Wijziging prostitutiewet ingediend bij Tweede Kamer
Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) wil in de prostitutie de minimumleeftijd van 21 jaar nadrukkelijk in de wet vastleggen. Dit blijkt uit een wijziging van het wetsvoorstel (novelle) Regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche, die vandaag naar de Tweede Kamer is verzonden.
Een van de uitkomsten van het debat over het wetsvoorstel in de Eerste Kamer is dat de registratieplicht voor prostituees en de vergewisplicht voor klanten nu van de baan zijn. Vanwege het schrappen van de registratieplicht voor prostituees is het nodig de (minimum) leeftijd expliciet op te nemen in de wet. In het oorspronkelijke wetsvoorstel gold de leeftijdsnorm van 21 jaar als voorwaarde voor registratie. Doel is (te) jeugdige vrouwen en mannen buiten de prostitutie te houden.
De leeftijdsnorm biedt gemeentelijke toezichthouders de mogelijkheid individuele prostituees te controleren op leeftijd. Zij kunnen te jonge prostituees aanspreken en verwijzen naar hulpverlening. Prostituees onder de 21 kunnen een (lichte) geldboete krijgen. Maar ze worden in beginsel niet vervolgd als ze slachtoffer zijn van mensenhandelaren en dus onder dwang strafbare feiten plegen. Een klant die seksuele handelingen verricht met een prostituee jonger dan 21 jaar, riskeert een vrijheidsstraf van maximaal 1 jaar. Vergunninghouders worden strafbaar als zij prostituees beneden de 21 jaar voor zich laten werken.
Het voorgestelde vergunningstelsel voor de seksbranche blijft ongewijzigd. Door landelijk uniforme eisen te stellen aan exploitanten van prostitutiebedrijven, waarborgt de wet dat de vergunde bedrijven een veilige en verantwoorde werkomgeving bieden. Hieronder vallen straks ook alle escortbedrijven.
Verder stuurt de minister de Tweede Kamer de resultaten van een quickscan Prostituant en strafrecht, die bestaat uit een juridische documentenanalyse en enkele interviews over de effectiviteit van prostituantenwetgeving. Daaruit blijkt dat bestaande strafbepalingen onder specifieke omstandigheden al mogelijkheden bieden om de klant strafrechtelijk ter verantwoording te roepen.
Overigens maakt de quickscan ook duidelijk dat een afzonderlijke – en ruimere – strafbaarstelling van klanten van prostituees die slachtoffer zijn van mensenhandel in ons strafrechtelijk stelsel zou passen. De Christen Unie kondigde al een daartoe strekkend initiatiefvoorstel aan. In zijn brief geeft Opstelten aan dit voorstel met belangstelling af te wachten.
Documenten
-
Kamerbrief toezegging AO mensenhandel en prostitutie van 31 oktober 2013 en Privacy Impact Assessment Wrp
Brief van minister Opstelten (VenJ) aan de Tweede Kamer naar aanleiding van zijn toezegging tijdens het Algemeen Overleg (AO)...
-
Wijziging van de Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche
-
Toelichting Wijziging van de Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche
-
Memo landelijk programma prostitutie
Memo van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) over het opstellen van een landelijk programma voor de...
-
Quickscan prostituant en strafrecht
Quickscan van de strafrechtelijke verantwoordelijkheden van de prostituant bij mensenhandel en minderjarigheid.
-
Model-APV VNG regulering seksbranche
Model-Algemene Plaatselijke Verordening (APV) regulering prostitutie en seksbranche van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten...
-
Privacy Impact Assessment Wrp
Deze Privacy Impact Assessment onderzoekt de effecten van de invoering van het wetsvoorstel Wet regulering prostitutie en...