Persconferentie na de ministerraad 1 november 2013

Letterlijke tekst van de persconferentie van minister-president Rutte na afloop van de ministerraad op 1 november 2013.

INLEIDEND STATEMENT
Goedemiddag. Het kabinet heeft vandaag besloten gehoor te geven aan het verzoek van de Verenigde Naties om een bijdrage te leveren aan de vredesmissie in Mali. De Nederlandse bijdrage omvat 368 militairen, 10 politieagenten en een aantal civiele deskundigen. Het gaat vooral om inlichtingenpersoneel en ondersteunende eenheden. Het verzamelen en analyseren van inlichtingen is een specifieke capaciteit waar de VN grote behoefte aan heeft. En onze bijdrage vergroot de effectiviteit en ook daarmee de kans op succes van de missie aanzienlijk. Wij nemen deel aan deze missie omdat het een direct Europees en dus ook Nederlands belang is om ervoor te zorgen dat de veiligheid ook daar verbetert. Het noorden van Mali dreigt een vrijplaats te worden voor het opleiden van terroristen en het voorbereiden en uitvoeren van terroristische aanslagen. Grensoverschrijdende criminaliteit en terrorisme aan de zuidgrens van Europa, maken ons als Europa kwetsbaar. Verder doen we dit voor de burgerbevolking van Mali die hard getroffen is door de crisis. Er zijn honderdduizenden ontheemden en vluchtelingen, instabiliteit, onveiligheid en grootschalige mensenrechtenschendingen. Ten slotte voelen we als lid van de internationale gemeenschap verantwoordelijkheid om bij te dragen aan deze grote VN-missie met een breed draagvlak. Tot de deelnemende landen behoren de Verenigde Staten, China, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden, Finland, Zweden, Zwitserland en dan ook nog 15 Afrikaanse landen.
In de artikel 100-brief die vandaag naar de Kamer is gezonden worden aard, omvang en duur van de missie nader toegelicht. Ook wordt ingegaan op de specifieke taken, op het feit dat we geen gebiedsverantwoordelijkheid dragen en op het mandaat. Ook gaat het kabinet in op de wijze waarop we invulling geven aan onze 3D-benadering, waarbij veiligheid, diplomatie en ontwikkeling hand in hand gaan. Aansluitend aan deze persconferentie zullen de collega's Timmermans, Hennis, Ploumen en Opstelten in deze zaal een nadere toelichting geven op de artikel 100-brief. En voor specifieke vragen verwijs ik u graag naar die persconferentie.

Verder hebben wij vandaag een wetsvoorstel vastgesteld met als doel faillissementsfraude effectiever te bestrijden. De rechter krijgt de bevoegdheid frauderende bestuurders een civiel bestuursverbod op te leggen, waarna zij maximaal 5 jaar geen rechtspersoon, denk bijvoorbeeld aan BV's en NV's, meer mogen besturen. Wij willen hiermee voorkomen dat malafide bestuurders hun frauduleuze activiteiten kunnen blijven voortzetten. Een effectieve aanpak van faillissementsfraude is van groot belang omdat deze fraude het vertrouwen in handelsverkeer ondermijnt, de concurrentieverhoudingen schaadt en zorgt voor financiële schade. Vandaag hebben wij daar een stevige stap gezet.

BRONS:
Wie mag ik als eerste… hier ontstaat een unieke situatie…

RUTTE
Helemaal niemand? U wacht op de vier?

HOEDEMAN (VOLKSKRANT)
Meneer Rutte, wat voelt nou zwaarder: een missie naar Kunduz uitsturen of naar Mali?

RUTTE
Een missie uitsturen is altijd een zwaar besluit, we hebben er ook heel lang over gesproken in het kabinet, het is aan alle kanten bekeken, daarom ben ik hier ook later dan gemiddeld. De collega's hadden zich zeer goed voorbereid. De collega's van Buitenlandse Zaken en Defensie -  Timmermans en  Hennis - hebben heel uitvoerig geantwoord, hebben de zaak van alle kanten bekeken. Het uitzenden van militairen behoort tot de zwaarste beslissingen die een kabinet kan nemen en ik zou geen weging willen maken in het gewicht van eerdere missies versus deze missie.

RIGHTON (VOLKSKRANT)
Wat hoopt Nederland vooral te bereiken met het sturen van deze militairen?

RUTTE
Het is natuurlijk een geïntegreerde stabilisatiemissie, wat we willen bereiken is dat aan de zuidgrens van Europa wij bijdragen om ervoor te zorgen dat er geen verdere proliferatie is van terrorisme en van ernstige criminaliteit. Wat we willen bereiken is dat we er alles aan doen om de situatie voor de bevolking, vandaar ook de 3D-benadering, geïntegreerde benadering, om die zoveel mogelijk te lenigen. En wij voelen natuurlijk een bijzondere verantwoordelijkheid ook als onderdeel van de wereldgemeenschap en zeker ook voor Europa, waar je ziet dat Europa in toenemende mate dit soort zaken ook zelf moet aanpakken, omdat wij anders dan in het verleden, als het echt om onze achtertuin gaat, om onze zuidgrenzen gaat, minder gebruik, minder automatisch zullen kunnen rekenen op de Verenigde Staten, hoewel ook zij nog steeds in Mali betrokken zijn.

RIGHTON
Bent u niet bang door het sturen van zoveel militairen en zwaarbewapende commando's, ook nog Apaches, dat Nederland agressie uitlokt onder de bevolking van Mali? Dus dat je een soort tweede Afghanistan in wordt gezogen?

RUTTE
Ik denk dat deze situatie in Mali niet te vergelijken is met Afghanistan, zowel politiek als qua precieze situatie wat betreft de routes waar het hier om gaat, de smokkelroutes, de zaken die betrekking hebben op de risico's en het type aard van proliferatie van terroristische activiteiten is het nu een heel andere situatie. Uiteraard zullen we altijd ook nationaal alle aandacht hebben voor onze nationale veiligheid. Ik ben van mening dat het van belang is dat Nederland aan dit type missies bijdraagt, als we daar een positieve bijdrage aan kunnen leveren.

RIGHTON
En heeft u enig zicht op of de bevolking van Mali zit te wachten op Nederland? Of we welkom zijn?

RUTTE
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf wie je vraagt. In algemene zin is de waarneming dat er heel veel mensen zijn in Mali, ik zei honderdduizenden, die op dit moment heel hard getroffen worden door het feit dat het land zich in de situatie bevindt waarin het zich bevindt. Ook op zeer grote schaal sprake is van mensenrechtenschendingen, dus in die zin hopen wij ook daar een positieve bijdrage aan te kunnen leveren.

DUIN (NOVUM)
Er staat dat de missie in beginsel tot eind 2015 is, moet ik dat lezen als een open einde?

RUTTE
De missie zal duren tot en met 2015, dat is wat we nu weten en wij zullen in de loop van 2015 bezien of verlenging noodzakelijk is.

DUIN
Oké, dus die beslissing die gaat nog genomen worden of dat misschien 2016, 2017 wordt?

RUTTE
Nee, het is nu eind 2015. Daar zetten we nu alles op in en we gaan eerste helft 2015 een weegmoment inbouwen, dan gaan we een besluitmoment inbouwen om te bezien of we definitief de zaak beëindigen eind 2015, of dat er reden is om te verlengen.

VERBEEK (BNR)
Het gaat eigenlijk om een burgeroorlog in Mali, waar blijkt nu uit concreet dat wat daar gebeurt, dat dat de veiligheid van Europa bedreigt?

RUTTE
Dan wijs ik u op twee vrij recente gebeurtenissen. Wij hebben natuurlijk de verschrikkelijke aanslagen gehad op het Algerijnse gascomplex in januari 2013 en de uraniummijn in Niger in mei dit jaar, die beide zijn gepleegd door een splinterbeweging van Al Qaida in de Islamic Maghreb, die vanuit Mali opereert. Dit zijn de meest recente, zichtbare voorbeelden van de proliferatie van terrorisme. Dus het idee dat, laten we maar zeggen, dit type Al Qaida-achtig terrorisme zich beperkt tot Afghanistan en dat en die omgeving, die moeten we helaas tot het verleden laten behoren, dat prolifereert nu ook in Afrika en zeker ook in deze streken en dat is dus een van de redenen waarom wij deze missie van groot belang vinden, omdat uiteindelijk we er rekening mee moeten houden dat dat zich niet gaat beperken tot die regio. Je praat hier echt vrij letterlijk tot de zuidgrenzen van Europa.

DE WINTHER (TELEGRAAF)
(onverstaanbaar door slechte geluidskwaliteit, red) dat Mali de achtertuin van Europa geworden is?

RUTTE
Mali is een belangrijke doorvoerroute van heel veel zaken die we in Europa niet willen hebben, dat is op zichzelf nog geen reden om daar met militairen naartoe te gaan, maar we zien dat in de afgelopen twee jaar in het bijzonder en het afgelopen jaar nog meer, sprake is van de proliferatie van het terrorisme. En Al Qaida-achtige groepen actief zijn in delen van Afrika, maar in het bijzonder ook actief zijn in Mali, in het noorden van Mali, in Mali ook als geheel. En zij ontwikkelen, als wij hen niet verstoren, als wij hen niet aanpakken, als we niet in staat zijn met goede informatievoorziening en daar ook een antwoord op te formuleren dan kunnen zij zich ontwikkelen in de richting die niet alleen gevaarlijk is voor andere landen in Afrika, ik noemde nu al de twee voorbeelden van Algerije en Niger. Maar dan loop je ook natuurlijk in toenemende mate risico's dat het zich gaat uitspreiden naar de rest van de regio en naar Europa.

DE WINTHER
Maar met alle respect, ik zag dat u ook even moest spieken op uw katheder om te kijken wat nou ook alweer de onmiddellijke aanleiding zou moeten zijn voor deze missie, ik denk dat veel mensen in Nederland die spiekbriefjes ook wel even zouden willen zien. Is het niet het zoeken naar een reden om naar Mali te gaan omdat het gewoon een wens is van de PvdA om iets in Afrika te doen?

RUTTE
Ik heb dat vaker gelezen, op een of andere  manier schijnt de PvdA volgens sommigen al sinds de eerste socialistische internationale permanent oorlog te willen voeren in Afrika en zou de VVD dat overal willen behalve in Afrika. U zou vandaag aanwezig hebben moeten zijn bij de ministerraad, dan zou u hebben gezien, ooit worden die notulen, die verslagen openbaar, maar dan zou u zien als u die verslagen leest, dat wij unaniem dit besluit hebben genomen, dat collega's met allerlei verschillende intenties, verschillende vragen, verschillende heftigheid van beelden, die discussie hebben aangevlogen en daarom hebben we er ook heel veel tijd voor genomen. En dat liep echt door de partijen heen en zo moet het ook. De PvdA en VVD zijn partijen die bereid zijn in principe heel serieus te kijken naar de vraag of wij internationaal onze verantwoordelijkheid kunnen nemen en waar ik net naar keek was niet de vraag waarom we naar Mali gaan. Waarom ik net op mijn papiertje keek was omdat mij gevraagd werd bij implicatie ook een paar hele recente voorbeelden van dit type aanslagen, en dan wil ik wel de data goed hebben, in dit geval wanneer de aanslag was op het Algerijnse gascomplex, maar ik denk dat iedereen die beelden zich herinnert, want het was een verschrikkelijke aanslag. En ik denk dat mensen zich ook de beelden herinneren van  de aanslag op de uraniummijn in Niger.

DE WINTHER
Ja, maar is het niet zo dat het initiatief, want op een gegeven moment moet iemand toch hier het voortouw in nemen, uit de PvdA opkomt, of was de VVD vanaf het begin af aan zo'n voorstander van dit avontuur?

RUTTE
Hier zijn twee ministers heel nauw samen opgetrokken, ik zou echt niet weten waar het is begonnen, u kunt het zo dadelijk vragen, maar Frans Timmermans en Janine Hennis, dus Buitenlandse Zaken en Defensie, zijn vanaf dag een heel goed opgetrokken met zijn tweeën om te kijken kunnen wij hier een bijdrage leveren, moeten we hier een bijdrage leveren, past dit ook bij de typische mogelijkheden die de Nederlandse krijgsmacht, de toegevoegde waarde die de Nederlandse krijgsmacht heeft in dit type situaties. Het antwoord daarop is ja, en vandaar dat we uiteindelijk ook als kabinet vandaag ja hebben gezegd.

DE WINTHER
Moet Nederland rekening houden met dodelijke slachtoffers en misschien nog wel meer dan in bijvoorbeeld in de afgelopen missie en de missie daarvoor in Uruzgan?

RUTTE
Daar is op voorhand natuurlijk nooit zekerheid over te geven en we hopen dat zoiets verschrikkelijks zich niet zal voordoen. Wat we wel kunnen doen is ervoor zorgen dat onze militairen worden uitgezonden en ook de mensen die zich gaan bezighouden met andere aspecten van de geïntegreerde missie, waar het betreft bevorderen van de mensenrechten, het lenigen van de ergste nood. Dat zij voorzien zijn van het beste materiaal, dat zij voorzien zijn van mogelijkheden om ook escalatiedominantie om te bouwen als dat nodig is in geval van vijandige aanvallen. Daar hebben we zeer uitvoerig over gesproken, niet alleen vandaag, maar ook eerder in de aanloop naar vandaag in kleinere kring. Ook met de commandant van de strijdkrachten die natuurlijk zijn militair advies heeft uitgebracht. En ik denk dat je kunt stellen, als je kijkt naar de hele opzet van de missie, dat we op dat specifieke punt. Dus die mate waarin troepen in staat zijn zich te verdedigen, en de mate waarin wij heel intensief samenwerken met de anderen die daar aanwezig zijn, dat je kunt zeggen dat we over gedimensioneerd die veiligheid hebben aangepakt. Zo  hoort dat ook, want je moet ervoor zorgen dat je er alles aan doet om onze militairen op een goede manier uit te zenden. Maar garanties dat er geen doden vallen, zijn er op voorhand niet te geven. Ik geef u wel de garantie dat we er alles aan hebben gedaan. En op basis van de meest recente informatie die we hebben en de meest recente intelligence gathering, om op basis daarvan te komen tot een opzet van deze missie.

VAN DER HEYDE (NOS)
Het gaat dus over commando's en dergelijken. En Apachehelikopters. Dus ik neem aan dat die militairen geen blauwe helmen op krijgen?

RUTTE
De kleur van de helmen zou ik niet met zekerheid willen zeggen. Dit is een VN-missie, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

VAN DER HEYDE
Het is natuurlijk een heel symbolisch iets, zeker voor Nederland als we terugdenken aan Srebrenica.

RUTTE
Ja, in die zin stelt u de vraag, dat begrijp ik.

VAN DER HEYDE
Toch nog even heel in het algemeen omdat inderdaad misschien veel mensen het niet heel goed zullen begrijpen. Het gaat om een gigantisch gebied, het is toch met veel gevaren. Er kunnen allerlei aanslagen komen. Wat kan Nederland daar nou doen met die 380 militairen?

RUTTE
Wat Nederland daar gaat doen is voornamelijk informatie verzamelen. Daar zijn wij goed in. Het is van heel groot belang dat de gemeenschap daar in staat is om informatie te verzamelen en te analyseren om te weten wat waar gebeurt en hoe we daarop moeten reageren. Dat is ook waar Nederland zijn kennis heeft. Wij hebben inderdaad militairen die behoren tot de best getrainde ter wereld. En we hebben ook specifieke capaciteiten als Nederlandse krijgsmacht die ook op dit terrein behoren tot de beste van de wereld. Ik begrijp natuurlijk wat u zegt dat mensen herinnering zullen hebben aan eerdere VN-missies, of VN-achtige missies. Ik moet er wel bijzeggen dat dit een moderne VN-missie is, in die zin dat hij geïntegreerd is en dat alle lessen die getrokken zijn uit eerdere missies hier ook in zijn verwerkt. Afspraken zijn gemaakt over alles wat te maken heeft met beveiliging en veiligheid en dat we wat dat betreft ook ervoor gezorgd hebben dat we al die toetsen kunnen doorstaan en echt hebben geleerd van dat verleden.

SCHOPPERT (RTL NIEUWS)
Wat voor prijskaartje hangt er aan deze missie?

RUTTE
Voor het eerste jaar is dat wat meer. Het eerste jaar is het 51 miljoen… in het eerste jaar zal hij ongeveer 65 miljoen kosten, excuus. Vraagt u dat straks nog even heel precies aan de twee ministers, maar voorlopig zeg ik u: eerste jaar 65 miljoen en daarna tussen de 40 en 50 miljoen per jaar. Het eerste jaar is het meer omdat er natuurlijk een opbouw plaatsvindt. En er zit nog een marge in van 10 miljoen en dat hangt ervan af in hoeverre onze partners in staat zijn een aantal starttaken te verrichten, dan wel wij dat zelf moeten doen. Dus er zit een marge in van ongeveer 10 miljoen per jaar.

BESSELING (TROUW)
Een post onvoorzien van 10 miljoen?

RUTTE
Grofweg. Maar dat hangt ervan af in hoeverre wij voor een aantal zaken al van bondgenoten gebruik kunnen maken of een paar zaken extra zelf moeten doen.

VERBEEK (BNR)
Ik begrijp dat de militairen die naar Mali gaan anders dan in het verleden, zoals in Uruzgan en Srebrenica, geen gebiedsverantwoordelijkheid dragen. Wat betekent dat precies?

RUTTE
In Uruzgan hadden wij een gebiedsverantwoordelijkheid. Dus daar waren wij verantwoordelijk voor een deel van Afghanistan waar wij alleen of met anderen bijdroegen aan het beheer en het in goede banen leiden van zo een regio. En dat is hier niet het geval. In dit geval zijn wij verantwoordelijk voor het vergaren van informatie. Dus dat is een ander type taak. Dus we hebben geen gebiedsverantwoordelijkheid, we hebben een hele specifieke nichecapaciteit, leveren wij aan in dit geval de VN-missie.

VERBEEK
Komende week bestaat uw kabinet een jaar. Hoe gaat u dat vieren?

RUTTE
Ik vier nooit data. Zelfs mijn eigen verjaardag niet.

VERBEEK
Uw eigen verjaardag niet?

RUTTE
Nee.

VERBEEK
Oh.

RUTTE
Ik heb daar helemaal niets mee, omdat nou toevallig op een datum iets een jaar geleden is, ik heb nooit begrepen waarom mensen daar zo enthousiast van kunnen worden.

VERBEEK
Is er een reden om iets te vieren?

RUTTE
Niet specifiek op die dag. Het kabinet is nu een jaar bezig. Wij hebben een regeerakkoord weten te sluiten na verkiezingen met een bijzondere uitslag tussen twee partijen die bereid waren verantwoordelijkheid te nemen. Vervolgens hebben we heel hard gewerkt aan het zoeken naar maatschappelijk draagvlak met maatschappelijke organisaties, onderwijsorganisaties, partijen uit de woningmarkt, uit de energiesector, de gezondheidszorg. En we zijn er de afgelopen weken in geslaagd om ook te komen tot begrotingsafspraken met een aantal partijen zodanig dat we in de Tweede Kamer een breder draagvlak hebben wat mogelijk, maar dat daar zullen we hard voor moeten knokken, ook een doorwerking kan hebben in de Senaat. En ik denk dat we daarmee nu een situatie hebben waarin het kabinet wat al heel hard bezig is, verder kan gaan om ervoor te zorgen dat wij uitvoering kunnen geven aan onze plannen.

VERBEEK
Dat is de grootste verdienste van dit eerste jaar van dit kabinet, dat bredere draagvlak? Of zijn er meer punten?

RUTTE
We hebben natuurlijk heel veel wetgeving voorbereid. Zo gaat dat. Wetgeving duurt gemiddeld anderhalf jaar voordat het in het Staatsblad staat. Maar er is natuurlijk heel veel wetgeving in voorbereiding. Kijk naar de wetgeving op het terrein van flex en zekerheid, op het gebied van de participatiewet, op het gebied van de langdurige zorg, op het gebied van het leenstelsel, andere aspecten van het onderwijs. Op al dat soort terreinen en ik vergeet er nu ongetwijfeld een paar, zijn we druk bezig. En tegelijkertijd zijn we - die zijn ook allemaal noodzakelijk om de economische groei verder aan te wakkeren en aan te blazen - en daarnaast zijn we natuurlijk heel hard bezig geweest om ervoor te zorgen dat we de overheidsfinanciën stabiliseren.

VERBEEK
Het was nogal turbulent, vanaf het begin eigenlijk dat eerste jaar. In hoeverre denkt u dat het tweede jaar Rutte-II in rustiger vaarwater terecht gaat komen?

RUTTE
Ik heb u eerder de voorspelling gedaan dat de komende tien, twintig jaar de illusie van rustig vaarwater in de politiek weg is. Er komt in mijn wijze van zien door de opkomst van partijen aan de flanken van het politieke spectrum die niet automatisch deel willen uitmaken van de besluitvorming, waardoor de zekerheid van meerderheden in beide Kamers sterk is afgenomen. Dit kabinet is daarvan een manifestatie. Tot op zekere hoogte ook het vorige kabinet. Ik denk dat dat de nieuwe situatie is. En in die nieuwe situatie, want de kiezer heeft zoals u weet altijd gelijk, is het aan de politici om ervoor te zorgen dat het land goed bestuurbaar blijft. Dat hebben we gedaan door met twee partijen die de verkiezingen hebben gewonnen een kabinet te vormen. Door maatschappelijk draagvlak te zoeken en nu ook het vinden van politiek draagvlak.

HAVERKORT (NU.NL)
U heeft niets met data,  maar vandaag is het 28 jaar geleden dat het verdrag van Maastricht van kracht is geworden.

RUTTE
Ah, dat had ik niet eens in voorbereiding.

HAVERKORT
Dat begrijp ik, maar dat neemt niet weg dat ik daar een vraag over kan stellen. Nederland zit in de derde recessie in 5 jaar, Europa in een van de ergste crisis sinds de jaren 30. Is het verdrag van Maastricht een succes geweest, was het anders erger geweest?

RUTTE
Als je hem zo opbouwt, dan is het… Ik kijk er anders naar. Ik denk dat we in de hele wereld te maken hebben op dit moment, de Westerse wereld, met een ernstige groeivertraging die direct ook het gevolg is van het afnemen van de economische groeiverwachting. In de jaren 60 groeiden we nog met zo een 6 procent per jaar. In de jaren 80 met 3 procent. We mogen nu blij zijn in ons deel van de wereld als het heel goed gaat, nu helaas niet, maar als het heel goed gaat, dat je 1 tot 1,5 procent groeit. En waar we allemaal mee bezig zijn is natuurlijk onze uitgaven van de collectieve sector daarop af te stemmen. Dat lukt in Nederland goed voor alles buiten de sociale zekerheid en de gezondheidszorg. Die groeien iets minder, dalen iets sneller dan de economie. Maar onze uitgaven voor de sociale zekerheid en de gezondheidszorg stegen de laatste jaren sneller. Aanzienlijk sneller. Dat is de reden waarom we nog steeds te maken hebben met grote overheidstekorten. En wat we aan het doen zijn, is op die drie aspecten van de overheidsbegroting, en zeker ook op de sociale zekerheid en de gezondheidszorg, om een rem op die groei te zetten en ervoor te zorgen dat we de overheidsfinanciën balanceren. Dit speelt in de hele Westerse wereld. Zeker in Europa. Europa bestaat uit 7 procent van de wereldbevolking. We hebben 25 procent van de wereldeconomie, maar wij gaan over 50 procent van de wereldwijde sociale zekerheidsuitgaven. Dat is niet betalen als we er niet in slagen om die stelsels aan te passen. Daarnaast hebben we te maken gehad met een ernstige bankencrisis. Die denk ik het gevolg is van te goedkoop geld aan het begin van deze eeuw. En dat is vooral een probleem dat in Amerika is ontstaan, maar ons ook heel hard heeft geraakt. En daarna, derde element, hebben wij natuurlijk te maken met een ernstige schuldencrisis in Europa. En die heeft als gevolg gehad dat we de laatste jaren heel veel tijd kwijt zijn geweest, en inspanning, om landen - in het bijzonder in Zuid-Europa en ook Ierland - te stimuleren in hele korte tijd hervormingen door te voeren die wij al over jaren hadden doorgevoerd. Dat staat allemaal los van het verdrag van Maastricht. Ik denk dat los daarvan de komst van een verdere versterking van de interne markt, de komst van een munt, bij hebben gedragen aan in ieder geval het zo ondiep mogelijk zijn van die crisis. En ook zullen bijdragen aan een versneld herstel na de crisis omdat ze beiden cruciaal zijn. Zowel die munt als die sterke markten.

KWAKELMANS (ANP)
Verwacht u net als de president van DNB dat het CBS volgende week bekend gaat maken dat Nederland uit de recessie is?

RUTTE
Ik heb in deze baan altijd geprobeerd terughoudend te zijn in het worden van een one man CBS of one man CPB. De president van DNB heeft een andere positie. Die heeft direct inzage in ook de actuele ontwikkelingen van heel veel macro-economische cijfers die ik niet iedere dag heb. Dus ik doe daar nooit voorspellingen over.

BENSCHOP (NU.NL)
Ik heb een vraag over de brief die vanmorgen in het AD stond over de Greenpeace-activist, die oproept om de Koning, als die straks met Poetin spreekt, om dat daar ook aan de kaak te stellen. Is dat een taak voor de koning om dat te doen?

RUTTE
Het Koningspaar is daar als manifestatie van ons land. De staatshoofden, de Koning en Koningin, het paar. En ze zijn daar ook om de vriendschap met Rusland te onderstrepen en de afsluiting van het vriendschapsjaar te vieren. Politieke gesprekken worden gevoerd door de meereizend minister van buitenlandse zaken. Ten aanzien specifiek van de kwestie Greenpeace moet ik erop wijzen dat die zaak onder de rechter is, het ligt nu in Hamburg, bij het Zeerechttribunaal. Wat ook de mate van bespreken van dit dossier in het politieke domein kwetsbaar maakt, omdat het ook de kansen op een goede juridische afwikkeling verkleint.

BENSCHOP
Betekent dat dan als ik uw woorden zo destilleer dat het ook voor de minister van Buitenlandse Zaken ook moeilijk wordt om er aandacht aan te besteden?

RUTTE
Laten we zeggen: dat is in ieder geval lastiger omdat wij natuurlijk onze juridische positie in het oog moeten houden die we hebben ten aanzien tot het Zeerechttribunaal en de zaak die daar speelt.

BENSCHOP
En voor de Koning is het dus helemaal ook vanwege dat hij valt onder ministeriële verantwoordelijkheid ook niet mogelijk om daar verder aandacht aan te besteden?

RUTTE
De Koning wordt nooit politieke gesprekken ingetrokken. Dat doen we nooit. Staatshoofd is ons staatshoofd. Dus die staat boven de partijen, staat boven de dagelijkse politiek. Hij is daar als symbool van de eenheid van ons land en onderstreept daar in zijn aanwezigheid de vriendschap met Rusland. Maar de meereizend minister van Buitenlandse Zaken zal natuurlijk in de marge van die gesprekken op vrijdagavond en zaterdag, zal natuurlijk ook een aantal politieke onderwerpen aansnijden.

VISCHJAGER
Ik wou van u vragen: weet u wat Mali betekent?

RUTTE
Nee, ik weet wel waar het Malieveld ligt.

VISCHJAGER
Het betekent neushoorn, hoorde ik daarnet. Ik vind het wel belangrijk om het te geven. En nu heb ik ook een foldertje. En nu hoor ik dat aan de RVD te geven, maar mag ik het u rechtstreeks geven?

RUTTE
Alles wat de RVD heeft, heb ik. Dus dat komt altijd goed.

VISCHJAGER
Schrijft u dan even dat het is goed is?

RUTTE
Wat moet ik opschrijven? Dat ik het niet wist? En spreek je het uit als Mali of Malí? Want daar is wel een verschil tussen VVD en PvdA. Ik kwam erachter dat de PvdA het heeft over Malí en de VVD over Mali.

VISCHJAGER
Wat vindt u dat het moet zijn?

RUTTE
Ik ben geneigd in het midden te zitten, dus Ma-li.