Deel je rijk - relevante trends voor overheidscommunicatie
Doe-democratie, massa’s media, factchecking, zelfredzaamheid, andere bestuursstijlen, open data en consuminderen. Een willekeurige greep uit 37 trends in de maatschappij en in het communicatievak die relevant zijn voor de communicatie van(uit) de Rijksoverheid. Het rapport ‘Deel je rijk’ is voor iedereen bruikbaar, vooral voor de overheid, ter inspiratie en om de discussie te voeden.
Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken signaleerde en duidde 37 trends. Niet alleen nieuwe ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Veel trends gaan langer terug; andere zijn vooral voorspelling voor de komende jaren. De trends zijn in kaart gebracht via deskresearch en expertinterviews.
Het rapport ‘Deel je rijk’ is vooral een uitnodiging aan iedereen die bij de overheid werkt om door te praten over hoe de overheid op actuele ontwikkelingen kan inspelen in haar communicatie. Naast het rapport zijn er ook trendkaarten ontwikkeld waarmee je de trends kunt toepassen in je eigen praktijk. Samenstellers zijn Rita Timmerman (onderzoeksadviseur bij DPC) en Jeanine Mies (MIES/tekst en training).