Spreektekst minister Schultz voor TLN-congres in Studio 21 in Hilversum
“Ik constateer dat de sector in z’n algemeenheid volop in beweging is om te innoveren. Ik zie een sector die het moeilijk heeft, maar die niet stilzit. U denkt volop na over hoe u sterker uit de crisis kunt komen. Zo komt het papierloos transport van de grond en gebeurt er veel op het gebied van stedelijke distributie.” Dat zei de minister zaterdag 23 november op het jaarlijkse congres van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Meneer Van Dijk, dank voor het hartelijke welkom.
Beste mensen.
Dit is een bijzonder congres. Het eerste congres van uw nieuwe voorzitter. Uiteraard wil ik daar graag bij zijn!
Hartelijk dank voor de container en uw boodschap daarbij. Ik zie die als onderstreping van mijn inzet.
Ik heb dat laatst ook nog in de Kamer gezegd bij het debat over mijn begroting: het gaat mij zowel bij het personenvervoer als bij het goederenvervoer om de meest efficiënte methode. Wat voor soort goederenvervoer dat is, weten jullie beter dan ik. Jullie maken de keuze welk vervoer het meest efficiënt is en ik begrijp dat dit in de praktijk nog best lastig is.
Maar ik zie dat dit wel meer van de grond komt en waar mogelijk wil ik graag helpen om die slimmere methoden van vervoer verder te brengen.
Dat is goed voor uw sector.
En dat is goed voor Nederland.
Maar voordat ik daar verder op in ga: wat een geweldig vak heeft u toch!
Ik heb dat zelf weer eens mogen ervaren een paar weken geleden toen ik heb meegereden met twee van uw collega’s, en dat is fantastisch om te doen.
Niet alleen om de passie voor het vak te horen en te zien.
Maar ook om direct vanuit de praktijk te horen wat er leeft.
Natuurlijk kwamen cabotage en de handhaving ter sprake. Ik weet dat dit leeft. Daarom heb ik ook diezelfde dag met de ILT meegedaan bij een controle op cabotage, tachografie en overbelading.
En ik begrijp heel goed dat u aandacht vraagt voor de handhaving. Op dit moment onderzoekt de ILT in welke mate er sprake is van overtreding van de cabotageregels.
Dit onderzoek is ook bedoeld om te bepalen waar en hoe we de handhaving zo goed mogelijk kunnen inzetten. In hoop daar in januari meer duidelijkheid over te kunnen geven.
Ik heb op zichzelf niets tegen cabotage – u doet het ook in het buitenland - maar het moet natuurlijk wel volgens de regels gebeuren.
Gelukkig zijn er niet alleen zorgen.
U wil vol gas geven voor innovatie en creatief ondernemerschap, en dat is een heel positief teken!
En wat uw aanbod om samen te werken aan bijvoorbeeld stedelijke vormen van mobiliteit en andere modaliteiten: graag! Met beide handen.
Sterker nog: ik constateer dat de sector in z’n algemeenheid volop in beweging is om te innoveren. Bijvoorbeeld:
Het papierloos transport komt van de grond! [met de digitale vrachtbrief]. Een initiatief van de topsector logistiek en met TLN in een sterke trekkersrol.
Dit kan het bedrijfsleven jaarlijks zo’n 675 miljoen euro besparen omdat u alles bij elkaar toch zo’n 450 miljoen vrachtbewegingen per jaar maakt!
Dat niet alleen.
Bedrijven kunnen gegevens zo makkelijker uitwisselen. En dat betekent meer mogelijkheden om te bundelen.
Ander voorbeeld:
Stedelijke distributie: dat is letterlijk en figuurlijk in beweging. Vervoerders werken samen met verladers, gemeenten en andere partijen om het traject naar zero-emissie in de binnenstad ambitieus vorm te geven.
Daarbij gaat het niet alleen om voertuigtechniek maar juist ook om slimmere logistiek en samenwerking; anders staan we straks heel duurzaam in de file!
Concreet voorbeeld hiervan zien we in Utrecht waar de firma De Rooy Transport een grote elektrische vrachtwagen als rijdend distributiecentrum gaat introduceren.
Die cirkelt rond het stadscentrum, levert goederen af op verschillende adressen en op speciale plekken wordt de wagen bijgevuld door busjes op groen gas.
Het is maar één voorbeeld, er zijn er veel meer, zoals de nieuwe cargohopper in Amsterdam.
Waar het mij om gaat is dat ik een sector zie die het moeilijk heeft, maar die niet stilzit.
U denkt volop na over hoe u sterker uit de crisis kunt komen.
Maar er zijn ook lichtpuntjes. De heer Van Dijk zei het al.
De CBS-cijfers wijzen het uit: 0,1% groei het afgelopen kwartaal.
En eerder al gaf Klaas Knot, president van de Nederlandse Bank uiting aan zijn positieve voorgevoel.
En als een Groninger zijn gevoel laat spreken dan is er echt iets aan de hand!
Een aantrekkende economie vertaalt zich altijd in een toenemende aantal goederen dat vervoerd moet worden.
Hoe dit zal uitpakken is moeilijk te voorspellen maar de groeiscenario’s liggen ergens tussen 240 miljoen ton en 260 miljoen ton in 2030. En nu is dat 100 miljoen ton.
Dat gaan we zo goed en slim mogelijk opvangen.
Daarom blijf ik fors investeren in de infrastructuur.
- Dit kabinet legt nog 761 km aan rijstroken aan.
- Ook pakken we verreweg de meeste [16] corridors aan uit de top-20 trajecten van EVO en TLN. Trajecten waar de meeste economische schade zou ontstaan. Knooppunt A50, Knooppunt Valburg/Eeuwijk, de Coentunnels.
- En we investeren in grote ontbrekende schakels zoals de Blankenburgtunnel, A13-A16, doortrekking A15.
We gaan dat allemaal doen.
Maar er is meer nodig.
Als we ons land de komende decennia bereikbaar willen houden dan is er een trendbreuk nodig in de aanpak van onze bereikbaarheidsopgaven.
We zullen onze bereikbaarheid niet langer alleen kunnen oplossen met traditionele oplossingen in de zin van uitbreiding van infra.
We hebben dat lange tijd gedaan met veel succes en we zullen dit op cruciale punten ook blijven doen.
Maar het accent zal ook komen te liggen op andere, slimmere oplossingen.
Voor mij zijn twee redenen bepalend.
Ten eerste de verstedelijking. Er gaan steeds meer mensen in de stad wonen.
En zelfs als ik alle geld van de wereld had, zou ik in de stad niet alle bereikbaarheidsproblemen kunnen oplossen met infrastructuur. Er zijn ook andere oplossingen nodig.
Ten tweede de snelle ontwikkeling van nieuwe technologie die ook voor u heel veel kansen biedt om het transport slimmer te organiseren.
Ik heb het de laatste tijd vaker gehad over deze trendbreuk.
En ik krijg twee soorten reacties.
Reacties van mensen die zeggen dat ik niet anders kan omdat het geld op is. Gelukkig is dat een minderheid.
En ik zou zeggen: kijk nog eens naar de feiten. Kijk nog eens naar de investeringen die we nog steeds uitvoeren. De komende jaren evenveel als voorgaande jaren!
Maar ik krijg veel meer reacties van betrokkenen die kansen zien. Die willen meedenken omdat ze er zelf ook van zijn overtuigd dat er andere methodes nodig zijn.
En het doet me erg goed dat ik ook vanuit de kant van TLN die signalen krijg.
Ook u wilt vervoer zo efficiënt mogelijk organiseren.
Met een betere benutting van de infrastructuur, ook over water, ook via spoor. Maar ook schoner en slimmer door bijvoorbeeld meer te bundelen.
Dat levert resultaat op.
Kijk naar grote bedrijven die sinds 2011 hun goederen synchromodaal zijn gaan vervoeren – dus over weg, spoor en water. Ze doen dat omdat het ze een besparing oplevert. Daar zitten grote bedrijven bij zoals Maersk, Samsung en Sony.
Alles opgeteld scheelt het tot nu toe 3,5 miljoen minder kilometers over de weg en 3000 ton minder CO2 uitstoot .
Een heel actueel voorbeeld van betere benutting is de aanpak van de stadsdistributie in de regio Arnhem-Nijmegen.
Gemeenten dagen bedrijven uit met logistieke oplossingen te komen, ondersteund door Provincie Gelderland en mijn ministerie met het programma Beter Benutten.
Vijf bedrijven, Middelkoop, Rotra, Binnenstadservice, Combipakt en Thunderbuild verwachten met slimme organisatie van transport het aantal vrachtwagenkilometers in de spits met 20% te kunnen verminderen in 2014.
Hierin komt alles samen, multimodaal, slimme ICT, samenwerking en duurzame aandrijving!
Ook op technologisch gebied staan we voor een nieuw tijdperk. Bijvoorbeeld het rijden in wat ik maar noem – robot-auto’s.
Ik heb daar zelf vorige week ervaring mee opgedaan in een treintje van personenauto’s.
De auto’s communiceren met elkaar en kunnen gelijk optrekken en afremmen op 0,3 seconden van elkaar. Dat scheelt enorm in de doorstroming.
We zijn met TNO en TLN nu aan het bekijken of er een mogelijkheid is of we een vergelijkbaar traject kunnen gaan starten voor vrachtauto’s. Het gaat om een test met het principe van een ‘virtual towbar’.
Vrachtauto’s die via connected cruisecontrol dicht op elkaar kunnen rijden.
Ik begreep dat er ook al logistieke bedrijven zijn die niet kunnen wachten, liever vandaag dan morgen.
Hier liggen voor Nederland ook economische kansen omdat we internationaal koploper willen zijn met dit soort innovaties.
Ook om die reden ben ik blij dat we dit samen gaan verkennen en dat u als sector meedenkt over dergelijke innovaties.
Dat geeft blijk van creatief ondernemerschap!
Nederland drijft op een gezonde sector transport en logistiek.
U houdt het land draaiende, u zorgt voor beweging, voor in- en uitvoer van goederen, u bent belangrijk voor onze economie.
En uw creatief ondernemerschap is harder dan ooit nodig om dit ook in de toekomst zo te houden. Ik wens u allen heel veel inspiratie en een hele mooie dag!