Staatssecretaris Dekker ontvangt superscholieren

Tim, Guan-Li, Kimberly, Casper, Sharita en Dennis kwamen op uitnodiging van de staatssecretaris met hem koffiedrinken. Alle zes zijn op een bijzondere manier geslaagd, vooral met heel hoge cijfers. De staatssecretaris wilde met zijn uitnodiging benadrukken dat je trots mag zijn als je uitblinkt.

VOICE-OVER: Zes geslaagde examentoppers waren op 24 juni 2013 uitgenodigd voor een kopje koffie bij staatssecretaris Dekker van Onderwijs.
Het zijn leerlingen van het vmbo, havo en vwo en ze hebben stuk voor stuk een bijzonder verhaal.
Geslaagd met heel hoge cijfers, vechtend tegen een ziekte of topsporter in spe ze hebben één gemeenschappelijke deler: ze blinken allemaal uit.
Genoeg redenen om deze bijzondere leerlingen in het zonnetje te zetten.
TIM DE RAADT: Ik ben Tim de Raadt en ik kom uit Sint-Michielsgestel, net onder Den Bosch.
Ik heb zes jaar op het Sint-Janslyceum gezeten. Daar heb ik vwo atheneum gedaan en ben daar met hele goeie cijfers geslaagd, met wel zeven tienen.
Nou, ik heb niet zo heel veel hulp gehad. Ik heb juist eigenlijk veel hulp gegeven.
Ik heb redelijk wat bijlessen gegeven aan andere mensen aan klasgenoten en ook aan mensen in lagere klassen.
En dan helpt het vooral dat je het gewoon op een andere manier brengt dan de leraar.
Als ze het allemaal nog een keertje horen net weer op een iets andere manier, dan komt het meestal beter binnen.
Ik ben van plan om technische natuurkunde te gaan studeren in Eindhoven.
Daar heb ik eigenlijk Net twee dagen geleden heb ik beslist dat het toch Eindhoven gaat worden en niet Delft.
En later ben ik dan van plan het onderzoek in te gaan maar wat precies, dat weet ik nog niet.
Ik heb ook nog een masterclass in Eindhoven gevolgd en daar ben ik een week lang meegelopen in allerlei practicums en onderzoekjes in Eindhoven, en daar heb ik een hele hoop geleerd en dat was ook echt hele moeilijke stof. Dat was voor mij écht uitdagend en dat vond ik érg leuk om te doen.
VOICE-OVER: Tijdens het gesprek bleek dat het niet alleen draaide om wat de studenten hadden geleerd.
STAATSSECRETARIS DEKKER: In zo'n gesprek met leerlingen vraag je natuurlijk ook: Wat kunnen we nou van jullie leren?
Wat heb je gehad aan het onderwijs?
Hoe komt het dat je zulke goeie cijfers hebt gehaald?
En wat kunnen we verbeteren aan het onderwijs?
En eigenlijk kwamen er stuk voor stuk hele leuke ideeën uit naar voren.
Alle leerlingen gaven aan van: ja, het had af en toe best wel wat spannender, wat uitdagender gemogen.
Soms doen ze het eigenlijk op hun sloffen, zeggen ze.
En wat ze heel erg belangrijk vinden is dat ze ook de waardering en de beloning krijgen voor hun prestaties.
VOICE-OVER: Belangrijke vraag die naar voren kwam in het gesprek is het onderwijs zoals dit aangeboden wordt, toereikend voor onze topstudenten?
DEKKER: Ik ben op dit moment bezig ook met een brief aan de Kamer een agenda van wat we kunnen doen om het onderwijs in Nederland uitdagend te maken wat we kunnen doen om onze toptalenten te stimuleren het maximale uit zichzelf te halen.
Ik vind dat echt iets waar we in Nederland nog een stap in kunnen zetten.
We zijn heel erg goed om kwetsbare leerlingen erbij te houden maar we zijn wat minder goed om onze toptalenten maximaal uit te dagen en alle suggesties en tips die ik vandaag heb gehad ga ik zeker in die brief meenemen.
VOICE-OVER: De Tweede Kamer wordt binnenkort geïnformeerd over de plannen van de staatssecretaris.

AFSLUITENDE MUZIEK

(Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Dit was een productie van de Rijksoverheid.)