Mansveld: 'Brussel moet haast maken met eerlijke autotest'
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wil dat Brussel zo snel mogelijk met een nieuwe en betere methode komt om het verbruik en de CO2-uitstoot van auto’s vast te stellen. TNO-onderzoek dat zij vandaag naar de Tweede Kamer stuurt, bevestigt dat zakelijke personenauto’s in de praktijk meer brandstof verbruiken dan de officiële opgaven door fabrikanten. Mansveld: 'Hier moet echt een eind aan komen. Want Nederlanders die een auto aanschaffen moeten er op kunnen vertrouwen dat die auto in de praktijk even zuinig is als op papier.'
Momenteel wordt in Brussel onderhandeld over de nieuwe invoeringsdatum van de nieuwe methode. Mansveld: 'De nieuwe testprocedure moet zo snel mogelijk worden ingevoerd. Dit onderzoek geeft Nederland extra munitie om in Brussel de druk op de ketel te houden.' Ook wil de staatssecretaris dat auto’s die zowel elektrisch als op brandstof rijden (semi-elektrische auto’s), meer elektrisch gaan rijden.
Praktijkverbruik anders dan op papier
Uit het TNO-onderzoek blijkt dat, hoewel zakelijke personenauto’s de afgelopen jaren minder brandstof zijn gaan gebruiken, het verschil tussen het verbruik in de praktijk en de officiële testwaarden de afgelopen jaren is toegenomen. Dit komt met name omdat fabrikanten energiebesparende technieken toepassen bij deze test die meer brandstofreductie opleveren dan in de praktijk. Ook maken fabrikanten meer gebruik van marges in de testprocedures.
Nederland voortrekker in Europa
Nederland vervult een voortrekkersrol in de ontwikkeling van de nieuwe, wereldwijd geharmoniseerde testmethode voor het verbruik en de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s. Nederland wil hierbij een zo realistisch mogelijk testprocedure en verkleining van testmarges. Door de invoering van de nieuwe test zal het verschil tussen praktijk en typekeuring naar verwachting een kwart kleiner worden.
Nederland is, naast het invoeren van een nieuwe betere test bij typekeuring van auto’s, ook voorstander van het invoeren van onafhankelijke steekproeven bij auto’s die gereed zijn om te worden doorgeleverd aan consumenten. Op deze manier is er een extra check op de cijfers die uit de test komen.
Verhoging aandeel elektrisch rijden semi-elektrische voertuigen
Uit het TNO onderzoek dat vandaag naar de Tweede Kamer is verstuurd, blijkt ook dat de geanalyseerde semi-elektrische auto’s de zuinigste auto’s op de Nederlandse markt zijn. Deze voertuigen rijden nu een kwart van de kilometers elektrisch. Hierbij spelen de nog beperkte beschikbaarheid van laadpalen en de soms beperkte elektrische actieradius van deze auto’s een rol. Mansveld: 'Er zit meer in het vat.' Op verzoek van staatssecretaris Mansveld gaat het Formule E-team, een samenwerkingsverband van bedrijven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties dat elektrisch rijden stimuleert, bekijken hoe het aandeel elektrisch rijden van semi-elektrische auto’s vergroot kan worden. De uitkomsten van deze verkenning worden in oktober 2013 verwacht.