Persconferentie na de ministerraad 29 november 2013
Letterlijke tekst van de persconferentie van minister-president Rutte na afloop van de ministerraad op 29 november 2013.
MP RUTTE
Ja, de afgelopen twee weken heeft mijn collega Asscher u hier te woord gestaan. Ik was zelf op handelsmissie naar China en naar Indonesië. Ik moet zeggen dat waren buitengewoon nuttige bezoeken, zowel politiek als ook economisch. Beide landen maken een enorme economische ontwikkeling door en dat biedt kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven en de Nederlandse economie in het algemeen. Want zoals u weet begint economische groei bij het aantrekken van de export, hier in Nederland. Die kansen willen wij grijpen. Dat willen we hier doen, maar natuurlijk ook in opkomende landen en daarom zijn handelsmissies belangrijk. Sinds het aantreden van het kabinet zijn er inmiddels al 25 van deze missies geweest. Niet allemaal onder mijn leiding, de meesten uiteraard onder leiding van Liliane Ploumen, de minister voor Buitenlandse Handel. We gaan er ook mee door. De komende jaren zal ik dus nog regelmatig op pad gaan samen met Nederlandse bedrijven naar opkomende economieën. In dat kader ook mijn bezoek, volgende week, met mijn collega's Timmermans en Ploumen aan Israël en de Palestijnse gebieden, waarbij 70 Nederlandse bedrijven en circa 15 kennisinstellingen meereizen.
Voor wat betreft de agenda van de ministerraad kan ik u melden dat wij de Najaarsnota - dat is de derde tussenstand van de lopende begroting - dat we die hebben besproken en vastgesteld. Daarmee zijn ook alle begrotingsafspraken die we hebben gemaakt, met de 5 partijen - de 2 coalitiepartijen en ChristenUnie, SGP en D66 - al die afspraken zijn nu ook budgettair verwerkt.
Er zijn ook wat kleinere mee- en tegenvallers die grosso modo tegen elkaar wegvallen. En dat resulteert in een EMU-tekort van 3,2% BBP en dat past ook in de raming uit de Miljoenennota. De realisaties aan de inkomstenkant passen binnen de raming van de economische groei uit de Miljoennota en die worden bevestigd door de jongste cijfers van het CBS. De cijfers laten zien dat we er nog niet zijn. En in dat kader is ook het besluit van Standard & Poor's vanmorgen een onderstreping van het feit dat wij door moeten gaan op de ingeslagen weg. Wij doen wat nodig is om structurele problemen aan te pakken, om de structuur van de economie te verstevigen en tegelijkertijd de overheidsfinanciën op orde te brengen. En dat doen we met een zeer omvangrijk pakket hervormingen en daarmee werken we aan duurzame economische groei.
Verder hebben wij vandaag verder de laatste hand gelegd aan de Wet werk en zekerheid en daarmee geven we uitvoering aan de afspraken die zijn gemaakt met sociale partners en ook met de 5 partijen. Deze wet zorgt voor een eerlijker, goedkoper en sneller ontslagstelsel met behoud van de huidige bescherming tegen willekeur. En de wet zorgt ook voor meer zekerheid en een betere positie op de arbeidsmarkt van bijvoorbeeld flexwerkers. En de wet zorgt voor meer kansen op werk-naar-werk en investeren in werknemers. Aansluitend deze persconferentie zal Lodewijk Asscher u nader te woord staan.
Tot slot, morgen een feestelijke dag. De viering van 200 jaar bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden. Morgenochtend nagespeelde historische landing van Prins Willem Frederik, 1813, in Scheveningen. In de jaren 1813-1815 werden de fundamenten gelegd voor het huidige Koninkrijk en werd de ontwikkeling ingezet naar de democratisch rechtstaat zoals wij die nu vandaag kennen. De komende 2 jaar worden diverse evenementen en festiviteiten georganiseerd om deze belangrijke periode in onze Nederlandse geschiedenis te markeren.
MEIJER (NOS JOURNAAL)
De afwaardering van de kredietwaardigheid, de Nederlandse kredietwaardigheid, door Standard & Poor's, wat vindt u daarvan?
RUTTE
Ja die afwaardering die is natuurlijk teleurstellend. We verwachten geen grote gevolgen voor de rente, op langere termijn, eigenlijk zie je dat aanpassingen aan een rating vaak al zijn in geprijsd. Nederland behoort tot de selecte groep van meest kredietwaardige landen. Fitch en Moody's hebben onze tripple-A-status nog heel recent herbevestigd en wat dat betreft doet deze ratingbeslissing ook niets af aan de ingeslagen weg.
MEIJER
U heeft steeds als argument gegeven om te bezuinigen, bijna 50 miljard inmiddels, daarbij zei u steeds: het is nodig, want de kredietwaardigheid is zo belangrijk, is dat dan voor niets geweest, de bezuinigingen?
RUTTE
Nee integendeel.
MEIJER
Heeft niet geholpen?
RUTTE
Nee integendeel, want je ziet natuurlijk al een tijdje dat Nederland te maken heeft met een groei die, als je die vergelijkt met de jaren '80 en '90, ongeveer op de helft ligt van het niveau wat we toen hadden. Dus de groei die we kunnen halen, als alles mee zit. Dat wordt nu in geprijsd. Dat was al een tijdje zichtbaar ook in onze rentestand, die was iets meer gekropen in de richting van de Oostenrijkse rentestand en die behoort nog steeds tot historisch lage standen van iets boven de 2% voor 10 jaars-leningen.
MEIJER
Maar vindt u het nou slecht nieuws, of niet? Want u zegt…
RUTTE
Ik vind het teleurstellend, maar…
MEIJER
…het is een beetje onderkoeld, maar u hebt jarenlang gezegd: dit is wel belangrijk.
RUTTE
We hebben nooit over tripple-A gesproken. Ik daag u uit archiefbeeld te zoeken waar ik iets zeg over kredietsratings, dat doen we nooit. We geven nu commentaar over op die afwaardering, want als je daarvoor wegloopt, je zegt: daar zeg ik niets over, dan zou je terecht zeggen: dat is je verstoppen, dus daar ga ik gewoon op in, maar Jeroen Dijsselbloem of … nou voorgangers, van Gerrit Zalm af tot ikzelf, hebben nooit iets gezegd over kredietwaarderingen, wat belangrijk is dat wij een beheersbare rentestand hebben en onze stelling is dat deze situatie waarbij één van de drie agency's ons waardeert op dubbel-A in plaats van tripple-A, dat dat eigenlijk al ingeprijsd was in de rentestand.
DE WINTHER (DE TELEGRAAF)
Heel even een korte aansluitende (vraag, red.), meneer Rutte, u heeft het misschien niet over die individuele bureaus gehad, maar u en zeker uw vorige minister van Financiën hebben het wel steeds gehad over hoe belangrijk het is dat de financiële markten vertrouwen hielden in het land. Kunnen we dat niet als hetzelfde uitleggen?
RUTTE
Nou het vertrouwen van de financiële markten in Nederland is buitengewoon hoog. Wij behoren tot een heel klein groepje landen wat het hoogste vertrouwen zo'n beetje heeft in, vanuit de financiële markten. Dat zie je ook terug in onze rentestand. Er zijn maar heel weinig landen, heel weinig landen, die bij alle grote kredietratingsagency's triple-A hebben, daar behoorden wij toe, wij behoren nu tot het zeer selecte groepje landen wat bij bijna alle kredietratingsagency's een tripple-A heeft en nu bij één niet, dat klopt, dat feit dat dat niet voor alle drie nog zou gelden, dat zag je al een beetje terug in het feit dat wij iets meer richting de Oostenrijkse rentestand ons bewogen, maar die rentestand van iets boven de 2%, voor 10 jaar vast, is extreem laag. Gerrit Zalm is elf jaar minister van Financiën geweest, die had altijd te maken met rentestanden van 3,5 of hoger. We zitten nu iets boven de 2%.
DE WINTHER
…blamage voor het kabinet. Als het kabinet heeft gezegd: vertrouwen van die financiële markt zo belangrijk was, dat we eerst in de kopcategorie zaten en nu in een andere categorie. Dan is er toch wat veranderd? Dan kunt u toch niet zeggen: nou ja, maakt eigenlijk niet zoveel uit welke categorie we zitten, want ze hebben nog steeds vertrouwen in ons.
RUTTE
Ik zou ook willen verwijzen, zeker zo is het, ze hebben nog steeds vertrouwen in ons. Kijk ook naar het rapport van S&P, zij zeggen: het kabinet voert het goede beleid. Wat zij terecht vaststellen is dat het groeivermogen van onze economie wat in het verleden bestond uit twee elementen, namelijk productiviteitsgroei en forse bevolkingstoename, dat natuurlijk de bevolkingstoename verminderd is. Dat wij natuurlijk geraakt zijn als exportland door de schuldencrisis in Europa en dat wij ook geraakt zijn door de bankencrisis van 2008-2009. Dat is onvermijdelijk. Wij zijn een open economie. En tegelijkertijd is men positief over de verwachtingen op middellange termijn. Ik vind dan ook dat we door moeten gaan met het hervormingsbeleid en zie in de rentestand terug van Nederland dat wij behoren tot het kleine groepje landen wat extreem lage rente betaalt en waarin deze situatie met S&P allang was ingeprijsd.
HAVERKORT (NU.NL)
Maar wat dan toch wel zorgelijk is, ook in het rapport, is dat ze uitgaan van een lagere economische groeiverwachting voor ook middellange termijn. Dus dat betekent toch dat Nederland structureel anders bekeken wordt dan in het verleden, dus ook onze groeipotentie, nou ja…
RUTTE
Ze zeggen er eigenlijk twee dingen over. Ze zeggen aan de ene kant, als je kijkt naar de onmiddellijke toekomst, dan zal Nederland traag groeien, omdat wij nu het moeten hebben van de aantrekkende export en daar komen bedrijfsinvesteringen achter vandaan en daar komt uiteindelijk ook werkgelegenheidsgroei vandaan en verdere economische groei. Voor de wat langere termijn zijn ze een stuk positiever. Wat ze wel vaststellen is dat die groei ook voor de langere termijn, maar dat weten we al een tijdje, niet in de 3-4% is, die u en ik, ik schat ons qua leeftijd niet heel verschillend, al gewend waren vanaf de jaren '80 en '90. En dat zit natuurlijk in het feit dat van de twee belangrijkste drijvers van de economische groei, namelijk bevolkingstoename, er één is weggevallen.
VRAAG
U hamert op het doorgaan, doorzetten van de noodzakelijke hervormingen, heeft u er vertrouwen in dat aan het einde van uw kabinetsperiode Nederland weer bij alle ratingsagency's tripple-A-status heeft?
RUTTE
Hier geldt wat we altijd zeggen: we doen nooit uitspraken over wat wij verwachten, alleen nu duiken voor het feit dat wij bij één agency een nodge naar beneden zijn gegaan, dat zou duiken zijn, dus daarom ga ik erop in, maar ik ga niet nu het beleid verder veranderen, dus ik ga geen uitspraken doen over wat we verwachten wat de kredietratingagency's zullen doen.
VRAAG
Nu niet nog harder hameren op begrotings… nog meer begrotingsdiscipline om…
RUTTE
Daar hebben wij Standard & Poor's niet voor nodig. Sterker nog, Standard & Poor's stelt vast dat wat wij doen, hervormingen op alle belangrijke terreinen, van de woningmarkt en de sociale zekerheid tot en met de gezondheidszorg, het onderwijs en de overheid, het op orde brengen van de overheidsfinanciën, dat dat het noodzakelijke herstelbeleid is wat nodig is om het maximale groeipotentieel van onze economie te bereiken.
VRAAG
Heet u tijdens de ministerraad vandaag er lang over gesproken, over gesproken, over deze ratingsverlaging?
RUTTE
Nee. We hebben er wel over gesproken, maar niet lang.
KOCKELMANS (ANP)
Mijn vraag is een beetje aanverwant aan dit onderwerp. U zei het is een historische dag morgen of wordt de feestvreugde nu een beetje bedorven doordat morgen de FNV een grote actie begint tegen het kabinetsbeleid en brengt dat de hervormingen, waar u het net over had, niet in gevaar?
RUTTE
Drie keer nee. Ten eerste, het is een kracht in onze democratie en dat juist 200 jaar Koninkrijk ook met zich meebrengt dat we een sterke vakbeweging hebben die demonstreert. Dus dat draagt juist bij aan de feestvreugde. Ten tweede, nee omdat de FNV volledig steun geeft aan de uitvoering van het sociaal akkoord. En ten derde nee, die ben ik vergeten, maar in ieder geval twee keer nee.
KOCKELMANS
Die ging over het feit dat zij die bezuinigingen afwijzen die u, die zes miljard bezuinigingen die u volgend jaar gaat doorvoeren.
RUTTE
Maar dat is niet nieuw. Ton Heerts heeft altijd gezegd al vanaf maart: wij zijn tegen die extra bezuinigingen, maar dat staat niet in de weg dat wij tot een sociaal akkoord komen met het kabinet.
BREEDVELD (NOS Radio 1 Journaal)
Wat voor schouwspel krijgen wij morgen te zien op het strand bij Scheveningen, premier Rutte?
RUTTE
Ik zou het niet weten. Ik neem aan het naspelen van de landing.
BREEDVELD
Ja, maar kunt u daar even voor de niet wetende luisteraar even over vertellen, want het is inmiddels 200 jaar geleden.
RUTTE
Ja, zo is het.
BREEDVELD
Wat hebben wij toen meegemaakt?
RUTTE
Nou, nou moet ik even in mijn geheugen als historicus graven, wij kwamen uit een periode waarin wij onder het Franse keizerrijk vielen. In die Franse tijd waren we ook al even koninkrijk geweest, maar niet onder de Oranjes, maar onder een broer van de keizer van Frankrijk, Napoleon. Zijnde Lodewijk Napoleon. Hij was gehuisvest, zoals u allemaal weet natuurlijk, in het pand waar thans Johan Remkes resideert, het gebouw van Provinciale Staten in Haarlem, in Noord-Holland. Sinds 1810 waren we echter onderdeel van het Franse keizerrijk en met de verschillende veldslagen die in 1812, 1813, u kent de prachtige ouverture 1812 natuurlijk, die in 1812, 1813 zich afspeelde, ontstond er een nieuwe situatie in Europa, waarbij in Nederland een driemanschap - Gijsbert Karel van Hogendorp, Van der Duyn van Maasdam en Van Limburg Stirum - zich over hadden gebogen, is er gewerkt aan een nieuwe grondwet, een nieuwe constitutie, dat heeft ertoe geleid dat wij niet in 1813 een koninkrijk werden, dat gebeurde iets later, maar wel dat de zoon van stadhouder Willem V, die in 1795 het land had verlaten, onder druk van de Patriotten, die terug waren gekeerd uit Frankrijk, onder leiding van generaal Pichegru, waarbij in 1813 deze zoon van stadhouder Willem V terugkeert naar Nederland en hier inderdaad landt in Scheveningen aan de kust en uiteindelijk ook koning wordt. Eerste koning van het Koninkrijk der Nederlanden. Wat is nou het bijzondere van dat moment? Dat Nederland natuurlijk al wat langer bestaat, in republiekvorm, federatief verband, maar dat de huidige eenheidsstaat Nederland, het Koninkrijk der Nederlanden, ook echt daar zijn oorsprong vindt, in die periode 1813-1815, inclusief alles wat ermee samenhangt. De opbouw van democratie, niet onmiddellijk, maar zeker ook in 1848 verder bestendigd. De opbouw van een rechtsstaat, maar ook de opbouw van de economie, want deze Koning Willem I was voorwaar een mannetjesputter, hij liet kanalen graven, hij liet Nederlandsche Handel-Maatschappij oprichten. Hij hield zich ook bezig natuurlijk met het Belgisch deel van het koninkrijk, wat er toen nog bij hoorde, en probeerde daar een goede balans in te zoeken.
BREEDVELD
U heeft uw roeping misgelopen, u had misschien beter historicus kunnen blijven, want dit doet u met zoveel verve…
RUTTE
Dat is ook niet aardig…
BREEDVELD
…u heeft niet één keer hoeven spieken voor deze feiten, dus complimenten. Maar u zei het zelf al, het is het begin van onze eenheidsstaat, maar u noemde ook al, want de Nederlanden bestonden al langer, je zou met evenveel recht kunnen bepleiten dat het begin van de Bataafse Republiek iets is om te vieren, omdat we daar eigenlijk onze eerste grondwet aan te danken hebben, in die Bataafse Republiek, waarom dan toch deze datum nu gevierd?
RUTTE
Ik denk dat deze van al die data die je kunt pakken. Van 1795 of van de Verenigde Vergadering hier in het huidige Tweede Kamer gebouw. 1796, 1798, de vorming van Koninkrijk Holland in 1806. U weet hé: Lodewijk Napoleon die zei: ik ben uw konijn. Hij bedoelde ik ben uw koning. Maar hij kon niet zo goed Nederlands spreken. En vervolgens in 1813 de landing van de zoon van Willem VI onze toekomstig monarch. Ik denk dat 1813 daarvan het meest sprekende moment is. Het is de afsluiting van de Franse periode. Waar we nog steeds veel van terug vinden in Nederland. Bijvoorbeeld onze gerechtelijke kaart en onze kantongerechten, rechtbanken dat is allemaal uit die tijd. Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen is Koninklijk vanwege Lodewijk Napoleon. Maar echt de eenheidsstaat Nederland en de oprichting daarvan die zie je echt in 1813 met de eerste grondwet.
BREEDVELD
Waarom moeten we dat vieren?
RUTTE
Ik denk dat het mooi is als land, waarbij je met elkaar ook een natie vormt, een aantal gemeenschappelijke opvattingen over rechtstaat, over democratie, over onze plek in de wereld. Dat het af en toe goed is die gezamenlijke geschiedenis. We zien hier in Den Haag het prachtige plein 1813. Dat is uit 1863, bij het vijftigjarig bestaan. En zo is steeds iedere vijftig jaar is dat gevierd. En nu is het 200 jaar geleden, en volgens mij is dat gewoon mooi om dat als land, als volk, stil te staan bij dit soort belangrijke gebeurtenissen in onze geschiedenis.
BREEDVELD
De koning zal erbij zijn morgen, bent u er ook bij?
RUTTE
Niet in Scheveningen. Ik ben erbij in de Ridderzaal, waar 's middags het programma begint.
VRAAG
Voor het feestgedruis morgen losbarst is er vanmiddag een vergadering van de Vereniging van Nederlandse gemeenten, waar de muiterij lijkt uitgebroken tegen de decentralisatieplannen van het kabinet. Bent u bezorgd dat de wethouders en burgemeesters zich tegen u gaan keren?
RUTTE
Ik heb de indruk dat dat debat zorgvuldig gevoerd wordt. Maar het is niet gek natuurlijk dat de VNG zich ook zorgen maakt. Het gaat om hele grote veranderingen. Als je kijkt naar de jeugdzorg dan zie je dat VNG en kabinet vergaand op in één lijn zitten. En ten aanzien van de participatiewet, de andere grote decentralisatie zitten we vergaand op een lijn. De derde decentralisatie… ik heb niet de indruk bij de participatiewet dat er nu nog een grote financiële discussie speelt. En dan is er de derde grote discussie, hangt samen natuurlijk met persoonlijke verzorging. Dus hoe gaan we nou laten we zeggen, alles wat te maken heeft met langdurige zorg en de ondersteuning voor mensen, hoe gaan we die het beste organiseren? Daar is nog debat over gaande met de VNG. Daar zal denk ik ook vanmiddag het congres zich op concentreren. Ik neem aan dat men daar ook een resolutie of anderszins uitspraken zal aannemen die dan weer voor de VNG aanleiding zullen zijn om met het kabinet nader te overleggen.
VRAAG
U maakt zich geen zorgen. Gemeenten zeggen wij worden straks uitvoeringskantoren van het Rijk en daar hebben we geen zin in.
RUTTE
Dat worden ze niet. Gemeenten zijn overheden. Even heel duidelijk. Ze zijn geen uitvoeringsorganisaties. Ze zijn een eigenstandige bestuurslaag in dit land. Ze zijn zelfs de eerste bestuurslaag. Want ze staan het dichts bij u en mij. Gemeenten hebben een enorme kracht in dit land. Gemeenten weten ook het beste hoe je maatwerk rondom mensen kunt organiseren. Vandaar ook deze decentralisaties. Maar ik begrijp heel goed dat als je te maken hebt met zulke grote veranderingen dat ook de koepel van gemeenten, de vereniging van Nederlandse gemeenten natuurlijk zich verstaat met elkaar en met ons over de vraag hoe doe je dat nou het verstandigst.
VRAAG
Heeft u zich hier nog persoonlijk mee bemoeid?
RUTTE
Ja het is onvermijdelijk bij die grote dossiers dat ik daar me ook persoonlijk daarmee bemoei. Maar dit ligt in de eerste plaats natuurlijk bij Martin van Rijn de staatssecretaris.
VRAAG
Wat was uw bemoeienis?
RUTTE
Daar ga ik nooit iets over zeggen, want dan geef ik u inzage in uiterst zorgvuldig afgestemde verhoudingen in het kabinet. Maar ik kan u verzekeren dat Martin van Rijn hier de volle regie heeft. Maar het is logisch bij zulke grote veranderingen. Dat zie je ook bij Lodewijk Asscher en ik, die natuurlijk bij het sociaal akkoord samen optrokken. Nou dat heb ik ook hier. Ik probeer natuurlijk enige hulp te bieden in dit geheel. Martin van Rijn doet hier echt 99% van het werk.
VRAAG
Die hulp betekent dat dat u uw politiek gewicht in de strijd heeft gegooid?
RUTTE
Ja ik kan de hele dag mijn politiek gewicht in de strijd gooien. Maar dan ben ik dan als een soort trampoline bezig. Volgens mij moeten we proberen dingen in dit land op te lossen. En daar hoort bij dat ik ook vanuit mijn baan en als verantwoordelijk voor de coördinatie van het regeringsbeleid, me ook eens tegen dossiers aan bemoei. Maar het zijn toch altijd de bewindspersonen die daar in eerste instantie mee bezig zijn. Martin van Rijn is echt een hele goeie bewindspersoon die precies weet wat hij aan het doen is en met groot verstand van zaken werkt en dus ook gezag heeft bij die gemeenten.
VRAAG
Een telefoontje naar de voorzitter van het VNG zou natuurlijk wel kunnen helpen? Als dat uit het torentje komt?
RUTTE
Ja dan ga ik u inzage geven en zolang een van ons beide niet getapt wordt houd ik het maar even geheim.
WESTER
De algehele kritiek vanuit het VNG is niet zozeer van we willen het niet, maar we kunnen het nog niet. En daarvoor moeten we nu eerst opnieuw heronderhandelen met het kabinet. Is die ruimte er?
RUTTE
Er is altijd ruimte om te overleggen met het kabinet. Maar laten we nou eest eens kijken waar zij vanmiddag mee komen. Ik heb een conceptresolutie gezien waar ze vanmiddag over spreken. Nou dat hele debat is volgens mij nu, as we speak, nog gaande. Dus het is een beetje ingewikkeld voor mij om daar nu commentaar op te leveren. Dus ik wacht het gewoon even af waar ze vandaag mee komen.
WESTER
Als er geen ruimte is om opnieuw te onderhandelen met het kabinet, dan wijzen ze echt gewoon alles af. Dus dan zou dat deurtje er toch moeten zijn.
RUTTE
Maar luister, wij gaan nooit de deur dicht gooien. Als vandaag de VNG een congres heeft, waarbij men praat over een van de drie grote decentralisaties en daar met een resolutie komt die op onderdelen zorg uitspreekt en vraagt om nader overleg met het kabinet, is dat natuurlijk altijd mogelijk. Vanzelfsprekend.
VRAAG
Over Mali, de voorgenomen missie naar Mali. Deskundigen in de hoorzitting zijn kritisch op het niet meesturen van transporthelikopters. Minister Hennis zegt daarover: mogelijk kun je ook gebruik maken van helikopters van andere landen. Vindt u het zelf wenselijk dat Nederlandse militairen mogelijk voor een deel van hun transport daarvan afhankelijk zijn en niet van eigen transport?
RUTTE
Kijk je moet het in twee cirkels zien. Je probeert zoveel mogelijk rond de eigen troepen te regelen wat direct belangrijk is voor zaken als force protection en logistiek. En daarnaast poule je met elkaar en wat Jeanine Hennis denk ik terecht gezegd heeft is dat we in VN verband als het gaat om transporthelikopters ook moeten kijken of daar voldoende capaciteit is. Of je dat in VN-verband kunt organiseren, daar gaan wij vanuit. Daar hebben wij vertrouwen in op dit moment. Bekijken we natuurlijk steeds opnieuw. En zo nodig nemen we daar nadere besluiten in. Dus die kwestie van die transporthelikopters vind ik in de eerste plaats echt een zaak van het gezamenlijk initiatief wat daar gaande is in Mali van de VN.
VRAAG
Is het nog mogelijk dat Nederland alsnog besluit ze wel te sturen?
RUTTE
Dan kom ik in de als-dan vragen. Ik blijf echt bij mijn antwoord. Wij vinden dat dit echt een kwestie is, en dat vinden ook de andere landen. Die in de eerste plaats in het VN-kader moeten worden besproken en bezien om te kijken is er voldoende capaciteit. En onze inschatting op dit moment is dat het goed in VN-verband is te organiseren.
HAVERKORT (NU.nl)
Halbe Zijlstra heeft een ingezonden stuk in NRC geschreven vandaag waarin hij eigenlijk waarschuwt voor te veel regelzucht bij banken. Ja dat lijkt nogal tegenstrijdig aan het beleid wat het kabinet aan het doorvoeren is in het strikte beloningsbeleid, nou ja eigenlijk steeds meer controle op de banken. Leidt dat tot interne discussies, onenigheid?
RUTTE
Nee ik denk dat als je kijkt naar wat het kabinet tot nu toe heeft voorgesteld kan dat ook steun krijgen van de VVD-tweede Kamerfractie is mijn waarneming. Ik denk dat Zijlstra terecht zegt let op dat je de balans in de gaten houdt. Dat is iets natuurlijk waar Jeroen Dijsselbloem en ik ons om bekommeren dat je niet doorslaat. Dat je zorgt voor een goede balans. Ik denk dat wat het kabinet tot nu heeft gedaan op het terrein van beloningsbeleid. Op het terrein van verdere eisen die wij stellen aan de bancaire sector. Het ook voorkomen van een publieke afwenteling van problemen binnen de financiële sector. Denk aan de situatie in 2008 of nog heel recent met SNS. Ja het lijkt mij heel goed wat wij daar als kabinet over hebben voorgesteld. Dat heeft ook breed parlementaire steun. Maar dat neemt niet weg dat Zijlstra's betoog zeer terecht is dat je moet opletten dat je niet doorslaat. Hé dat er een goede balans blijft. En dat onze bancaire sector en financiële sector ook op langere termijn in staat is tot kredietverlening.
HAVERKORT
Maar hij noemt ook specifiek, beloningsbeleid, terwijl deze week een uitgebreide brief met bemoeienis met het beloningsbeleid bij banken is uitgegaan. Is dat dan toch niet tegenstrijdig?
RUTTE
Nee, ik geloof het niet.
VISCHJAGER
Ja meneer Rutte wat ik u vragen wil. U bent zo goed geweest om naar China te gaan en naar Indonesië. Heeft u nog in uw hoofd landen die u belangrijk vindt om te bezoeken, want zo`n land bijvoorbeeld als Burkina Faso, ik weet niet eens waar het ligt, maar daar zal u waarschijnlijk niet zo gauw komen. Maar ik zou graag willen, welk land u dan nog prefereert?
RUTTE
Prefereert? Ja prefereert, oké. Ja dan is het toch Nederland.