan met transities op de ministeries en de aansluiting van de ministeries op de dienstverlening van P-Direkt.
Ook in Nederland is het P&O-systeem fasegewijs opgebouwd en zijn er in de opbouwfase een aantal complexe projecten naast elkaar en in samenhang gemanaged: de opbouw van de dienstverlening, de zelfbediening en de inrichting van het contactcenter, de personele overgang vanuit de verschillende ministeries, de migratie van de ‘loonmoter’ (pay-roll), de juridische structuur en alles dat nodig is om de organisatie optimaal te laten functioneren.