Nederlandse economische expertise te weinig bekend in Duitsland
Open, pragmatisch, flexibel en liberaal – dat zijn de kernbegrippen waar Nederland in Duitsland om bekend staat. Tegelijkertijd is de Nederlandse expertise op andere terreinen, zoals wetenschap en technologie minder bekend in Duitsland. Dat blijkt uit een reputatie-onderzoek van de Nederlandse ambassade in Berlijn.
Nederland wordt gezien als partner waar het goed mee samenwerken is en als succesvolle handelsnatie. De bekendste economische sectoren zijn landbouw en watermanagement. Maar Nederlandse topprestaties op het gebied van innovatie, bv. in de IT of medische technologie, staan nog niet op het Duitse netvlies. Daarnaast kennen maar weinig Duitsers de namen van Nederlandse bedrijven en vindt men Nederland niet goed zichtbaar op belangrijke beurzen.
Dit zijn enkele opmerkelijke uitkomsten van een reputatie-onderzoek dat in de eerste helft van 2013 is uitgevoerd in het zuiden van Duitsland, Noordrijn-Westfalen en in Berlijn in opdracht van de Nederlandse ambassade en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Onderzoeksbureau GIM (Gesellschaft für Innovative Marktforschung) uit Heidelberg heeft hiervoor meer dan zeventig beslissers uit bedrijfsleven, wetenschap, bestuur en politiek geïnterviewd.
Het rapport is online beschikbaar op de website van de Nederlandse ambassade.