Toespraak minister Schultz bij de opening van het BOVAG-huis
Toespraak minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) bij de opening van het BOVAG-huis op 21 januari 2014.
Majesteit,
“Ik pleit voor open data en een open platform zodat mensen zelf de keuze kunnen maken welke soort navigatie ze in de auto willen hebben. En u als BOVAG kan daar een belangrijke rol bij spelen door uw achterban aan te spreken.” Dat zegt de minister vandaag bij de opening van het nieuwe BOVAGhuis in Bunnik. Het huis wordt geopend door de Koning.
Majesteit,
Dames en heren,
Het is duidelijk dat de BOVAG en het Koninklijk Huis een innige relatie met elkaar hebben.
Dat zeg ik niet alleen met het oog op de Koninklijke opening vandaag.
Ik zeg het ook niet alleen omdat bijna 25 jaar geleden Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard het toenmalige gebouw van de BOVAG opende.
Maar ik zeg het ook omdat er in 1997 een boek verscheen onder de titel: “De automobielen van Prins Bernhard.” En de auteur – Frans Vrijaldenhoven – was – u raadt het al - een medewerker van de BOVAG!
Uit dit boek blijkt dat uw grootvader niet alleen geïnteresseerd was in auto’s en autotechniek, maar ook in de veiligheid op de weg.
In het boek staat namelijk ook een interview met de Rotterdammer dat hij in 1937 had. Hij zegt daarin dat het hem opvalt dat er in Nederland zoveel mensen teveel in het midden van de weg rijden. Volgens hem komt dat doordat het stuur links zit.
Wat deed hij daarom met hun huwelijksgeschenk van Koningin Wilhelmina? – dat was een 200 pk Maybach - …
Hij liet het stuur rechts zetten!
[Wellicht weten de mensen van de BOVAG nog wat het standpunt was van de toen zeven jaar oude BOVAG over stuur links of rechts?]
Het was het begintijdperk van de auto. Met bijbehorende vraagstukken.
En ook nu staan we weer aan het begin van een tijdperk. Een tijdperk van slimme mobiliteit. Ook met bijbehorende vraagstukken.
De heer Eckhardt zei het al: we denken steeds minder in termen van óf auto, óf fiets, óf openbaar vervoer, maar steeds meer én-én. Combinaties dus. Misschien wordt het bezit van een auto minder belangrijk dan het gebruik. We zien trends onder jongeren.
Autodelen is in opkomst. De elektrische fiets. De zelfsturende auto. We zien veel nieuwe mobiliteitsdiensten opkomen.
Hoe kom ik zo efficiënt mogelijk van A naar B: daar gaat het om. Er liggen nieuwe kansen om de bereikbaarheid op een slimme manier te bevorderen.
Ik zeg vaker dat er een trendbreuk nodig is om ons land de komende decennia bereikbaar te houden.
We zullen onze bereikbaarheid niet langer alleen kunnen oplossen met traditionele oplossingen in de zin van uitbreiding van infrastructuur.
Het accent zal meer en meer moeten verschuiven naar andere, slimmere oplossingen.
En dat komt ten eerste door de verstedelijking. Er gaan steeds meer mensen in de stad wonen. En dat vraagt om andere oplossingen omdat we niet met zeven rijbanen de stad in kunnen.
En ten tweede komt dit door de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën en de veranderende vraag van de weggebruiker die meer en meer reisinformatie op maat zal krijgen.
De BOVAG voelt die trend heel goed aan. Alleen al door dit gebouw! Een clubhuis, zoals de heer Eckhardt net zei.
Een gebouw dat nadrukkelijk bedoeld is als een uitnodiging aan uw leden. “Kom gezamenlijk – niet apart van elkaar – nadenken over nieuwe vormen van dienstverlening.” Dat is uw boodschap en ik onderstreep die!
De gezamenlijke denkkracht van uw leden heb ik nodig om een effectief beleid te kunnen voeren!
Daar maken we nu al veel gebruik van.
- Bijvoorbeeld autodelen. We onderzoeken[1] hoe we de potentie van autodelen beter kunnen benutten. En ik nodig de BOVAG graag uit hierin mee te denken.
- Ander voorbeeld is reisinformatie onderweg. Mensen zijn altijd en overal online en verwachten goede informatie onderweg, of dit nou OV is of auto.
We kúnnen die informatie ook steeds beter geven, omdat de auto steeds meer een tablet op wielen is.
Auto’s verzamelen veel gegevens die interessant zijn voor andere weggebruikers, zoals opstoppingen, maar ook gladheid.
Maar dan is het wel belangrijk dat die gegevens beschikbaar komen zodat providers nieuwe diensten kunnen ontwikkelen.
Ik pleit dan ook voor open data en een open platform zodat mensen zelf de keuze kunnen maken welke soort navigatie ze in de auto willen hebben.
En u als BOVAG kan daar een belangrijke rol bij spelen door uw achterban – autofabrikanten - aan te spreken.
- Ik denk ook aan de vele initiatieven op het vlak van duurzame mobiliteit.
Samen met u en andere partners zijn we nu aan het nadenken over wat de meest effectieve en duurzame brandstoffenmix is.
En u bent ook betrokken bij de strengere CO2-normen voor nieuwe personenauto’s. Heel belangrijk dat de testcyclus wordt aangescherpt en dat de auto ook doet wat de folder belooft.
Bij al deze zaken doet de BOVAG meer dan alleen de belangen behartigen van haar 10.000 leden.
U denkt echt mee om ons beleid uitvoerbaar te maken en u neemt uw maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Mooi voorbeeld is het aanscherpen van de eisen aan het BOVAG-lidmaatschap voor alle rijinstructeurs. Hierdoor neemt de kwaliteit van de rijscholen toe en de veiligheid op de weg.
En met de veiligheid op de weg - Majesteit - kom ik weer bij uw grootvader Prins Bernhard terecht.
Want we willen met hem voorkomen dat mensen teveel in het midden van de weg gaan rijden!
Mijn conclusie is dat we vandaag weliswaar een nieuw gebouw openen, maar dat het meer is dan een opening van een gebouw.
Het markeert ook het begin van een nieuw tijdperk. Met nieuwe uitdagingen voor uw leden.
En dit gebouw is één grote uitnodiging om die uitdagingen aan te gaan en de toekomst tegemoet. Ik wens u daarbij alle succes.
[1] Doel onderzoek van DGB is na te gaan wat marktpartijen denken nodig te hebben om sterke kanten van autodelen (o.a. minder CO2) beter te kunnen benutten.