Speech van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Wilma Mansveld, bij het NVL Symposium, Eindhoven
‘Is er nog wel plaats voor General Aviation in ons luchtruim? Laat ik daar eens een duidelijk antwoord op geven: Ja, die plaats is er.’ Dat zei staatssecretaris Mansveld op het congres van de Nederlandse Vereniging van Luchthavens. ‘Ik heb in de Luchtvaartnota aangegeven dat er selectief ruimte moet zijn voor de kleine luchtvaart. Maar daarbij krijgen maatschappelijk belangrijke vluchten prioriteit boven recreatieve vluchten. In de Luchtruimvisie heb ik die keuze verder uitgewerkt: we kiezen voor selectieve en gerichte ruimte voor General Aviation. Dat betekent, heel eenvoudig, dat het gewoon niet overal meer kan. Maar dat betekent dus dat ik, samen met jullie, op zoek wil naar mogelijkheden om de kleine luchtvaart een goede plek te geven, waar we jaren mee vooruit kunnen. Heel gericht en toekomstvast, dus. Want u bent met uw diversiteit onmisbaar voor onze luchtvaart. Of het nu over ambulancevluchten naar Groningen, recreatie (ik ben eerlijk gezegd nooit zover gekomen om te gaan parachutespringen op Texel) of vlieglessen gaat. Vooral vanwege dat laatste noemt u zichzelf de kraamkamer van de luchtvaart. Dat vind ik een mooi beeld, dat precies aangeeft hoe belangrijk u bent voor de toekomst van de luchtvaart.’
Dames en heren,
Het is geweldig om weer in Eindhoven te zijn.
De laatste keer dat ik hier was, ben ik enorm geïnspireerd door de (duurzame) ontwikkeling van deze luchthaven.
Ik wil u hartelijk danken voor dit position paper. Ik ben blij met dit initiatief: u zet zelf de eerste stap om uw sector te versterken.
Ik kom daar zo meteen op terug.
Maar eerst wil ik even met u vanuit de lucht naar Nederland kijken.
Laten we een kleine rondvlucht maken.
Ik zie dan een klein land, waarin het best heel druk is:
Het barst van de bedrijvigheid, ook in de luchtvaart.
We zien meer dan zeventig locaties, waar op allerlei manieren gevlogen wordt.
Van vliegveld Ameland tot zweefvliegveld Axel.
Van Maastricht Aachen Airport tot Den Helder Airport
En van Schiphol tot Groningen Eelde.
Elke dag zijn er duizenden vluchten van, naar en over Nederland.
Ons luchtruim is elke dag boordevol.
Dat betekent dus dat we keuzes moeten maken.
Een aantal van die keuzes vloeien voort uit de kern van mijn beleid:
Schiphol is een absolute wereldspeler en daarmee ook de spil van onze luchtvaartsector.
Die positie wil ik versterken.
U weet ook dat we dat doen door een deel van de groei van Schiphol op te vangen op Eindhoven en straks ook op Lelystad.
Hierover hebben we aan de Alderstafels goede afspraken gemaakt.
Daarbij wil ik ook dat ons luchtruim efficiënter en veiliger wordt gebruikt.
Ook daarvoor ligt een helder plan, met de Luchtruimvisie.
Tenslotte hebben deze keuzes van mijn beleid ook consequenties voor u.
U bent tenslotte dagelijks gebruiker van dat luchtruim.
Maar voor het ontwikkelen en faciliteren van General Aviation zullen we verder moeten kijken dan deze luchthavens.
En ik snap dat op dit punt de schoen bij u begint te wringen:
Is er nog wel plaats voor General Aviation in ons luchtruim?
Laat ik daar eens een duidelijk antwoord op geven:
Ja, die plaats is er.
Ik heb in de Luchtvaartnota aangegeven dat er selectief ruimte moet zijn voor de kleine luchtvaart. Maar daarbij krijgen maatschappelijk belangrijke vluchten prioriteit boven recreatieve vluchten.
In de Luchtruimvisie heb ik die keuze verder uitgewerkt: we kiezen voor selectieve en gerichte ruimte voor General Aviation.
Dat betekent, heel eenvoudig, dat het gewoon niet overal meer kan.
Maar dat betekent dus dat ik, samen met jullie, op zoek wil naar mogelijkheden om de kleine luchtvaart een goede plek te geven, waar we jaren mee vooruit kunnen. Heel gericht en toekomstvast, dus.
Want u bent met uw diversiteit onmisbaar voor onze luchtvaart.
Of het nu over ambulancevluchten naar Groningen, recreatie (ik ben nooit zover gekomen om te gaan parachutespringen op Texel) of vlieglessen gaat.
Vooral vanwege dat laatste noemt u zichzelf de kraamkamer van de luchtvaart.
Dat vind ik een mooi beeld, dat bovendien precies aangeeft hoe belangrijk u bent voor de toekomst en de ontwikkeling van de luchtvaart.
Daar staat tegenover dat de kleine luchtvaart zich hier en daar wat moet aanpassen aan het grotere belang: een luchtvaartsector van wereldniveau moet soms passen en meten om groeiruimte te houden.
En daarom ben ik blij met uw initiatief en doe ik een beroep op jullie: maak u als sector sterk.
Ontwikkel met elkaar een nieuwe visie op die diversiteit van uw sector: waar zouden de verschillende takken van sport in de kleine luchtvaart een plek moeten krijgen, zodat u met elkaar de toekomst aankunt?
Ga met deze gezamenlijke visie aan de slag om General Aviation de beste kansen te bieden voor de komende jaren.
En ja, dat betekent dat sommige activiteiten op Lelystad en Eindhoven misschien moeten plaatsmaken.
En wellicht biedt het u ook nieuwe kansen, bijvoorbeeld door activiteiten te bundelen.
Of door te kijken naar nieuwe verdienmodellen op andere luchthavens.
U hebt er niets aan als ik dat allemaal voor u ga bepalen.
Bovendien vind ik dat ook de provincies een eigen verantwoordelijkheid hebben om de lusten en lasten regionaal af te wegen.
Dus is het belangrijk dat u zelf met provincies in gesprek bent om kansen te creëren.
En zoals ik in de Tweede Kamer al heb aangegeven vind ik het belangrijk om dat proces gezamenlijk in te richten.
Daarmee zorgen we ervoor dat we de beste en meest toekomstbestendige manier vinden om de kleine luchtvaart te accommoderen.
Maar ik wil u wel uitdagen om dat zoeken en grijpen van nieuwe kansen vooral vanuit uw eigen expertise te doen.
Maar het zoeken en grijpen van nieuwe kansen, ik zou u willen uitdagen om dat ook vooral vanuit uw expertise zelf te doen. Jullie maken het met dit initiatief concreter en vervolgens kunnen we samen verder werken aan uw toekomst!
Dames en heren,
Daarmee ben ik weer terug bij het begin.
Met dit position paper hebt u een nieuwe stap gezet in het bundelen van uw krachten.
Daar ben ik blij mee en ik feliciteer u daarmee.
Maar nu op naar de volgende stappen.
In goed overleg en met een goed oog voor de economische kansen.
Als het onderzoek dat u doet is afgrond, bouw ik graag met u en de provincies verder aan een goed plan voor de toekomst.
Maar blijf zorgen dat u als gehele sector sterker wordt: sla de handen ineen en vorm een eenheid.
Als een sector die actief bijdraagt aan een sterke luchtvaart en aan een bloeiende economie.
Vanuit dat perspectief heb ik het volste vertrouwen in de toekomst van de General Aviation.
En vanuit dat perspectief wens ik u een behouden vlucht!
Dank u wel.