Lancering Hulpknop cybercrime
Toespraak door minister Opstelten tgv de lancering van de “Hulpknop cybercrime”. Den Haag, Crown Plaza Hotel, 17 december 2013.
Dames en heren,
Goed u allen hier te zien! Dank aan ECP - Platform voor de InformatieSamenleving, dat uw Eindejaarsbijeenkomst het décor mag vormen voor dit bijzondere evenement: de lancering van de “Hulpknop Cybercrime”.
De hoge opkomst vandaag doet me deugd. Dat duidt er op dat cyber security een onderwerp is dat lééft bij het Midden- en Kleinbedrijf. En dat is een verheugende ontwikkeling. Volgens schattingen van de politie valt immers jaarlijks zo’n 40 procent van de Nederlandse ondernemers ten prooi aan enige vorm van cyber criminaliteit. En daarbij gaat het niet alleen om de grote bedrijven en banken! Ook u, vertegenwoordigers van het midden-en kleinbedrijf loopt het risico kostbare bedrijfs- en klantgegevens te verliezen, alsmede het klantvertrouwen en geld! Cyber criminaliteit kan variëren van vormen van e-fraude of -oplichting, zoals spooknota’s, phishing mails of het onder valse voorwendselen afsluiten van advertentiecontracten, tot en met grove afpersing, onder dreiging van het platleggen van complete bedrijfssystemen. De schade die het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks lijdt door cybercrime loopt, zoals u zojuist hebt gehoord, in de miljarden! Een hoop geld, dat je - zeker in deze economisch krappe tijden - graag aan andere zaken zou willen besteden!
Niet voor niets proberen we dan ook om via campagnes als Alert Online behalve overheden ook bedrijven beter bewust te maken van de risico’s die zij lopen in het digitale domein. En te benadrukken dat bedrijven op het terrein van cyber security ook een belangrijke eigen verantwoordelijkheid hebben.
Die boodschap, die we wat mij betreft niet vaak genoeg kunnen herhalen, lijkt inmiddels goed aan te slaan. Onder de brede paraplu van Alert Online zijn MKB Nederland en het ECP een eigen campagne begonnen: stopcybercrime.nu. Een campagne, specifiek gericht op het midden- en kleinbedrijf, die tot doel heeft bedrijven op een laagdrempelige manier goed bewust te maken van de veiligheidsrisico’s op cybergebied. En het blijft niet bij bewustwording. Bedrijven wordt ook een concreet handelingsperspectief geboden: wat kun je doen om digitale criminaliteit te voorkomen en wat moet je doen als je onverhoopt toch slachtoffer wordt van cybercrime?
Dat brengt mij bij dit uitstekende, nieuwe initiatief waarvoor wij hier vanmiddag bijeen zijn: de Hulpknop Cybercrime. Een fraai staaltje van publiek-private participatie, zoals we die in onze nieuwe Nationale Cyber Security Strategie ook bepleiten. MKB Nederland, de MKB Servicedesk, ECP en de ministeries van Economische Zaken en Veiligheid & Justitie hebben de handen ineen geslagen en gezamenlijk zijn we gekomen tot dit product.
De Hulpknop is een heel toegankelijk instrument. Als u als ondernemer slachtoffer wordt – of vermoedt te worden - van een cyberdelict, kunt u via het menu van de Hulpknop snel gerichte informatie vinden. Vermoedt u een digitale inbraak? Waar kunt u die aan herkennen? Welke maatregelen kunt u nemen om de dreiging nog af te wenden? En als het al te laat is: wat moet u dan doen? Datzelfde bij verschillende verschijningsvormen van digitale oplichting. Of bij digitale smaad of laster – vaak een opmaat voor cyberafpersing. Maar ook bij systeemproblemen, wellicht veroorzaakt door malware, of een DDoS-aanval.
De Hulpknop biedt u snel en kosteloos inzicht in de mogelijke gevaren op cybergebied en een advies op maat over de maatregelen die u daartegen kunt nemen. Maatregelen die overigens - dat vertel ik er maar even bij - lang niet altijd duur hoeven te zijn. Veel zit ‘m namelijk ook in gedrag: alertheid, bewuste omgang met wachtwoorden, kritisch kijken naar digitale facturen – etcetera. De Hulpknop – het woord zegt het al - gaat u daarbij helpen. Maar u moet het in de meeste gevallen wel zelf doen. Maar gelet op de grote belangen die op het spel staan – houdt u die flinke schade maar goed voor ogen – zult u daar zeker toe bereid zijn.
De alertheid is er nu, uw ogen zijn geopend; nu de Hulpknop zelf nog... En daar gaan we nu toe over!