Toespraak minister Hennis-Plasschaert bij de presentatie van van het vernieuwde defensie.nl

Dames en heren, beste collega’s,

Over enkele minuten lanceer ik de nieuwe Defensie.nl

Een geweldige eer! Het werk van Defensie is bijzonder en met niets vergelijkbaar en dat verdient een bijzondere website. En volgens kenners is dat ook zo.

In een jaar tijd is er een website neergezet met één uitstraling, maar ook één waarbij de krijgsmachtonderdelen wel direct herkenbaar en vindbaar zijn.

  • met een sterk verbeterde vormgeving en consistente en duidelijk navigatie.
  • een website die ‘responsive’ is, geschikt voor uw smartphone, tablet en zelfs voor uw ouderwetse PC.
  • een website die eenduidig is, zodat iedereen die onze website bezoekt begrijpt wat we communiceren.

En bovenal: een website die inspeelt op de informatiebehoefte van diverse doelgroepen.

Het mooie is dat het ons niet alleen een goede website heeft opgeleverd, maar dat we met de overgang naar een nieuw platform ook nog eens 1,5 miljoen euro besparen.

Dames en heren,

Zoals gezegd is dit de derde keer is dat de minister een website mag lanceren: defensie.nl!

In dit geval spreek ik liever niet over ‘drie keer is scheepsrecht’, want ook ik zal niet de laatste zijn.

Het internet is continu in beweging en datzelfde geldt voor Defensie. De uitdaging is om die twee ontwikkelingen gelijk op te laten gaan.

Het is van belang aan te blijven sluiten bij de informatiebehoefte van onze bezoekers én de online trends. Dat zijn we aan onze stand verplicht.

De website is, zo u wilt, toch ons digitale visitekaartje.

Ook is het een instrument om Defensie te presenteren aan de samenleving. Om duidelijk te maken waarom Nederland een krijgsmacht nodig heeft.

En, om een mooie én functionele website te maken, moet de basis goed zijn. Eerst de inhoud, dan de vorm. Máár… uiteindelijk gaan inhoud en vorm hand in hand.

Dames en heren,

Steeds meer missies doen een beroep op de vele en verschillende capaciteiten die we in huis hebben, en waarin wij als een eenheid optreden.

Missies die een mooie combinatie zijn van de verschillende kleuren en smaken van de Nederlandse krijgsmacht. Binnen de vernieuwde website komt dit heel mooi tot uiting. Je moet het maar kunnen.

Ook hebben we de kwaliteit van de informatie onder de loep genomen, zodat iedereen die onze website bezoekt begrijpt wat we communiceren.

Daarnaast hebben we de keuze gemaakt om nog meer én nog groter beeld te gebruiken.

Visuele content doet er toe! Beeld onthult, verbindt en bewijst.

Verder heeft het gebruikersonderzoek ons duidelijk gemaakt dat we een duidelijke tweedeling moeten maken tussen wie we als Defensie zijn en wat we als Defensie doen.

Het heeft een prachtig resultaat opgeleverd!

Mijn complimenten aan iedereen die hier keihard aan gewerkt heeft!

Het is zover, we gaan de website lanceren!