Lerarenagenda 2013: betere begeleiding en meer carrièreperspectief
Startende leraren gaan na de lerarenopleiding aan de slag als junior-leraar en worden in hun eerste jaren intensief begeleid. Ook krijgen leraren meer mogelijkheden om te kiezen voor een bredere basis door het docentschap een aantal dagen per week te combineren met een baan in het bedrijfsleven. Kiezen voor het onderwijs is kiezen voor een dynamische werkomgeving met veel carrièremogelijkheden, binnen en buiten het onderwijs. Dat is de boodschap die leraren en minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker vandaag afgeven met de nieuwe Lerarenagenda 2013.
Jonge professionals kijken anders aan tegen werk en hun carrière dan vroeger: steeds minder mensen kiezen voor één baan voor het leven. Afwisseling, brede ontwikkeling en brede inzetbaarheid worden steeds belangrijker. De Lerarenagenda speelt in op deze uitdagingen. De agenda kwam afgelopen maanden tot stand met input van honderden leraren. Doel van de Lerarenagenda is het beroep van leraar aantrekkelijker maken door betere begeleiding en meer ruimte voor groei en ontwikkeling.
Beter aan de start
Lerarenopleidingen gaan beter onderwijs aanbieden en studenten strenger selecteren op kennis en motivatie. Deze maatregel moet de studie-uitval terugdringen en betere leraren opleiden. Nu stopt zo’n 40% van de aankomend docenten aan de hbo lerarenopleiding binnen drie jaar. Dat moet omlaag volgens minister Jet Bussemaker: 'Betere begeleiding van startende docenten is een van de belangrijke punten die studenten en leraren afgelopen maanden naar voren brachten. Op dit moment verlaat een kwart van de beginnende leraren het onderwijs binnen de eerste vijf jaar, vaak als gevolg van te weinig goede begeleiding'. Een succesvol begeleidingsprogramma voor startende leraren, waarbij universitaire lerarenopleidingen intensief samenwerken met scholen, wordt daarom uitgerold over de rest van het land. Ook start de lerarenopleiding van de hogeschool van Amsterdam binnenkort met de 'juniorleraar' die intensief begeleid wordt in de eerste jaren op school, een idee van Pabo-studenten zelf.
Brede inzetbaarheid en meer carrièreperspectief
Meer dan de helft van de leraren is voorstander van meer samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven; dit verbetert het carrièreperspectief voor leraren en maakt overstappen tussen de twee sectoren makkelijker. Er komen meer mogelijkheden om een baan in het onderwijs te combineren met een functie in het bedrijfsleven. Succesvolle programma’s als het traineeprogramma Eerst de Klas en initiatieven als de Hybride docent worden uitgebreid. Dat betekent dat meer jonge academici de kans krijgen te worden opgeleid tot topdocent en daarnaast mee te draaien in een leiderschapsprogramma van bedrijven als Ahold, Shell of Philips. Niet alleen zorgt dit voor verbreding van de loopbaanmogelijkheden van leraren. Ook krijgen nieuwe inzichten uit het bedrijfsleven nadrukkelijker een plek in de lessen. Dit is niet alleen winst voor leerlingen, ook collega-docenten krijgen daarmee toegang tot actuele (praktijk-)kennis en de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied.
Lerarenregister
Het leraarschap is één van de belangrijkste beroepen. Een echt vak apart. Daarbij hoort een sterke beroepsgroep met aanzien. Daarvoor is het nodig dat de hele beroepsgroep over de juiste papieren beschikt, kennis bijhoudt en op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen op zijn of haar vakgebied. Onderzoek wijst uit dat 95% van de leraren vindt dat dit van een leraar mag worden verwacht. Naar analogie van accountants, advocaten en notarissen komt er nu ook een register voor leraren. Leraren krijgen tijd en ruimte om bij en na te scholen en maken dat inzichtelijk in het register. Het aantal onbevoegden voor de klas zal hiermee tevens worden terug gedrongen. In 2017 zijn álle docenten opgenomen in het register. Registratie is dan een voorwaarde om les te mogen geven. Staatssecretaris Dekker 'Leraren werken met ons belangrijkste bezit: het brein van onze kinderen. Ouders mogen dan ook verwachten dat leraren over de juiste papieren beschikken en continu hun vakkennis bijhouden'.
Platform
De lerarenagenda is geïnspireerd op bestaande succesvolle initiatieven waar studenten, leraren en leerlingen dagelijks in de klas, de lerarenkamer en op het schoolplein profijt van hebben. Om een goed beeld te krijgen wat de lerarenagenda in praktijk betekent is het platform www.delerarenagenda.nl gelanceerd. Op dit platform zijn inspirerende filmpjes, blogs en interviews terug te vinden van onderwijsprofessionals die een bijdrage hebben geleverd aan deze agenda. Het gesprek over de lerarenagenda is nooit af en ideeën blijven welkom. Meningen en suggesties over de lerarenagenda worden via #lerarenagenda op de sociale media (Twitter en Facebook) nauwlettend gevolgd en goede initiatieven die de onderwijskwaliteit verder verbeteren kunnen worden ingediend op het platform, zodat anderen daar weer hun voordeel mee kunnen doen. Daarnaast kan iedereen via een nieuwsbrief op de hoogte worden gehouden over laatste ontwikkelingen over de lerarenagenda.