Uitbreiding Prinses Beatrixsluis voor betere bereikbaarheid over water
“Een forse impuls voor de bereikbaarheid van Nederland over het water,” zo noemt minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de uitbreiding van de Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein. De minister heeft vandaag het Ontwerp-Tracébesluit getekend voor een 3e kolk bij de sluis, zodat de aannemer naar verwachting in 2016 kan beginnen. “Met de nieuwe kolk kan de scheepvaart vanaf 2020 vlot, betrouwbaar en veilig de Prinses Beatrixsluis passeren”, aldus de minister.
Belangrijk knelpunt
De investering vergroot de capaciteit van het Nederlandse vaarwegennetwerk voor de binnenvaart. De uitbreiding van de sluizen vermindert de wachttijd voor binnenvaartschippers. Daarnaast zorgt de extra sluiskolk ervoor dat schepen met een diepgang tot 4 meter vlot, veilig en betrouwbaar de Beatrixsluis kunnen passeren.
Meer dan tweederde van de goederen die jaarlijks via de Rotterdamse haven ons land binnenkomen, worden door de binnenvaart vervoerd naar economische centra in en buiten Nederland. Daarmee ontlast de binnenvaart het wegverkeer en biedt het een betrouwbaar en goedkoop alternatief. Voorspelbare reis- en passagetijden van sluizen zijn daarbij van groot belang.
Minister Schultz: “Met de aanleg van de 3e kolk bij Prinses Beatrixsluis lossen we een belangrijk knelpunt op in de vaarweg tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen, de tweede vaarwegverbinding van Nederland.”
Achtergrondinformatie Prinses Beatrixsluis
De Prinses Beatrixsluis is met ruim 50.000 schepen per jaar een van de drukste binnenvaartsluizen van Nederland. De sluis uit 1938 is ook de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland. Omdat steeds meer en grotere schepen het Lekkanaal (een korte verbinding tussen de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal) gebruiken, wordt de sluis een knelpunt. Minister Schultz heeft daarom besloten de 3e kolk aan te leggen. De nieuwe kolk wordt 270 meter lang en 25 meter breed. De huidige twee kolken zijn 225 meter lang en 18 meter breed. Na de aanleg van de 3e kolk kunnen grote schepen met een diepgang van 4 meter de sluis passeren. Voor de 3e kolk is een budget van 216 miljoen uitgetrokken.