Reactie op RTL-uitzending over ziekteverzuim bij politie
De nationale politie geeft het ziekteverzuimbeleid eenduidig vorm. Dat was vroeger versnipperd over 25 regio’s. Het beleid is gericht op volgende zaken: een proactief risicomanagement, gerichte preventie en als het onverhoopt fout gaat, de medewerker zo snel mogelijk weer op de been te krijgen. Het beleid t.a.v. ziekteverzuim bij de politie heeft ook resultaat: Het verzuim is gedaald naar ca. 5,7%. Ten opzichte van 2011 is het verzuim in zowel de operationele als niet operationele sterkte met ongeveer 0,4% gedaald. Dit is een significante verbetering. Met name het verder terugdringen van langdurig verzuim heeft de volle aandacht.
Het onderzoek naar de psychosociale gesteldheid van de politie dat vorige maand aan de Kamer is gezonden, geeft inzicht in oorzaken van verzuim. Voor intake en service geldt dat daar relatief meer vrouwen (ca. 2300 van de 2900 fte zijn vrouw) en ouderen werken. Ook de aard van het werk zorgt voor een meer dan gemiddeld verzuimpercentage bij deze medewerkers. De aanbevelingen uit dit onderzoek worden uiteraard meegenomen in het verder reduceren van het verzuim. Daarnaast investeert de politie veel in training in weerbaarheid van medewerkers intake en service. Hierin leren ze bijvoorbeeld hoe ze om moeten gaan met lastige mensen aan de balie.
Burgers kunnen uiteraard gewoon terecht bij de politie: aan de balie, via de telefoon, via internet, en bij mensen thuis worden aangifte opgenomen. Met de komst van de nationale politie wordt flexibeler gewerkt. Intake en Service maakt op totale sterkte van het korps een beperkt deel uit en werkt zeer beperkt door in het totale verzuimpercentage. Het gaat immers om 0,4% van de totale sterkte. Het ziekteverzuim heeft geen effect voor de burger. Voor iedere dienst (ochtenddienst, middagdienst, late dienst) geldt een minimum-bezetting. Als mensen ziek zijn worden anderen opgeroepen zodat de deze bezetting gegarandeerd is. Wij hebben geen signalen dat dit in de praktijk tot problemen leidt.