89 miljoen voor spoorverdubbeling Utrecht Centraal - Utrecht Leidsche Rijn
Reizigers kunnen vanaf zondag 9 juni 2013 gebruik maken van het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn dat vandaag officieel werd geopend. “Het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn maakt het OV in de Utrechtse regio voor veel reizigers nog aantrekkelijker. Vanaf dit station ben je binnen vier minuten op Utrecht Centraal”, aldus staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu).
Naast het station werd vandaag ook een nieuw keerspoor bij Woerden Molenvliet opgeleverd. Hierdoor kunnen op werkdagen tot 20.00 uur vier Sprinters per uur stoppen op Utrecht Terwijde, Vleuten en Woerden, in plaats van de huidige twee per uur. Daarnaast trekt Mansveld 89 miljoen euro uit voor de verdubbeling van het spoor tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn, zodat in de toekomst het spoor nog verder kan groeien voor de reiziger in de Utrechtse regio.
Om de nieuwe spoorverdubbeling mogelijk te maken bouwt ProRail een tweede, stillere spoorbrug voor twee sporen over het Amsterdam-Rijnkanaal, tussen de Hogeweidebrug en de huidige spoorbrug. Met de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn kan op termijn het aantal Sprinters tussen Utrecht Centraal en Woerden worden uitgebreid tot uiteindelijk zes Sprinters per uur. Daarnaast wordt hiermee de robuustheid en punctualiteit op het traject Woerden – Utrecht verbeterd. Naar verwachting is de spoorverdubbeling eind 2018 gereed. De regio Utrecht heeft dan een hoogwaardig spoornetwerk met nieuwe stations en meer dan 80 kilometer nieuw spoor waardoor de duurzame mobiliteit in de regio een flinke impuls krijgt.
Sporen rond Utrecht vernieuwd
Spoorknooppunt Utrecht wordt de komende jaren vernieuwd. Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur op en rond Utrecht, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. Komende tijd bouwt ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de OV terminal af. Een station klaar voor de toekomst en met voorzieningen die voldoen aan de wensen van de klant. De verbouwing van station Utrecht is onderdeel van de grootste stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond de Domstad gebouwd, zoals het vandaag geopende station Utrecht Leidsche Rijn en over een aantal jaar station Utrecht Vaartsche Rijn. Ook wordt fors geïnvesteerd in een betere doorstroming van de treinen rondom Utrecht Centraal.