Spreekpunten minister Schultz bij ontvangst eindrapport Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV),
“Er is veel nieuwe kennis en inzicht verschaft en een nuttig netwerk ontstaan. Dit programma heeft de binnenvaart slimmer gemaakt. Ik roep alle betrokkenen op om gebruik te maken van de inzichten en middelen.” Dat zegt de minister vanmiddag bij de ontvangst van het eindrapport van het programma IDVV.
Bijgaand de spreekpunten.
• Allereerst dank ik iedereen die aan de onderzoeken hebben gewerkt.
• Dank ook voor de mooie woorden van dhr Tromp.
• Met uw aanwezigheid brengt u ook wat sfeer van het Holland House van Sotsji met zich mee. U was daar vorige week.
• Die sfeer kunnen we goed gebruiken. Want ook met de binnenvaart willen we topsport bedrijven!
• Daar horen ambities bij: die hebben we.
- Zo willen we dat meer verladers kiezen voor de binnenvaart: ik ben blij met de keuze van Heineken. Gelukkig zijn er meer als u. Er zijn zeker 75 verladers die als echte pioniers de binnenvaart heroveren. Zoals DE Master Blenders, Friesland Campina of Aviko.
- Ambitie is ook dat er beter wordt samengewerkt binnen de binnenvaart. De vorming van de Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) is een stap in de goede richting maar we zijn er nog niet!
- Ook willen we de sterke kanten van de binnenvaart beter benutten, zoals prijs en duurzaamheid. Wat duurzaamheid betreft: de binnenvaart heeft nog een voorsprong.
Maar het wegvervoer loopt de achterstand snel in. Steeds meer verladers kiezen voor duurzaamheid.
• Daarom moet de positie van de binnenvaart steeds worden verkend en versterkt. Precies daarin ligt de belangrijkste waarde van het programma IDVV en van dit rapport.
• Laat ik drie punten noemen die me aanspreken.
• Ten eerste is er veel nieuwe kennis en inzicht verschaft.
• Over een betere samenwerking.. Efficiënter omgaan met de infrastructuur.. en over het vergroenen en innoveren.
• Dit programma heeft de sector slimmer gemaakt.
• Ik ben ten tweede blij met concrete innovatieve instrumenten.
• Zoals de games – een simulatiemodel – waarmee partijen verschillende scenario’s voor de toekomst kunnen verkennen.
• Dit model stimuleert verladers, transporteurs en overheden om over de grenzen van hun eigen organisatie heen te kijken.
• Het geeft meer greep op de markt. Precies wat nodig is.
• Maar ik noem ook het slimmer gebruik maken van de peilgegevens die binnenvaartschepen continu meten. Dat kan leiden tot preciezere belading en beter gebruik van brandstof.
• En als derde plus noem ik dat u een netwerk tot stand heeft gebracht dat voorheen niet bestond. Van varende ondernemers tot wetenschappers en uiteraard mensen van RWS.
• Dat is een belangrijk bij-product en ik hoop dat dit netwerk blijft bestaan.
• Want we hebben alle denkkracht nodig om tot een sterkere binnenvaart te komen!
• Tot slot.
• Uw rapport komt op een goed moment. Dit najaar wil ik met een maritieme strategie komen waarin onze ambities op het gebied van zeehavens, zeevaart en binnenvaart staan. Ik maak graag gebruik van de inzichten die dit rapport biedt.
• Maar – en daarmee sluit ik af – uiteindelijk moeten de spelers zelf tot topprestaties komen!
• Natuurlijk blijf ik zorgen voor goede omstandigheden. Ik blijf investeren in een goede water-infrastructuur.
• Ik blijf ook met het programma Beter Benutten slimme deals maken met bedrijven. Voorbeeld Twente – wij investeren in infrastructuur, zij spreken af meer over water te vervoeren.
• Maar of we de vlotte, veilige en betrouwbare binnenvaart worden die we willen zijn, ligt aan de ondernemende partijen zelf!
• Daarom roep ik alle partijen op om gebruik te maken van dit rapport.
• Laat deze impuls niet aan je voorbij gaan!
• En nogmaals dank voor uw inzet om ons land weer een stuk slimmer bereikbaar te maken.